کد خبر: 881653
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
در شرایطی كه عربستان هرگونه تحت فشار قرار دادن سعد حریری برای كناره‌گیری از نخست‌وزیری و گروگانگیری او را تكذیب كرده است اما یك روزنامه لبنانی با اشاره به ماندن دو فرزند حریری در عربستان به بهانه مدرسه و عدم حضور آنها در سفر به فرانسه، گفت كه خانواده حریری از سوی سعودی‌‌‌ها گروگان گرفته شده‌اند. 

سعد حریری دو هفته پس از استعفا از نخست‌وزیری لبنان روز‌‌‌‌ شنبه به فرانسه سفر و با مقامات این كشور دیدار و گفت‌وگو كرد. هرچند حریری پیش‌تر گفته بود كه از سوی سعودی‌‌‌ها تحت فشار و گروگان نیست اما عدم حضور فرزندان وی در سفر به پاریس، تردید‌‌‌ها درباره گروگان گرفته شدن خانواده وی در ریاض را افزایش داده است. روزنامه لبنانی الاخبار روز ‌‌‌‌شنبه در تیتر یک خود تأکید کرد:«عربستان با نگه داشتن دو فرزند سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان در ریاض به عنوان گروگان، به بهانه تحصیل در مدرسه، در واقع به وی آزادی مشروط داده است.»‌ در سفر حریری به پاریس فقط همسرش با او بود اما یک دختر و پسر کوچکش به بهانه تحصیل و مدرسه در ریاض ماندند و پسر بزرگش که در انگلیس تحصیل می‌کند برای استقبال از حریری عازم فرانسه شد. الاخبار در گزارش خود نوشت: «باقی ماندن دو فرزند الحریری در عربستان، فرضیه مشروط بودن آزادی او را می‌رساند، یک میانجی فرانسوی به میشل عون رئیس‌جمهور لبنان این موضوع را اطلاع داده بود که منجر به عصبانیت او شده بود؛ به همین دلیل رئیس‌جمهور لبنان برای تضمین آزادی نخست‌وزیر کشورش پس از تمام اتفاقات دو هفته اخیر اعلام کرد باید خانواده سعد حریری در سفر وی به پاریس همراه او باشند و به لبنان بیایند.» بر اساس این گزارش، عربستان همچنان بر متشنج کردن اوضاع لبنان اصرار دارد و دو روز پیش بار دیگر از شهروندان خود خواست این کشور را ترک کنند اما در بیروت سناریوهای احتمالی برای مرحله پس از بازگشت حریری آغاز شد است. بازگشت وی حتمی است اما موضوع مبهم، رویکرد سیاسی اوست. سناریوی کم‌هزینه‌تر انصراف او از استعفاست اما برای این موضوع باید از حالت گروگان بودن که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بر او تحمیل کرده خارج شود و شرط این خروج، مقابله با حزب‌الله و عدم اجازه به این جنبش برای مشارکت در دولت است.  استعفای ناگهانی حریری و انتشار آن از سوی رسانه‌های سعودی، موجی از واكنش‌‌‌ها علیه سعودی به راه انداخت و بسیاری بر این باور بودند كه عربستان، حریری را به گروگان گرفته و او را مجبور به كناره‌گیری كرده است؛ چیزی كه مقامات ریاض آن را تكذیب كردند و با انتشار تصاویری از دیدار حریری با پادشاه و ولیعهد عربستان سعی كردند واكنش‌های بین‌المللی علیه خود را كاهش دهند. عربستان برای اینكه در ماجرای حریری از خودش رفع اتهام كند با سفر او به پاریس موافقت كرد تا نشان دهد حریری آزاد است اما نگه داشتن دو فرزند حریری در عربستان نشان می‌دهد خانواده وی همچنان در دست سعودی‌‌‌ها گروگان هستند. 
  
بازگشت به لبنان 
حریری كه اكنون در پاریس به سر می‌برد قرار است آخر این هفته به لبنان بازگردد. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، حریری روز‌‌‌‌ شنبه به محض ورود به پاریس، علاوه بر میشل عون با برخی دیگر از مقامات کشورش از جمله نبیه بری، رئیس پارلمان، نهاد مشنوق، وزیر کشور و خالد حریری رئیس دفترش تلفنی گفت‌وگو کرد. منابع رسمی در لبنان اعلام کردند که سعد حریری به رئیس‌جمهور کشورش اطلاع داده که روز چهار‌‌‌شنبه به بیروت بازمی‌گردد. حریری درباره اوضاع سیاسی لبنان گفت:« من طی روزهای آینده در لبنان خواهم بود و در مراسم عید استقلال شرکت خواهم کرد. من در آنجا و بعد از اینکه با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان دیدار کردم، مواضع سیاسی‌ام را اعلام خواهم کرد.»‌ گفته می‌شود حریری پیش از لبنان به مصر و كویت سفر می‌كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار