کد خبر: 881722
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
نیمی از جمعیت شهر اراک را بانوان تشکیل می دهند اما متاسفانه سالهاست که از وجود پارک مختص خودشان محروم مانده اند
دربسیاری از شهرهای کشور پارک‌هایی ویژه بانوان برای انجام ورزش‌های مختلف و ایجاد فضاهای تفریحی احداث شده تا بانوان بتوانند با شرایط راحت‌تری ورزش کنند، در کلانشهر اراک هم در سال 1392 بود که این موضوع در شورای اسلامی شهر مطرح گردید وقرار براین شد تا پارک ویژه بانوان احداث شود.

نويسنده: فاطمه قاسمي

اما بعد از کلنگ زنی، معارضینی برای بخشی از این مکان پیدا شدند و اجرای طرح را عملا با مشکل مواجه کردند تا اینکه طرح احداث پارک بانوان مجددا در شورای چهارم نیز مطرح گردیدو این بار مکانی جدید (حد فاصل بلوار قدس تا کشاورز) برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.بعد از مشکلاتی که برای احداث این پارک در گذشته ایجاد شد، در نهایت روند احداث این پارک در شهریور 1393 دوباره از نو آغاز گردید.این پروژه قرار بودابتدای سال جاری به بهره‌برداری برسد که هنوز این اتفاق رخ نداده و موجبات گلایه بانوان اراکی را به همراه داشته است.

/////

کمبود امکانات و فضاهای مناسب یکی از معضلاتی است که مانع از ورزش کردن بانوان می‌شود. در شرایطی که طی سالهای اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته‌های ورزشی چشمگیر بوده اما در کنار این همه قهرمانی و مدال آوری، نبود امکانات، سالن‌های ورزشی و فضاهای مناسب تمرینی در خور شأن بانوان، در بسیاری از مواقع باعث شده تا حتی ورزشکاران و قهرمانان نیز از عرصه ورزش دور شوند.سلامت هرجامعه ای را سلامت افراد آن جامعه تضمین می کنند. سلامتی که ورزش و اهمیت به آن می تواند تضمین کند. در این بین اما از بین تمامی افراد جامعه، ورزش کردن بانوان اهمیتی به مراتب بیشتر دارد.چرا که دختران امروز، مادران فردای جوامع هستند که در صورت سلامت بودن، می توانند نسلی سالم و تندرست را تربیت کنند.حال آنکه همین مادر اگر توانایی لازم برای پذیرش این مسئولیت را نداشته باشد و یا به صورت کامل آن را انجام ندهد،‌ جامعه با ایجاد یک نسل سالم به مشکل برخواهد خورد! چرا که مادران افسرده و درمانده،‌ نه توانایی و نه خودباوری تربیت نسلی قوی و تاثیرگذار را دارند.
در واقع ورزش نکردن افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی ، اجتماعی و اختلالات ارتباطی بین افراد را منجر می‌شود و هزینه های هنگفتی روی دست جوامع می گذارد. درحالی که پیشگیری از این اتفاقات ناگوار با توسعه ورزش در جامعه نه فقط هزینه ای به مراتب کمتر دارد ، که سلامت جامعه را نیز تضمین می کند. اما در این بین، ورزش برای بانوان به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند به مراتب مهم‌تر از مردان است. زنان از لحاظ مادری در جامعه سهمی بزرگ دارند ورزش آنها را برای انجام وظایف مقدس مادری آماده تر ساخته و باعث می شود نسلی سالم و فعال و نیرومند بوجود آورند. زنان به عنوان نیمی از اجتماع و مدیر خانه و مسئول نظم و تربیت کودکان خود، برای حفظ نشاط، شادابی و سلامتی، به ورزش نیازمند هستند و اگر جامعه از زنان غافل بماند ضررهای غیر قابل جبرانی را شاهد خواهد بود. در واقع هر قدر افراد از نظر جسمانی توانمندتر باشند از نظر روانی، آرامش اعصاب در وضعیت بهتری قرار دارند. این نتایج مثبت برای خانم‌ها بیشتر از آقایان است آن هم به دلایل خاصی مثل نوع جنسیت و وظایفی است که برعهده دارند.

نیره بیات یکی از بانوان اراکی در مصاحبه با خبرنگارجوان با اشاره به ضرورت ایجاد این پارک برای بانوان در کلانشهر اراک گفت:نیمی از جمعیت شهر اراک را بانوان تشکیل می دهند اما متاسفانه سالهاست که از وجود پارک مختص خودشان محروم مانده اند. وی ادامه داد:با توجه به استقرار کارخانجات صنعتی وآلایندگی در شهر اراک این نیاز بیش از پیش برای این قشر احساس می شود . وی از تعلل مسولین شهر نسبت به اتمام این پروژه ابراز تاسف نمود وافزود:با توجه به درآمدهای کلانشهر اراک ودریافت عوارض آلایندگی مسولین در این چندسال که کلنگ پروژه به زمین خورده پیشرفت زیادی در ساخت پارک بانوان صورت نگرفته که این امر جای تامل دارد.

قول مساعد شورای شهر برای تسریع دراجرای پروژه

عضو شورای شهر اراک گفت: پارک بانوان یکی از پروژه های نیمه تمام شهر اراک است که به دلیل اهمیت آن برای بانوان شهر باید به سرعت به بهره برداری برسد.

فرزانه رحمتی عضو شورای شهر اراک اظهار داشت:جامعه ای که به نشاط درونی و سلامت روحی و جسمی زنان توجه نکند، قطعا شکست خورده و پله های توسعه را نخواهد پیمود.رحمتی تصریح کرد: زنان و دختران در هر شهر نیاز به مکان‌هایی دارند که بتوانند با راحتی، آسایش و امنیت به ورزش، فعالیت‌های مفرح و گعده های دوستانه بپردازند، احداث پارک بانوان نیز در واقع به نحوی می تواند پاسخ به این نیاز است. ایجاد چنین فضاهایی با توجه به قوانین شرعی و عرفی جامعه ما، برای زنان و دختران مسلمان ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.وی با اشاره به سابقه ایده ایجاد پارک های مخصوص زنان در ایران بیان کرد: هر چند احداث چنین پارک هایی عملا در دهه 80 و برای نخستین بار در تهران محقق شد، اما برخی کشورهای اسلامی مانند امارات و عمان خیلی جلوتر از ما ایده تاسیس پارک بانوان را اجرایی کردند.وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با شهردار اراک مبنی بر نصب تابلوی روزشمار در کلیه پروژه های نیمه تمام و تلاش در جهت بهره برداری از آنها در کوتاه ترین زمان ممکن افزود: پارک بانوان در لیست پروژه های ناتمام و با اهمیت قرار دارد.رحمتی تاکید کرد: توان بسیار خوبی اعم از نیروی انسانی و لجستیکی در این پارک مستقر شده تا به زودی شاهد افتتاح آن برای بانوان و دختران اراکی باشیم و در این پارک امکانات مختلفی درجهت جلب رضایت بانوان مستقر می شود.وی با اشاره به شاخصه های خاص این پارک اظهار کرد: محصور بودن و در عین حال آفتاب گیر بودن این فضا یکی از ویژگی های این پارک به شمار می رود، چراکه از نظر پزشکی بانوان ما نیاز بیشتری به دریافت نور خورشید در فضای باز دارند.

این عضو شورای شهر اراک وجود مکان نگهداری کودکان و نیز مکان های ویژه نونهالان برای بازی را از ویژگی های دیگر پارک دانست وتصریح کرد: پیست دوچرخه سواری، اسکیت و پیاده روی و سایر ورزش ها در این پارک تدارک دیده شده است و قابلیت اجرای طرح های آموزشی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی ویژه زنان نیز در این فضا تعریف شده است، همچنین خدمات رفاهی که در آینده و پس از افتتاح در آن اجرا خواهد شد به تناوب اطلاع رسانی می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار