کد خبر: 881948
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
موضوع گسترش نفوذ ايران در منطقه و تلاش غرب براي مهار آن به كليدواژه اصلي جنگ رواني دستگاه‌هاي رسانه‌اي و ديپلماسي غربي، صهيونيستي و سعودي‌ها تبديل شده است...
عباس حاجي‌نجاري
موضوع گسترش نفوذ ايران در منطقه و تلاش غرب براي مهار آن به كليدواژه اصلي جنگ رواني دستگاه‌هاي رسانه‌اي و ديپلماسي غربي، صهيونيستي و سعودي‌ها تبديل شده است، آنها تلاش دارند با تهديدنمايي نفوذ ايران و القاي شكل‌گيري امپراتوري شيعه ديگر مسلمانان جهان را تحريك و با تروريست مخاطب كردن گرو‌ه‌هايي نظير حزب‌الله و يا سپاه پاسداران انقلاب، جنايات و يا مداخلات غربي‌ها در امور منطقه را توجيه كنند. اين نگراني البته در فضاي تبليغي و عمليات رواني خلاصه نشده و در عرصه عمل نيز به تبليغ و دامن زدن به تفكر تكفيري و ايجاد  گروهك‌هايي نظير، القاعده، طالبان، داعش و بوكوحرام انجاميده كه البته محصول آن تحميل هزينه‌هاي سنگيني بر جهان اسلام بوده است. اعتراف اخير محمدسلمان وليعهد عربستان سعودي به تبليغ و نشر تفكر تكفيري توسط پادشاهان قبلي آل‌سعود براي جلوگيري از گرايش مردم به سمت انقلاب اسلامي پس از سال‌هاي اوليه پيروزي انقلاب، نشانگر اين است كه نگراني از نفوذ انقلاب و گفتمان امام و ممانعت از گسترش آن قدمتي به درازاي عمر انقلاب دارد. 

در مورد شكل‌گيري اين جبهه و پيامدهاي آن نكاتي چند قابل ذكر است

1ـ نظام سلطه و متحدان منطقه‌اي آن تاكنون استراتژي‌هاي متعددي را طراحي و به اجرا درآورده‌اند كه هر كدام به فرصتي براي انقلاب اسلامي تبديل شده‌اند، محصول دكترين اقدام پيشدستانه و حمله امريكا به عراق و افغانستان شگل‌گيري دو دولت اسلامي افغانستان و عراق است كه اولي كماكان وضعيت بحراني دارد و عراق نيز به اذعان امريكايي‌ها به يك جمهوري اسلامي نظير ايران تبديل شده است، طرح خاورميانه بزرگ به تثبيت موقعيت حزب‌الله لبنان و حماس و تزلزل رژيم صهيونيستي انجاميد و محصول جنگ نيابتي هم تكرار شكست متحدان منطقه‌اي امريكا بود و پيروزي مقاومت در برابر داعش به جهاني شدن آن كمك كرد و در سناريوي تجزيه كه در كردستان عراق اجرايي شد موقعيت ايران و متحدانش تثبيت شد. استراتژي‌هاي امريكا براي عرصه داخلي نظير تحريم اقتصادي، سياسي، نظامي و يا حمايت از فتنه‌گران داخلي براي تغيير نظام نيز تنها به استحكام بيشتر نظام اسلامي انجاميد.

2 ـ در ماجراي اخير و برخورد رژيم عربستان با دولت‌ قانوني لبنان، چند هدف عمده دنبال مي‌شد. محمدسلمان تلاش داشت با تحريك جامعه اهل سنت لبنان عليه حزب‌الله به جنگ شيعه و سني در لبنان دامن بزند، فلسطينيان اردوگاه عين‌الحلوه را عليه حزب‌الله بشوراند، صهيونيست‌ها را به اقدام نظامي عليه حزب‌الله به صحنه بكشاند، اما به رغم تصور سعودي‌ها نه تنها اين حوادث به وقوع نپيوست، بلكه خويشتنداري سيدحسن نصرالله و تدبير او در مواجهه با اين مسئله سبب شد كه حتي بي‌بي‌سي نيز بر اين نكته تأكيد كند كه فراخوان فوري سعد حريري به رياض و اعلام استعفاي او با هر نيتي كه انجام شده باشد، نتيجه‌اش تاكنون دلزدگي دوستان عربستان در لبنان بوده و تقويت جايگاه حزب‌الله، تا آنجا كه هم آناني كه در مراسم اربعين شركت جستند، براي سيد حسن نصرالله نداي لبيك سر دادند و هم جواناني در عشر‌تكده‌ها با آواز خواننده رقصيدند كه مي‌خواند ‌اگر عربستان به‌زور حريري را برنگرداند، سيد او را بر مي‌گرداند‌.

3 ـ مديريت و پيشبرد جنگ با داعش و شكست هزيمت آن سبب شد كه مقاومت به الگويي نه تنها براي كشورهاي مسلمان بلكه به دليل دفع تهديد داعش، جايگاه ويژه‌اي در ميان ديگر ملل جهان پيدا كند، چراكه به رغم سرمايه‌گذاري‌ها و حمايت‌هاي گذشته و حال امريكا و متحدانش عليه اين گروه‌هاي تكفيري كه هزينه‌‌هاي زيادي را به جهان اسلام، تخريب چندين شهر بزرگ اسلامي، كشته و مجروح شدن و آواره شدن ميليون‌ها نفر تحميل كردند، توفيق نيروهاي مقاومت در سركوب و از بين بردن آنها نشان از ظرفيت و توانايي نيروهاي اين جبهه دارد.

4 ـ راهپيمايي عظيم اربعين نماد ديگري از ظرفيت و بالندگي و عقبه اين جبهه است كه نشان از سلامت، تحمل‌پذيري و در عين حال آمادگي اين جبهه دارد، مقام معظم رهبري در ديدار هفته گذشته مسئولان فرهنگي چند استان در توصيف اين راهپيمايي عظيم آن را نشانه گسترش روح مبارزه و مجاهدت در راه خدا و آمادگي براي شهادت، در همه دنياي اسلام دانستند و افزود: حضور اين جمعيت عظيم از نقاط مختلف دنيا با وجود تهديدات تروريستي، پديده‌اي عظيم و نشان‌دهنده اوج گرفتن تفكر مبارزه در راه خدا و آمادگي عمومي و همگاني در اين راه است. 

5ـ كارآمدي و تأثير ميداني نيروهاي اين جبهه در عرصه‌هاي لبنان، سوريه، عراق و ... سبب تمسك امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها و سعودي‌ها و حتي اروپايي‌ها به اتخاذ روش‌هايي براي مهار و البته انحراف آنها از طريق نفوذ و تطميع برخي چهره‌ها و نيروهاي اثرگذار شده است، تلاش امريكا و عربستان براي ايجاد تفرقه در بيت شيعي عراق، با هدف يافتن ميداني براي نفوذ و مديريت دولت آينده عراق، سناريوي محمد سلمان براي لبنان و ... نشانگر آن است كه آنها هنوز به مديريت جريان‌هاي داخلي، براي جبران ناكامي‌ها و نفوذ و اثرگذاري براي تغيير در نقطه كانوني اين جبهه يعني ايران اسلامي اميدوارند، اگر چه حضور و هوشياري نيروهاي انقلاب عملاً نقطه كانوني جبهه را مستحكم كرده است. 

6 ـ نتيجه آنكه با توجه به همه تلاش‌هاي نظام سلطه و متحدان آن، جبهه مقاومت با محوريت ايران شكل گرفته و پايگاه گسترده‌اي در ميان مسلمانان جهان يافته است، اما به رغم اتهامات آنها نيروهاي اين  جبهه نه تنها تروريست نيستند، بلكه در عين برخورداري از پايگاه مردمي، حامي مستضعفان و محرومين منطقه و واجد گفتماني براي نجات محرومان و مستضعفان جهان از ذيل سلطه قدرت‌هاي استكباري هستند و عملاً به واقعيتي انكارناپذير در جهان تبديل شده كه سلطه‌گران را چاره‌اي جز پذيرش واقعيت آن نيست و در نقطه مقابل سكوي پرشي براي دستيابي به آرمان‌هاي بلند امام (ره) مبتني بر ارزش‌هاي ناب اسلامي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار