کد خبر: 881630
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
در گفت‌وگوي «جوان» با سردار نعمان غلامي رئيس سازمان بسيج سازندگي كشور مطرح شد
يكي از كارهاي خوبي كه در مجموعه نيروهاي مسلح و سازمان بسيج دنبال شد استفاده بهينه از ظرفيت پادگان‌ها و مراكز نظامي است كه براي پيشرفت، آباداني و توسعه كشور در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي مورد بهره‌برداري بهينه قرار بگيرند.
 صغري خيل‌فرهنگ
29  آبان 1396 از سوي سازمان بسيج به عنوان روز بسيج، اقتصاد مقاومتي، سازندگي نامگذاري شده است. به‌حق سازمان بسيج سازندگي در سال‌هاي اخير خدمات شايان ذكري در زمينه‌ها و عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، محروميت‌زدايي و سازندگي انجام داده است و يكي از برترين‌ متوليان در خط مقدم تحقق منويات مقام معظم رهبري است. همين روز بهانه‌اي شد تا با سرتيپ دوم پاسدار نعمان غلامي رئيس سازمان بسيج سازندگي كشور  به گفت‌وگو بنشينيم تا در خصوص اقدامات اين سازمان در راستاي اقتصاد مقاومتي و چگونگي گسترش فرهنگ جهادي بيشتر بدانيم.

اخيراً اخباري در‌خصوص دهكده‌هاي اقتصاد مقاومتي شنيده‌ايم. ماهيت اين دهكده‌ها و اهدافشان چيست؟
يكي از اصول و اركان در اقتصاد مقاومتي فعال كردن ظرفيت‌هاي خالي در كشور است. يعني اينكه شما از هر ظرفيت موجود بتوانيد بهترين استفاده را بكنيد و آن ظرفيت را براي پيشرفت كشور تبديل به فرصت و امكان كنيد. يكي از كارهاي خوبي كه در مجموعه نيروهاي مسلح و سازمان بسيج دنبال شد استفاده بهينه از ظرفيت پادگان‌ها و مراكز نظامي است كه براي پيشرفت، آباداني و توسعه كشور در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي مورد بهره‌برداري بهينه قرار بگيرند. خود بسيج در اين زمينه پيشگام شد و تا پايان سال 1395، بيش از 56 مركز نظامي و پادگان در 16 استان كشور مورد بهره‌برداري قرار گرفت و بالغ بر 160 كارگاه در 42 عرصه متنوع اقتصاد مقاومتي فعال و 527 شغل ايجاد شد. به طور مثال  استان فارس توانست از ظرفيت‌هاي پادگان‌ها جهت توليد شترمرغ، كبك و غيره استفاده كند و به اصطلاح با عنوان دهكده اقتصاد مقاومتي شناخته شود يا استان كرمانشاه با استفاده از مراكز آموزشي نظامي، به عنوان يك دهكده اقتصاد مقاومتي، دست به كار شد. در اين راستا با ابلاغ فرمانده محترم كل سپاه به مجموعه سپاه و بسيج بحمدالله فعاليت‌هاي خوب و چشمگيري در راستاي اقتصاد مقاومتي اجرايي و عملياتي شده است.
مسئله اشتغال همواره از دغدغه‌هاي مردم كشورمان است. شما در صحبت‌هايتان گفته بوديد بسيج سازندگي 70 هزار شغل جديد ايجاد مي‌كند. اين مشاغل در چه زمينه‌هايي است؟
از سال 1392 سازمان بسيج سازندگي براي تحقق منويات و مطالبات مقام معظم رهبري در راستاي اشتغالزايي جهت‌گيري‌هاي انقلابي و ارزشي خود را آغاز كرد تا مطالبات امام خامنه‌اي به منصه ظهور و بروز برسد. شايد ابتدا باوركردني نبود كه مجموعه‌اي مثل مجموعه بسيج يا نيروهاي مسلح كه كاركردش امنيتي و فرهنگي است وارد اين عرصه شده و موفق هم عمل كند اما سازمان بسيج با انگيزه عشق و علاقه با انجام كارهاي كارشناسي و مطالعاتي دقيق در بسيج و تعامل با دستگاه‌هاي مرتبط توانست فرصت‌هاي شغلي مناسبي ايجاد كند. از سال 1392 تا سال 1395 حدود 134 هزار و 277 كارگاه داير كرديم. بخش عمده اين اقدام به نيروهاي مردمي بازمي‌گشت چراكه با آوردن منابع و ظرفيت‌هاي موجود پاي كار، بسيج توانست با تعهد، پشتيباني و آموزش و الگوسازي به نتيجه مطلوب دست پيدا كند. علاوه بر آن توانستيم اين الگوها را تكثير و به ترويج خودباوري در حوزه توليد به مردم كمك كنيم. طبق برنامه‌ريزي كه ما امسال داشتيم ايجاد 50 هزار واحد يعني 70 هزار شغل در دستور كار قرار گرفت اما متأسفانه روند كندي را شاهد بوديم و آن‌هم به خاطر محدوديت در منابع و عدم دسترسي به منابع ارزان‌قيمت بود، منابعي كه متكي به بسيج بود و از جايي استمداد نگرفتيم ولي ان‌شاءالله برنامه داريم كه در فرصت باقي مانده اين خلأ را جبران كنيم. با اين شرايط باز هم دست روي دست نگذاشتيم و براي جبران اين نقيصه در حوزه‌هاي ديگر نظير ساماندهي قطب‌هاي موجود كشور، مساعدت در گرفتن مجوز، شناسايي ظرفيت‌هاي مردمي و ارائه مشاوره‌هاي لازم به دارندگان منابع اقتصاد مقاومتي ورود كرديم. در هر حال در اين حوزه منتظر تصويب آيين‌نامه اجرايي در دولت هستيم چراكه سازمان بسيج سازندگي به اذعان خود عزيزان در منابع رياست جمهوري يكي از موفق‌ترين رده‌هايي است كه در حوزه اشتغال در كشور به صورت خودجوش وارد عمل شده است.
در مورد گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي چه راهكارهايي را پيش‌ رو داريد؟!
تحولاتي كه در منطقه شاهد آن هستيم به خوبي نشان مي‌دهد كه گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي با راهبردي كه حضرت آقا پيش روي ما قرار دادند، موفق بوده است و  اين گفتمان از نجات‌بخش‌ترين راهبردها هم در افزايش عظمت و اقتدار ايران اسلامي و هم براي كمك به نهضت‌هايي است كه در منطقه شكل گرفته است. پيام اصلي گفتمان اين است كه هر ملتي كه بخواهد بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌‌هاي خود پيش رفته و ارتقا پيدا كند و سطح متعالي زندگي را در حوزه‌هاي مختلف براي ملتش تعيين كند بايد روي پاي خود بايستد و هيچ وابستگي به جايي نداشته باشد و بايد دشمني‌ها و تهديد‌هايي را كه معمولاً استكبار اهدافش را با آن پيش مي‌برد، خنثي کند. علت موفقيت جمهوري اسلامي در بحث گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي در دنيا و تأثير و نفوذش در ديگر كشورها قدرت استقلال و اتكا به خود است. كشور ما در همه زمينه‌هايي كه منجر به ارتقاي توانايي‌ها، در حوزه معيشت، اقتصاد و نياز‌مندي‌هاي حوزه اقتصادي يك ملت مي‌شود با همه استعدادهاي فوق‌العاده با راهبري پيامبرگونه حضرت آقا وارد ميدان شده و همين باعث شد كه دشمن در منطقه به عقب رانده شود و در برابر عظمت ملت ايران سر تعظيم و كرنش فرود آورد.
گاهي شاهد حيف و ميل محصولات باغي و كشاورزي هستيم. صنايع تبديلي راهكاري براي رفع  اين معضل است. در اين‌خصوص چه اقداماتي مدنظر داريد ؟
براي مقابله با حيف و ميل‌ها و عدم ايجاد ضايعات باغي و كشاورزي چون هميشه رهبري معظم راهكار مناسبي ارائه كرده‌ا‌ند و آن ايجاد صنايع كوچك تبديلي در روستاها است. متأسفانه به كرات شاهد حجم فوق‌العاده‌اي از ضايعات محصولات كشاورزي و باغي هستيم و تنها راه نجات، ايجاد صنايع تبديلي است چراكه اگر محصولاتي كه دسترنج كشاورز ماست به ثروت تبديل نشود، هزينه محصول بالا مي‌رود، كشاورز ضرر مي‌كند و در ادامه انگيزه خود را براي كار از دست مي‌دهد، از طرفي محصولات ما توان رقابت براي صادرات را نخواهند داشت و مشكلات عديده ديگري كه به صورت قهري به دنبال خواهد داشت. مثلاً وقتي در ميانه 22 هزار تن سيب پاي درخت ريخته مي‌شود تنها راه درمان اين معضل، تبديل كردن به محصول ديگر است، تا به عنوان يكي از قطب‌هاي توليد سركه سيب شناخته شود. الحمدلله از سال گذشته سازمان بسيج سازندگي در اين زمينه وارد عمل شده و مطالعات و بررسي‌هاي علمي زيادي را در تمام شهرستان‌ها روي محصولات باغي و ضايعات ايجاد شده، انجام داده كه با مشورت خود مردم بتوان فرآورده‌هاي مناسبي از محصول مورد نظر استحصال كرد. سازمان بسيج سازندگي با مسئولان شهرستان‌هاي مربوطه ميثاق‌نامه‌اي منعقد كرد كه در اين راستا با تمام توان وارد عمل شده و به كمك بسيج بتواند مجوز‌هاي لازم، برند‌ها و واحدهاي جديد ايجاد و به نتيجه مطلوب و مناسب دست پيدا كنند. خدا را شاكريم كه توانستيم در سال جاري در قطب صنايع تبديلي بيش از 2 هزار و 240 واحد كوچك در كشور راه‌اندازي كنيم. به طور نمونه در سفر هفته گذشته به سيستان و بلوچستان در شهرستان‌هاي زابل و زهك با ايجاد 60 واحد كوچك دست به توليد كشك زابل، تحت برند و حمايت يك واحد بزرگ و داراي مجوز زده است.
براي راه‌اندازي قطب‌هاي صنايع تبديلي نيز قطعاً مشكلاتي وجود دارد؟
بله، دقيقاً همين‌طور است كه اشاره كرديد. يكي از مشكلات اساسي در اين حوزه ضوابط، مقررات و قواعد موجود در كشور است كه در بسياري مواقع اجازه تأسيس و راه‌اندازي يك واحد كوچك را نمي‌دهد. در اين زمينه ما وارد عمل شده‌ايم و از سال 1395 با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تفاهم‌نامه‌اي امضا كرديم كه ان‌شاءالله آنها ضوابط صدور شناسه بهداشت براي واحد‌هاي كوچك محصولات غذايي را اصلاح كرده و شرايط را تسهيل كنند و سازمان بسيج سازندگي هم در اجرايي شدن اين ضوابط مساعدت‌هاي لازم را انجام دهد.
 بسيج سازندگي در بحث گسترش فرهنگ جهادي در جامعه  چه اقداماتي را انجام داده است؟
كشور ما با فرهنگ جهادي شكل گرفت، با فرهنگ جهادي از چالش‌ها و موانع عبور كرد و با همين فرهنگ جهادي پيرامون مسائل مرزي و فرامرزي به عظمت و اعتلا رسيد. از اين رو طي مسير باقي، جز با روحيه و فرهنگ جهادي امكان‌پذير نيست. هر چه به جلو مي‌رويم، عرصه بر دشمنان تنگ‌تر شده و ما با اعتقاد و ايمان با فرهنگ جهادي براي حفظ انقلاب و دستاورد‌هاي آن و رساندن به دست صاحب اصلي‌اش امام زمان (عج) بايد تلاش كرده و اين فرهنگ را در سطح جامعه بيشتر گسترش دهيم. يكي از سازمان‌هايي كه مي‌تواند به عنوان بازوي توانمند در اين زمينه وارد عمل شود بسيج سازندگي است. ما 6500 گروه جهادي در سال 1395 داشتيم كه با افزايش 4هزار گروه جهادي در سال جاري روبه‌رو هستيم. نكته حائز اهميت در اين زمينه افزايش گروه‌هاي جهادي محله‌محور و مسجدمحور است كه بتواند در گسترش فرهنگ جهادي مؤثر واقع شود. اعزام بسيجيان و نيروهاي مردمي به مناطق كم‌برخوردار و محروم در كادر‌سازي براي نظام تربيت نيروهاي انقلابي و آشنايي با مشكلات مناطق محروم براي دادن انگيزه و عشق، جوانان بسيار تأثيرگذار است. فعاليت اين تعداد رزمنده جهادي در كشور نه تنها روي خود مردم بلكه بر روحيه طلبه‌هاي خارجي كه در ايران در حال تحصيل هستند هم مؤثر است، چراكه آنها گرايش جدي به حضور در اردوهاي جهادي پيدا مي‌كنند. طلبه‌هايي از كشور افريقايي، پاكستان، عراق و سوريه علاقه و اشتياق زيادي از خود نشان مي‌دهند. گسترش فرهنگ جهادي تا بدان‌جا است كه كشور سوريه گروهي با عنوان «جهادالبناء» شبيه جهاد سازندگي خودمان براي ساخت و ساز ويراني‌هاي باقي مانده از جنگ در كشورشان راه‌اندازي كرده‌اند. عراقي‌ها هم به دنبال همين تفكر هستند تا با استفاده از آن بتوانند مردمشان را در ساختن خرابي‌هاي جنگ مساعدت كنند. يكي از نمونه‌هاي گسترش فرهنگ جهادي شهيد محسن حججي است از نيروهاي جهادي كه در فضاي جهادي و ساخت و ساز‌ها و كوچه پس كوچه‌هاي مناطق محروم كشور خدمت كرد و در نهايت اينگونه جهاني و در تاريخ ماندگار شد.
 از برنامه‌هاي سازمان بسيج سازندگي در اين ايام بگوييد.
اولين روز از هفته بسيج كه مصادف با 29 آبان 1396 است بسيج، اقتصاد مقاومتي و سازندگي نامگذاري شده و دومين روز هفته بسيج، 30 آبان 1396 به بسيج، اقتصاد مقاومتي و محروميت‌زدايي اختصاص دارد. ما در اين ايام شاهد افتتاح بيش از 4 هزار واحد كوچك اقتصاد مقاومتي در كشور هستيم و برنامه‌هايي كه ان‌شاءالله در اين ايام به سمع و نظرتان خواهد رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار