کد خبر: 881428
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چندي پيش در مراسمي كه ستاد صيانت از آثار فرهنگي و پليس امنيت عمومي ترتيب دادند، بخشي از فيلم‌هاي غيرمجاز سطح شهر امحا شد، اما متأسفانه همچنان شاهد قاچاق كالاي فرهنگي هستيم.
وحيد مهري

چندي پيش در مراسمي كه ستاد صيانت از آثار فرهنگي و پليس امنيت عمومي ترتيب دادند، بخشي از فيلم‌هاي غيرمجاز سطح شهر امحا شد، اما متأسفانه همچنان شاهد قاچاق كالاي فرهنگي هستيم.
 فيلم پرفروش «نهنگ عنبر سلكشن رؤيا» هم در شبكه غيرمجاز توزيع شد و اين فيلم قبل از آنكه بتواند سير طبيعي خود را در شبكه نمايش خانگي تجربه كند، به صورت قاچاق در شبكه غيرمجاز توزيع شد. اين روند همچنان ادامه خواهد داشت تا زماني كه نهادهاي مسئول به فكر ترتيب دادن امحاي چند ميليون فيلم غير‌مجاز باشند و به اين فعاليت بسنده كنند. 
بسياري از تهيه‌كنندگان با اكران فيلم خارجي در سالن‌هاي سينما مخالف هستند و معتقدند علاقه‌مندان به سينماي جهان مي‌توانند فيلم‌ها را از طريق ماهواره يا اينترنت يا شبكه غيرمجاز كه توسط دوستان فيلم‌هاي آن امحا شد، تهيه‌ كنند و ببينند، اما ظاهراً نگاه اين گروه به فيلم‌خارجي با عملكردشان مغايرت دارد و صرفاً به‌دنبال شوآف هستند. 

اگر اين امكان براي وزارت ارشاد يا متوليان امور وجود ندارد مي‌توان راهكار مناسب ديگري فراهم كرد و با نظارت شوراي پروانه نمايش ويدئويي در وزارت ارشاد آثاري با مميزي مناسب و درست مجوز دريافت كنند و در شبكه نمايش خانگي و كانال‌هاي معتبر قرار گيرند، نه مانند فعاليت برخي از شركت‌هاي زيرمجموعه VOD كه فيلم را تغيير مي‌دهند و به بهانه اينكه بيننده ندارد، فيلم سه ساعته را به ۹۰ دقيقه تقليل مي‌دهند و مخاطب را از آنچه قرار است ببيند منزجر مي‌كنند. اگر ستاد صيانت و دوستان در مؤسسه رسانه‌هاي تصويري وظايف خود را به درستي انجام دهند و با نظارت وزارت ارشاد محتواي درست و قابل نمايش در شبكه نمايش خانگي تهيه كنند، به خودي خود بازار اكران خياباني برچيده مي‌‌شود.

به ياد بياوريم زماني كه فيلم سينمايي در سينما اكران مي‌شد و نسخه پرده‌اي آن به سرعت در بازار خياباني قرار مي‌گرفت، اما با تمهيدات وزارت ارشاد در مدتي كوتاه فيلم با كيفيت و با قيمت نازل در بازار شبكه نمايش خانگي قرار داده شد و به تبع آن با نظارت پخش‌كنندگان و سينماداران و وزارت ارشاد بازار قاچاق فيلم ايراني به صورت پرده‌اي منحل شد. بهتر است به جاي برگزاري شو آف توسط برخي تهيه‌كنندگان و سوپراستارها به فكر راهكار درست باشيم. فعاليت ستاد صيانت محصولات فرهنگي در جمع‌آوري بازار قاچاق اگرچه مهم و كاملاً لازم است، اما تنها منجر به امحاي تعدادي از فيلم‌هاي غيرمجاز و پاك شدن صورت‌مسئله مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار