کد خبر: 881636
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
2 مقام دولتی پس از بازدید میدانی: ساختمان‌های همجوار مسکن مهر با خاک یکسان شده است...
هادی غلامحسینی

سياسي‌كاري برخي دولتمردان دولت يازدهم كه رأس‌نشين هستند در رابطه با مسكن مهر و زلزله اخير چنان موجب آزرده خاطر شدن مديران دولتي مياني و مطلع از مسكن مهر شده است كه اين دسته از مديران دولتي اقدام به تصحيح اظهارات مقامات رأس دولت در رابطه با مسكن مهر كرده‌اند، اين در حالي است كه متأسفانه برخي دولتمردان با گذشت ماه‌ها از انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم هنوز در فضاي كلك‌هاي بيهوده سياسي و نسبت دادن مشكلات اقتصادي كشور با دولت‌هاي ادوار گذشته به سر مي‌برند كه همين مشي و رويه مشكلي بر مشكلات اقتصادي كشور افزوده است. 

به گزارش «جوان»، استراتژي نسبت دادن تمامي مشكلات كشور به دولت‌هاي قبل آنقدر از سوي برخي از مديران رأس دولت يازدهم و دوازدهم تكرار شده است كه حتي مديران مياني دولت كه بنا به رويه در هر دولتي به خدمت ادامه مي‌دهند، ديگر غير‌قابل تحمل شده است. دولت يازدهم تمام شد و دولت دوازدهم در ماه‌هاي ابتدايي خود به سر مي‌برد، و‌لي باز با اين حال دولت استراتژي «‌همه تقصيرها به گردن دولت قبل است» را در سر فصل دستور كارهاي خود دارد، اين در حالي است كه عدم توفيق در تحقق وعده‌هاي دولت يازدهم و دوازدهم اپيدمي انتقادها به عملكرد دولت را حتي در بين مديران مياني دولت به همراه داشته است. 
  
ماهيگيري سياسي از مصيبت زلزله‌زدگان
در شرايطي كه مديران اصلي دولت يازدهم تلاش كردند از مصيبت زلزله‌زدگان كرمانشاه ماهيگيري سياسي كنند و با حمله به مسكن مهر طرح دولت قبل را از طريق پروپاگانداي رسانه‌اي ناكارآمد و چالش‌آفرين براي كشور معرفي كنند، واقعيت‌هاي ميداني و حتي اظهارات مديران دولتي مطلع و متخصص در حوزه مسكن مهر پرده از اظهارات خلاف واقع و سياسي‌كاري‌هاي برخي از مديران ارشد دولت يازدهم بر‌داشت. در اين ميان معرفت حكم مي‌كرد مديران دولتي در جمع مصيبت‌زدگان زلزله تلاش مي‌كردند كمي از آلام مردم كم كنند، نه‌اينكه از نمد مصيبت مردم كرمانشاه كلاهي براي سياسي‌كاري‌هاي خود درست كنند و مع‌الوصف و مع‌الأسف در مقابل رفتار نه‌چندان حرفه‌اي و اخلاقي مديران ارشد دولت يازدهم و ناتواني دولت در توزيع عادلانه كمك‌هاي مردمي به زلزله‌زدگان، برخي از مديران مياني دولت هم به تشريح واقعيت‌هاي مسكن مهر منطقه جغرافيايي كرمانشاه و وضعيت زلزله‌زدگان مصيبت‌زده پرداختند. 
 
آيين‌نامه‌هاي 2800 ساخت همگي رعايت شده است
در همين رابطه، مشاور قائم مقام وزير راه و شهرسازي دولت دوازدهم در مسكن مهر با تأكيد بر اينكه واحدهاي مسكن مهر در مناطق زلزله‌زده كرمانشاه تماماً براساس آيين‌نامه 2800 طراحي و ساخته شده بود، گفت: كمترين تخريب‌ها و كشته‌ها در ساختمان‌هاي مسكن مهر رخ داده است، پس علم مهندسي توانسته بود جان انسان‌ها را نجات دهد. 
سيد‌احمد خادميان گفت: به جاي آنكه به حواشي و مسائل سياسي بپردازيم و بخواهيم كسي را متهم يا تبرئه كنيم، بايد به فكر مردم و كمك‌رساني به آنها باشيم. 
وي افزود: بنده در بازديدي كه اواخر هفته گذشته به همراه قائم مقام وزير راه و شهرسازي و اعضاي كميسيون عمران از منطقه زلزله‌زده داشتيم، مردم زيادي را در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه (هفته گذشته‌) ديدم كه درخواست حداقل چادر، پتو و لباس گرم داشتند و روز چهارشنبه كمك‌هاي مردمي زيادي به صورت خودجوش به منطقه رسيد، بنابراين آنچه به مردم كمك كرد، خود مردم، ارتش، سپاه و بسيج بوده است. 
 
ناكارآمدي دولت در توزيع كمك‌هاي ارسالي از سوي مردم
خادميان گفت: من نظاميان را ديدم كه دربست در خدمت مردم بودند و اين ارزشمند بود، اما مطلبي كه بايد عرض كنم اين بود كه كمك‌ها به درستي توزيع نمي‌شد، پس دولتي‌ها بايد كمك‌ها را تقسيم و ساماندهي شده توزيع مي‌كردند. 
وي تأكيد كرد: در بازديدي كه همزمان با قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر و نمايندگان مجلس و كميسيون عمران از شهر سرپل‌ذهاب داشتيم، متوجه شديم كه پروژه 576 واحدي مسكن مهر شهيد‌شيرودي در سرپل‌ذهاب آسيب‌ديده بود و ديوارهاي بيروني آن ريزش كرده بود. 
  
آيين‌نامه‌هاي ساختمان رعايت شده است 
وي افزود: ما مستندسازي كرديم و عكس و فيلم تهيه شد، آنچه مهم بود اين بود كه آيين‌نامه 2800 مي‌گويد: ساختمان‌ها بايد طوري ساخته شود كه در هنگام زلزله جان انسان‌ها حفظ شود كه در اينجا ستون‌ها و سقف كاملاً مقاوم و استوار مانده بود.
به گفته وي 200 واحد مسكن مهر هم در شمال شهر سرپل‌ذهاب بود كه آسيب جدي نديده و ترك‌هاي جزئي ايجاد شده بود. 

مشاور قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر ادامه داد: ساختمان‌هاي همجوار مسكن مهر كه شخصي‌ساز بودند همگي تخريب شده بودند، پس اين نشان مي‌داد كه مسكن مهر توانسته از تلفات زياد جلوگيري كند. شايد اگر اين 576 خانوار ساكن در واحدهاي مسكن مهر در اين مسكن‌ها ساكن نبودند، الان شاهد فاجعه بزرگتري بوديم. 
خادميان در خصوص علت ريزش ديوارهاي مسكن مهر گفت: علت ريزش ديوارها را بايد كارشناسان خبره بررسي و اعلام كنند، اما برآورد اوليه اين است كه وقتي محاسبات يك سازه را انجام مي‌دهند، سقف و ستون بايد در برابر 8 ريشتر زلزله استقامت داشته باشد كه ساختمان‌هاي مسكن مهر محكم و استوار ايستاده‌اند. 
خادميان در خصوص اينكه گفته مي‌شود اعداد و ارقام متفاوتي از فوتي‌هاي مسكن مهر منتشر مي‌شود، گفت: تا پايان روز چهارشنبه كه در محل حضور داشتيم دو نفر فوتي در واحدهاي مسكن مهر اعلام شد. 
  
قائم مقام وزير راه و شهرسازي: مسكن مهر مناطق زلزله زده كاملاً پا برجاست
قائم مقام وزير راه و شهرسازي در مسكن مهر با تأكيد بر اينكه پروژه‌هاي مسكن مهر مناطق زلزله‌زده كرمانشاه كاملاً پا برجا هستند كه باعث كاهش چشمگير تلفات جاني و مالي شده است، گفت: برخي اظهارنظر افراد تحت تأثير اخبار كذب بوده است.  در حالی که بیش از 2 میلیون واحد مسکونی مسکن مهر در کشور وجود دارد، احمد اصغري ‌مهرآبادي با بيان اينكه پروژه مسكن مهر سرپل ذهاب در برابر حوادث غيرمترقبه از جمله زلزله بيمه بوده و هم‌اكنون ارزيابي خسارات وارده آغاز شده است، اظهار كرد: در جريان بازديد ميداني از منطقه زلزله‌زده متوجه شديم كه در شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه 20 واحدي و 576 واحدي توسط تعاوني‌هاي مسكن احداث شده كه پروژه اول هيچگونه آسيبي نديده و پروژه دوم كه داراي 24 بلوك بوده نيز از نظر سازه‌اي سالم و حتي يك سقف نيز از كل پروژه فرو نريخته است، اين در حالي است كه ديوارهاي جانبي آن بلوك‌ها به‌خصوص در طبقات پايين با توجه به شدت زلزله 7/3 ريشتري تخريب شده است. 

وي در ادامه اضافه كرد: با اين اوصاف تأكيد مي‌شود همه بلوك‌هاي مسكن مهر ايستايي خود را حفظ كرده و كاملاً پابرجا هستند كه خوشبختانه همين امر موجب كاهش چشمگير تلفات و خسارت جاني نسبت به ساختمان‌هاي اطراف (كه متأسفانه تعداد زيادي از آنها 100 درصد تخريب و با خاك يكسان شده‌اند) شده است، به طوري كه آمارهاي غيررسمي اعلامي تاكنون در منطقه حاكي از كشته شدن دو نفر در اين پروژه بوده است. 
مهرآبادي با اشاره به اعزام تيم‌هاي كارشناسي جهت بررسي دقيق وضعيت فني پروژه به دستور وزير راه و شهرسازي بيان كرد: اميد است نتيجه‌ بررسي‌ها به زودي اعلام و به اطلاع هموطنان عزيز برسد. 

به گفته وي اين پروژه توسط تعاوني‌هاي مسكن مشاغل آزاد در 24بلوك ساخته شده و برابر اعلام مسئولان استان در زمان ساخت هفت نفر از مهندسين نظام مهندسي بر آن نظارت داشته‌اند. 
  
پشت پرده حمله به مسكن مهر توسط برخي از دولتي‌ها چيست‌؟
در پايان بايد توجه داشت كه در دولت يازدهم امتياز طلايي استمهال خط اعتباري 45هزار ميليارد توماني مسكن مهر توسط رايزني‌هاي وزير راه و شهرسازي از شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي براي 20 سال اخذ شد و بدين ترتيب بانك تخصصي دولتي مسكن براي 20 سال اين حجم از منابع را در اختيار خواهد داشت كه از سوي مديرعامل بانك مسكن اين اتفاق يك رويداد بسيار مثبت براي بانك مسكن تلقي مي‌شود كه اگر اين بانك مي‌خواست چنين منابعي را در طول زمان جذب كند، حداقل بايد 40سال تلاش و فعاليت مي‌كرد. به هر ترتيب خط اعتباري مسكن مهر كه از سوي دولتمردان دولت يازدهم تورم‌آفرين تلقي مي‌شد به جاي عودت يافتن به بانك مركزي و امحا در دولت يازدهم به بانك مسكن اعطا شد، ولي با ارائه چنين امتياز ويژه مالي هنوز پروژه‌هاي باقيمانده از مسكن مهر به پايان نرسيده است. 

برخي براين باورند كه حملات اين روزهاي برخي از مقامات ارشد دولت به مسكن مهر براين اساس است تا خط اعتباري 45 هزار ميليارد توماني امهال شده تا 20 سال به بانك مسكن در اموري غير‌مرتبط با مسكن مهر هزينه شود يا دولت از خط اعتباري كه تا‌كنون آن را تورم‌آفرين و مشكل‌آفرين معرفي مي‌كند براي كلاه مسكن اجتماعي خود نمدي دست و پا كند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار