کد خبر: 882482
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
امرسون مننگاوا، معاون بركنار شده رئیس‌جمهور زیمبابوه كه روابط پنهانی با انگلیس داشته است، جانشین رابرت موگابه شد و قرار است روز جمعه در پارلمان این كشور سوگند یاد كند.
امرسون مننگاوا، معاون بركنار شده رئیس‌جمهور زیمبابوه كه روابط پنهانی با انگلیس داشته است، جانشین رابرت موگابه شد و قرار است روز جمعه در پارلمان این كشور سوگند یاد كند. امریکا و انگلیس با استقبال از استعفای موگابه، به رهبران زیمبابوه تأکید کردند انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار کنند تا این کشور بتواند در مسیری جدید قرار گیرد. 
یک روز پس از استعفای رابرت موگابه، رئیس‌جمهور زیمبابوه، امرسون مننگاوا، معاون بركنار شده موگابه كه از كشور فرار كرده بود روز چهار‌‌‌شنبه برای تصدی این سمت به هراره، پایتخت بازگشت. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس پارلمان زیمبابوه روز چهار‌‌‌شنبه گفت كه مننگاوا روز جمعه به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور سوگند یاد می‌کند. وزارت دفاع این کشور نیز با صدور بیانیه‌ای از مردم، احزاب و گروه‌‌‌ها مدنی خواست با حفظ آرامش برای دفاع از امنیت و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور، شرایط اجتماعی را برای جابه‌جایی مسالمت‌‌آمیز قدرت در این کشور فراهم آورند. بر اساس گزارش رسانه‌های زیمبابوه، مننگاوا روابط مخفی با انگلیس داشته است و از گسترش روابط با انگلیسی‌‌‌ها حمایت می‌كرد. برخی ناظران، علت بركناری مننگاوا را داشتن روابط پنهان با انگلیس عنوان كرده بودند. رابرت موگابه در مدت یك هفته پس از كودتا، تحت بازداشت خانگی بود و در این مدت حتی حمایت حزب حاکم را نیز از دست داد، اما به‌رغم فشار اعضای این حزب همچنان از استعفا خودداری کرد، امری که ابتدا باعث شد حزب حاکم «زانوپی‌اف» بخواهد از ابزار استیضاح برای برکناری رئیس‌جمهور استفاده کند و در نهایت با فشار ارتش و اعضای حزب حاكم مجبور به استعفا شد. انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه سال آینده برگزار خواهد شد و امرسون مننگاوا تا آن زمان وظایف رئیس‌جمهوری را برعهده خواهد داشت. امریكا و انگلیس كه مخالف سیاست‌های رابرت موگابه بودند، از استعفای او استقبال كردند. سفارت امریکا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد:« ما به تمام زیمبابوه‌ای‌‌‌‌ها این استعفا را تبریک می‌گوییم. زیمبابوه فرصت دارد در مسیر جدید قرار بگیرد. از طریق این روند است که می‌توان دولت جدید و مستحکمی در این کشور برقرار کرد. ». رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا هم با تحسین اقدام رابرت موگابه در استعفا، این اتفاق را یک «‌لحظه تاریخی‌» برای این کشور خواند و تأکید کرد که تغییر رهبری در زیمبابوه مدت‌‌‌ها پیش باید صورت می‌گرفت. پیش از این ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز از استعفای موگابه استقبال و این اقدام را فرصتی برای قرار گرفتن زیمبابوه در مسیری جدید اعلام كرده بود. امریكا و انگلیس از سال 2001 با اجرای برنامه اصلاحات ارضی در زیمبابوه مخالفت كرده و تحریم‌های اقتصادی را علیه دولت موگابه اعمال كرده بودند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار