کد خبر: 882439
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از فعاليت‌ 3 بازوي علمي سازمان بسيج مستضعفين
بسيج هرگز فعاليت خود را در حوزه و بخش خاصي محدود نكرده است بلكه با نگاهي همه جانبه‌ به حوزه‌هاي مهم و اساسي كشور، هر جا نياز بود ورود و افتخار‌آفريني كرده است.
 آرمان شريف
بسيج هرگز فعاليت خود را در حوزه و بخش خاصي محدود نكرده است بلكه با نگاهي همه جانبه‌ به حوزه‌هاي مهم و اساسي كشور، هر جا نياز بود ورود و افتخار‌آفريني كرده است. در بحث انديشه‌ورزي و توليد علم نيز بسيجيان همپاي ساير عرصه‌ها مشغول فعاليت هستند. چندين قشر از اقشار بسيج به طور مستقيم با علم‌افزايي در كشور ارتباط مستقيمي دارند و با حمايت از دانشمندان، پژوهشگران و متخصصان گام‌هاي مهمي در جهت پيشبرد اهداف علمي ايران اسلامي برمي‌دارند. مسئولان سازمان بسيج به خوبي دريافته‌اند كه در دنياي امروز قدرت كشورها تنها به قدرت نظامي و رزمي خلاصه نمي‌شود و قدرت علمي و توليد دانش نقش بسيار مهمي در مطرح شدن كشور در جهان دارد. در ميان اقشار بيست‌گانه بسيج، به هشت قشر «دانشور» گفته مي‌شود كه در حوزه كاري‌شان با علم و دانش سروكار دارند. سازمان بسيج براي بهره‌برداري بيشتر و بهتر از ظرفيت تخصصي اين اقشار يك معاونت محوري به نام معاونت علمي را ايجاد كرده كه فعاليت‌هاي علمي بسيج هم به وسيله اين معاونت علمي هدايت، پشتيباني و نظارت مي‌شود. بسيج چتر حمايتي‌اش را در زمينه حمايت از نخبگان، مخترعان و پژوهشگران رشته‌هاي مختلف دانشگاهي پهن كرده‌ و دلگرمي‌ بسياري را براي آنها جهت كار و فعاليت به وجود آورده است.
 بسيج علمي، پژوهشي و فناوري كشور
بسيج علمي يكي از بازوان مهم بسيج براي حمايت از مخترعان و نخبگان است. سال 1387 كه با عنوان «نوآوري و شكوفايي» نامگذاري شده بود، متناسب با اين نامگذاري قشري با عنوان بسيج علمي كشور تأسيس شد. سازمان بسيج با اين هدف بسيج علمي را تأسيس كرد كه از مجموعه ظرفيت‌هاي علمي اقشار بسيج براي پيشبرد جنبش نرم‌افزاري و نهضت توليد علم استفاده شود. در گذشته فعاليت‌هاي علمي بسيج حالتي گسسته داشت و مانند جزايري مجزا عمل مي‌كرد. به همين دليل فعاليت علمي‌اي كه مثلاً در بسيج دانشجويي صورت مي‌گرفت مورد پشتيباني قشرهاي ديگري كه بايد زمينه‌ساز و توسعه‌دهنده اين فعاليت‌ها باشند مورد حمايت واقع نمي‌شد. به همين دليل بسيج با ايجاد سازمان بسيج علمي براي هماهنگ‌سازي اين ظرفيت‌ها در قالب خوشه‌هاي دانشي برنامه‌ريزي كرد.
در حال حاضر تقريباَ در همه استان‌هاي كشور مراكز رشد خلاقيت و نوآوري بسيج وجود دارد و بسياري از افرادي كه ممكن است در تعاريف بنياد ملي نخبگان نگنجند مي‌توانند براي بهره‌مندي از حمايت‌ها به مراكز رشد خلاقيت و نوآوري بسيج در سراسر كشور مراجعه كنند. مراكزي كه بسيج در اين حوزه ايجاد مي‌كند نقش مراكز پيش رشد در چرخه علم و فناوري را ايفا مي‌كنند و كساني كه در اين مراكز پيش‌ رشد به ظرفيت و توانايي‌هايي دست پيدا مي‌كنند مي‌توانند در گام بعدي به مراكز رشد و فناوري استان‌ها و پارك‌هاي علم و فناوري ورود پيدا كنند و بتوانند در اين چرخه فعاليت كنند.
دكتر حسين قدياني، رئيس سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري كشور، پيشرفت علم و فناوري را باعث افزايش اثرگذاري انقلاب اسلامي عنوان مي‌كند و مي‌گويد: حضور مقتدر ما در منطقه به واسطه دانش و دست برتري است كه با پشتوانه گفتمان ايثار و شهادت به ثمر رسيده است. از تجربيات دوران جنگ و دفاع مقدس مي‌توان به عنوان يك گنجينه استفاده كرد، چراكه در كنار جنگ و دفاع از كشور، توليد علم جديد هم تداوم داشت و فرآيندهاي جديد در حوزه نظامي خلق شد. بحث جهاد علمي همواره مورد تأكيد مقام معظم رهبري قرار دارد و ايشان به اين مسئله توجه خاص دارند. هدف خانه نخبگان بسيج اين است كه تمام طيف‌ها اعم از نخبگان اجرايي، علمي و ساير حوزه‌ها را تحت حمايت خود قرار دهد.
«كاوه رحماني فرح» از استادان و محققان بسيجي كشور نيز حمايت‌هاي علمي بسيج را اينگونه تشريح مي‌كند: در دوران دانشجويي فعاليت‌هايم در بسيج دانشجويي خيلي بيشتر شد. الان هم عضو بسيج اساتيد هستم و با بسيج جامعه علمي همكاري خوبي دارم. بسيج در فعاليت‌هاي علمي خيلي درگير بوروكراسي اداري نيست. من از سال 87 با بسيج علمي در تماس هستم. زماني كه بنياد نخبگان تازه راه‌اندازي شده بود و دانشگاه‌ها درگير مسائل خودشان بودند، بسيج جامعه علمي خيلي چابك و بدون حاشيه از من حمايت مي‌كرد و انگيزه‌هايي كه به من مي‌داد براي ادامه كارم خيلي مهم بود. از طريق بسيج جامعه علمي در چندين جشنواره برگزيده شدم و اين طرح را به مراكز مختلفي معرفي كردند.
طبق اين سياستگذاري‌ها، بسيج علمي نقش بسيار مهمي در حمايت از نخبگان و مخترعان دارد. به همين خاطر رئيس سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري توضيح مي‌دهد با توجه به اينكه بسيج علمي كشور با هدف تبديل ايده به محصول حمايت‌هاي خود را انجام مي‌دهد،بنابراين در حوزه علوم انساني نيز پژوهش‌هايي كه منجر به محصول شوند و كاربردي باشند مورد حمايت مالي قرار خواهند گرفت. اين حمايت نشان‌ مي‌دهد سازمان بسيج در كنار حمايت از طرح‌هاي فني با حمايت از رشته علوم انساني به فكر توليد انديشه و نظريه نيز است. اين اقدام مهم مي‌تواند نياز جامعه دانشگاهي و علمي را به علوم انساني غربي كم كند و با بومي كردن نظريات علوم انساني دانشگاه‌هاي كشور را از علوم غربي كه سنخيت زيادي با جامعه ايراني ندارد، بي‌نياز كند. سبك زندگي ايراني- اسلامي به نظريات متناسب با مختصات جامعه ايران نياز دارد و توليد علم در اين زمينه به از ميان بردن تضادها و بحران‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند.
 بسيج جامعه پزشكي
با پايان جنگ تحميلي اين حاملان پيام پايداري و استقامت به عنوان بخشي از بدنه تنومند بسيج به منظور اشاعه فرهنگ مقدس و معنوي ايثار شهادت در جامعه پزشكي و دانشگاهي كشور و ثبت و انتقال تجارب و مواريث گرانبهاي دفاع مقدس گردهم آمدند و در سال 1371 بسيج جامعه پزشكي به طور رسمي فعاليت خود را آغاز كرد و تا سال 1375 ادامه يافت. پس از سپري كردن يك دوره فترت با احساس خلأ براي حضور تشكلي فراگير و ارزشي به منظور جذب و سازماندهي نيروهاي متعهد و مسلمان جامعه پزشكي مجدداً از سال 1379 بسيج جامعه پزشكي با نوسازي تشكيلاتي و استقبال زايدالوصف جامعه پزشكي فعاليت خود را استمرار بخشيده است.
در چند سال اخير بسيج جامعه پزشكي يكي از اقشار فعال بسيج در فعاليت‌هاي علمي بوده است. بسيج جامعه پزشكي ضمن فعاليت‌هاي علمي در بزنگاه‌هاي مهمي همچون فاجعه منا يا حوادث طبيعي مثل سيل و زلزله حضوري تأثيرگذار و مهم دارد. دكتر حميدرضا خانكه،معاون پژوهشي و رئيس بسيج دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي درباره فعاليت‌هاي علمي بسيج جامعه پزشكي مي‌گويد:خوشبختانه پيرو فرمايش مقام معظم رهبري براي بحث توليد دانش مخصوصاً دانشي كه به توليد محصول، فناوري و ثروت بينجامد حركت‌هاي خوبي در سراسر كشور انجام شد. ايشان موكداً و به دفعات در ديدار‌هايشان با دانشگاهيان و مسئولان نظام روي اين قضيه تأكيد كردند. بعد از فرمايشات رهبري گروه‌هاي مختلفي روي تأكيدات ايشان تمركز و توجه كردند كه يكي از گروه‌ها پژوهشگران و دانشمندان بسيج به ويژه دانشمندان جامعه پزشكي بودند كه در اين حوزه به طور جدي‌تري ورود پيدا كردند. اين گروه‌هاي علمي در راستاي فرمايشات رهبر معظم انقلاب، شروع به انجام تحقيقات كاربردي، توليد دانش، نظريه‌هاي بومي و بومي‌كردن نظريه‌ها كردند. از جهتي در مسيري حركت كردند كه دانشي كه توليد مي‌كنيم ثروت‌آفرين باشد. يعني يا بتواند فناوري جديدي توليد كند يا فناوري‌هاي موجود را ارزان‌تر در اختيار مردم قرار دهد.
اختراع ميكرولنزهاي تخصصي و فوق تخصصي، اختراع ليزر فمتو در پيوند لايه قرنيه بدون بخيه، اختراع صفحه زباني، تهيه آدامس بيولوژيك طراحي شده به كمك پروپوليس روي شاخص‌هاي كلينيكي پريودنتال و  خمير پانسمان دهاني از رزين گياهي جهت جراحي‌هاي پريودنتال مؤثر در تخفيف عوارض ناشي از جراحي‌هاي لثه در رشته دندانپزشكي مواردي از ابداعات و اقدامات علمي بسيجيان جامعه پزشكي كشور در چند سال اخير است. اگر اين توليد علم همچنان پرقدرت ادامه پيدا كند بسياري از نيازهاي پزشكي كشور به خارج قطع خواهد شد و قادر خواهيم بود بسياري از نيازهاي دارويي و پزشكي را درون مرزهاي ايران اسلامي تهيه و توليد كنيم.
 بسيج اساتيد
سال 1377 به دنبال برگزاري همايش بزرگداشت استاد شهيد دكتر مصطفي چمران، در دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان نهادهاي فعال و ثمربخش، كليد تأسيس بسيج اساتيدزده شد و در نهايت تلاش‌هاي صورت‌گرفته در سال 1380 به ثمر نشست. در اين سال شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مصوبه تشكيل سازمان بسيج اساتيد در دانشگاه‌ها را تصويب كرد. ايجاد تشكلي با اين هدف كه حوزه‌هاي علميه و دانشگاه را به يكديگر نزديك كند، به توليد علم، آزادانديشي، بالا بردن توان و بنيه علمي و فرهنگي اساتيد در دانشگاه‌ها كمك كرده و از دستاوردهاي انقلاب اسلامي از منظر علمي دفاع كند، از ديگر اهداف تشكيل سازمان بسيج اساتيد بود.
حسن مرادي، رئيس سازمان بسيج اساتيد، با اشاره به عرصه‌هاي مختلف فعاليت‌ اين قشر طي سال‌هاي گذشته بيان مي‌كند: اين تشكل در عرصه‌هاي مختلف نقش‌آفريني‌هاي گوناگوني داشته است. در عرصه علمي، توليدات علمي اعضاي بسيج اساتيد در زمينه‌هاي مورد نياز وزارتخانه‌ها يا مؤسسات و نهادهاي نيازمند، ديده شد و در بخش‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي كمك‌هايي از جانب اين عزيزان صورت گرفته است. در زمينه ارتقاي توان علمي دانشجويان، چه در قالب موظفي و چه در قالب غيرموظفي اساتيد بسيجي حضور پررنگي دارند. بخش عمده‌اي از پيشرفت‌هاي علمي كه در حوزه‌ تكنولوژي‌هاي برتر اتفاق افتاده مرهون حضور كساني است كه در چارچوب فكري و فرهنگي بسيجي، جهادي و انقلابي بودند.
حضرت امام خميني، بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي دانشگاه‌ را كارخانه آدم‌سازي و مبدأ تمام تحولات مي‌دانست. در واقع دانشگاه مبدأ پرورش انسان‌هايي است كه براي آينده و پيشرفت كشور مؤثر هستند. راهبر و ناخداي اين حركت به دست استادان دانشگاه به ويژه استادان انقلابي، متعهد و ولايتمداري است كه نيروهايي را تربيت كنند تا در مقابل هجمه‌هاي نابرابر دشمن جانانه و محكم بايستند.
امروز مقام معظم رهبري دغدغه‌هاي بسياري را در زمينه دانشگاه مطرح كرده‌اند و اساتيد بايد اين موارد را رصد كنند، در باره آن مقاله بنويسند، قلم بزنند و مصاحبه داشته باشند. برقراري پيوندي محكم بين حوزه و دانشگاه و همچنين ارتباط نزديك ميان استادان و دانشجويان به ايمن‌سازي فضاي دانشگاه‌ها كمك خواهد كرد. با حضور استادان متعهد و باسواد در دانشگاه مي‌توان به حركت براي توليد انديشه و علم اميدوار بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۲
0
0
سازمان بسیج مستضعفین " خوشحالیم از اینکه بسیج چتر حمایتی
برای نخبگان در مسیر تولید علم می باشد " گویا شما بازوئی شدید برای جبران کم کاری بخش هائی از دولت " که می بایست چنین حمایت هائی از جانب انان صورت می گرفت " اما همچنان مانند بقیه
عملکردهای دولت در قسمت های دیگر کشور " عقب ماجراها
امنده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار