کد خبر: 881505
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
رئيس جهاددانشگاهي استان همزمان با روز جهانی ذخیره‌سازی خون بندناف خبرداد:
رئيس جهاددانشگاهي استان سمنان گفت: تا کنون بیش از 280 نمونه خون بندناف نوزادان در این استان ذخیره سازی شده است.
حسن رهايي با بيان اينكه 24 آبان ماه معادل با 15 نوامبر به عنوان روز جهانی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نامگذاری شده است، اظهار کرد: امکان این خدمت رسانی به تمامی هم استانی ها در تمامی بیمارستان های سطح استان سمنان فراهم شده است.

وي خاطر نشان کرد: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود، این خون غنی از سلول‌های بنیادی است و قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت است.

رئيس جهاددانشگاهي استان سمنان اضافه كرد: هم اکنون در بانک خون بند ناف عمومی رویان 15 هزار نمونه ذخیره سازی و در بانک خصوصی آن نیز 85 هزار نمونه ذخیره سازی شده  است که انتظار مي‌رود تا پایان امسال به 90 هزار نمونه برسد، در حال حاضر در دنیا در بانکهای عمومی 700 هزار و در بانک های خصوصی سه میلیون بند ناف ذخیره سازی شده و 35هزار پیوند بندناف در دنیا صورت گرفته است.

رهايي با درخواست از خیرین استان برای فعالیت در این حوزه، عنوان کرد: درمان بیماران تالاسمی، سرطان‌های خون و در مجموع بیماری‌های خونی از این روش بسیار مؤثرتر از روش‌های شیمی‌ درمانی بوده اما هزینه نگهداری و انجام آزمایش‌ها ژنتیکی آن سنگین بوده و این موضوع لزوم ورود خیرین به این حوزه را نشان می‌ دهد.

وی گفت: دانش ذخیره‌سازی خون بندناف در کشور کاملا بومی شده و برای صدور این دانش به کشورهای عمان، لبنان، امارات، آذربایجان و عراق اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 15 بیمار از منابع بانک عمومی و خصوصی خون بند ناف در مراکز پیوند مغز استخوان کشور مورد درمان قرار گرفتند.

رئيس جهاددانشگاهي استان سمنان همچنين از انجام بررسي‌هاي علمي براي اولين پيوند از طريق سلول هاي بنيادي در استان سمنان خبر داد و گفت: در صورت تطابق شاخص های لازم در خون بندناف ذخیره شده با فرد بیمار،اولين پيوند از طريق سلول هاي بنيادي خون بندناف در استان سمنان انجام مي‌شود.

رهايي اضافه كرد: اولین مورد پیوند برای درمان بیماری تالاسمی ماژور از طریق سلول‌های بنیادی خون بندناف در استان سمنان نیز در دست بررسی است تا در صورت تطابق شاخص های لازم در خون بندناف ذخیره شده با فرد بیمار بتوان از این سلول‌ها برای درمان استفاده کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر