کد خبر: 881439
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
ظاهراً میشل عون فهمیده محمد بن سلمان علاقه‌ای ندارد سعد حریری را به لبنان بازگرداند و به همین دلیل روز گذشته برای اولین بار عربستان سعودی را به صورت رسمی متهم کرد که آشکارا قواعد حقوقی را زیر پا گذاشته و نخست‌وزیر لبنان را بازداشت کرده است. 
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با اعضای شورای ملی رسانه گفت: بعد از ۱۲ روز از رفتن سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به ریاض، دیگر توجیهی برای عدم بازگشت او وجود ندارد و ما معتقدیم که او در عربستان بازداشت شده است و این چیزی است که نقض توافق وین و حقوق بشر محسوب می‌شود. میشل عون تأکید کرد: لبنان تمامی اقداماتی را که برای آزادی حریری لازم باشد اتخاذ خواهد کرد و با کشورهای عربی و غربی برای حل این مسئله در ارتباط است.  

این اولین بار است که میشل عون در طول دو هفته گذشته عربستان را به صورت رسمی متهم به ربودن نخست‌وزیر لبنان کرده است. وی پیش از این تلاش‌ کرده بود از طریق تلاش‌های پشت پرده دیپلماتیک ریاض را متقاعد کند سعد حریری را آزاد کند. در واکنش به این اظهارات میشل عون، سعد حریری در توئیتی نوشت: حال من خیلی خوب است و همانطور که وعده دادم به لبنان عزیزم بازمی‌گردم. اما ناظران با توجه به شرایط نگهداری وی نسبت به اعتبار توئیت‌های سعد حریری تردید دارند. سعد حریری پیش از این توئیتی نوشته بود که طی یکی دو روز آینده به بیروت بازخواهد گشت، هرچند خانواده‌اش در عربستان خواهند ماند. ناظران معتقدند آل‌سعود با نگه داشتن خانواده سعد حریری می‌خواهد او را تحت فشار و کنترل داشته باشد.  باوجود این به نظر می‌رسد مقامات لبنانی برای بازگرداندن سعد حریری مصمم هستند. وزیر خارجه لبنان اعلام کرد در صورتی که سعد حریری قبل از یک‌‌‌شنبه آینده به کشورش بازنگردد احتمالاً گام‌های جدیدی را اعلام کند.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان بعد از دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: اگر سعد حریری تا روز یک‌‌‌شنبه به لبنان بازنگردد بیروت تصمیمات و گام‌‌‌‌های جدیدی را که در این زمینه در نظر دارد، اعلام خواهد کرد. وی همچنین از اتحادیه اروپا و فرانسه خواست شرایط بازگشت امن حریری به کشورش را در راستای پایان دادن به شک و تردید‌‌‌ها و حمایت از ثبات لبنان فراهم کنند.  این وزیر لبنانی به خبرنگاران گفت: میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از چارچوب زمانی یک هفته‌ای از زمان آغاز تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع صحبت کرد. پس از پایان این یک هفته ما مجبور خواهیم شد به سراغ قوانین بین‌المللی برویم. صحبت‌‌‌‌هایی مطرح است که در صورتی که حریری تا یک‌‌‌شنبه به کشورش بازنگردد بیروت سراغ سازمان ملل برود. البته مقامات فرانسوی گفته‌اند، فعلاً تحرکی در این زمینه صورت نگرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار