کد خبر: 881594
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
«اسفندماه» پايان وعده هاي افتتاح سخت ترين خط ريلي کشور
با رسيدن پروژه خط آهن قزوين - رشت به عنوان آخرين حلقه اتصال کريدور راه آهن جنوب به شمال به نقطه 99 درصدي پيشرفت فيزيکي محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه طي روزهاي اخير بهره برداري از اين خط اهن مهم را تا پايان سال جاري نويد داده است. پروژه اي که قرار است با اتصال استان گیلان، بندر انزلی و مرز آستارا به شبکه ریلی کشور، مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی را تسهيل و راهي براي گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه و کشورهای اروپایی ايجاد کند.

نويسنده: مريم احمدي

اگرچه از زمان کلنگ زني راه آهن قزوين – رشت در سال 81 حرکت لاک پشتي اين پروژه، رسيدن ان به نقطه پايان را در هاله اي از ابهام فرو برده بود اما به مرور با روشن شدن مزاياي اقتصادي اين خط آهن و امکاني که براي تسهيل مراودات تجاري با کشورهاي اروپايي فراهم مي کرد سبب شد اين پروژه در زمره طرح هاي ملي کشور قرار بگيرد و از اوايل دهه 90 مشمول توجه ويژه مسئولان کشور شود. اين پروژه که قرار است با اتصال استان گيلان ، بندرانزلي و مرز استارا به خطوط ريلي کشور علاوه بر پيوند شمال و جنوب کشور امکان ارتباط مستقيم ريلي خليج فارس و به قاره هند با کشورهاي روسيه، اسياي ميانه و قفقاز و کشورهاي اروپايي را فراهم آورد اکنون پس از گذشت يک دهه و نيم به مراحل پاياني نزديک شده است . بنا به گفته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ظرف سه چهار ماه آينده اين مسير بين المللي مورد بهره برداري قرار مي گيرد و عمليات تکميل آن به استارا نيز به زودي انجام مي شود تا اتصال ريلي ايران به جمهوري اذربايجان در اسرع وقت ممکن شود.

محمدباقر نوبخت با تاييد پيشرفت فيزيکي 99 درصدي اين پروژه افزود: با ادامه این طرح تا بندر آستارا، شاهد ایجاد مسیری امن و مطمئن در جا به جایی کالا و مسافر بین کشورهای اروپای شرقی، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر تا خلیج فارس خواهیم بود.

سخت ترين پروژه ريلي بعد از انقلاب!

اگرچه از زمان کلنگ زني خط اهن قزوين رشت در اوايل دهه هشتاد کمبود منابع مالي عنوان مهمترين مانع پيشرفت پروژه عنوان مي شد اما شرايط جغرافيايي و مسير صعب العبور اين خط اهن که عنوان سخت ترين خط ريلي کشور با حجم عملیاتی بالا را به ان داده نيز در کندي اجراي ان بي تاثير نبوده است. از مجموع ۱۶۴ کیلومتر مسير این پروژه، ۲۸ کیلومتر آن از مسیر تونل و هشت کیلومتر آن از روی پل عبور می کند که بزرگترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و430 متر برروی دریچه سد منجیل در این مسیر واقع شده به همين دليل از لحاظ حجم کاری، اين خط اهن جزو بزرگترین پروژه های ریلی کشور محسوب مي شود .

حفر 22کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری (تونل مصنوعی) به همراه اجرای 22 میلیون متر مکعب علمیات خاکبرداری و یک میلیون و 300 هزار متر مکعب بتن ریزی به عنوان ديگر مشخصات فني اين پروژه بر سختي آن مي افزايد. همچنين از آنجا که حفاری تونل ها زمانبر و پر ریزش است و در بسیاری از موارد ریزش ها قابل پیش بینی نيست اين پروژه در برخي نقاط با حرکتي لاک پشتي پيش رفته است .

مجموعه اين مشخصات سبب شده مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین راه آهن رشت- قزوین از سخت‌ترین و مهمترین خط های ریلی کشور بعد از انقلاب توصيف کند. مسعود حق لطفی کوهستانی بودن منطقه و انتخاب مسیرهای صعب العبور را از دلایل طولانی شدن این طرح دانست و گفت: مسیر سخت این خط ریلی از منطقه کوهین در استان قزوین آغاز و تا رستم آباد در استان گیلان ادامه داشته و اجرای بزرگترین پل ریلی کشور و حفاری تونل در ارتفاعات، بیانگر این موضوع است.

مسيري براي توسعه اقتصادي و سياسي

اهميت نقش راه اندازي اين خط ريلي براي توسعه روابط اقتصادي و سياسي با کشورهاي همسايه سبب شده طي سه چهار سال اخير مسئولان کشور و دولتي ها به طور مستقيم نظارت بر روند احداث اين خط را به عهده بگيرند. طرحي که بنا به گفته محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور فراتر از اتصال چند استان و حتی شبکه سراسری محسوب می شود. بنابه گفته اين مسئول اتصال قطعه قزوین - رشت به بندرانزلی نیز در برنامه ها قرار گرفته تا کالاهاي وارده از هند به چابهار و از اين مسير به آستارا و در نهايت به جمهوري آذربايجان و روسيه منتقل شود . همچنين اين خط اهن مي تواند از نظر سياست هاي بين المللي نيز سبب تقويت و تحکيم روابط سياسي بين ايران و کشورهاي همسايه شود .

اين درشرايطي است که بنا به گفته نوبخت تاکنون حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال مربوط به پروژه راه آهن قزوین – رشت براساس گزارش هفت ماهه پرداخت شده و از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه وجود ندارد. ضمن اينکه قرار شده از محل تامین اعتبار خارجی یا صندوق ذخیره ارزی مابقی پروژه به سمت آستارا نيز تکمیل شود تا اتصال کریدور شمال – جنوب به طور کامل برقرار شود. از اين رو مي توان گفت با رفع موانع مالي بهره برداري از اين خط تا پايان سال جاري امکانپذير است و به زودي مي توانيم از مزاياي اقتصادي و سياسي راه اندازي اين کريدور بين المللي بهره مند شويم .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار