کد خبر: 881424
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بیژن یانچشمه
چند روزي از زلزله مهيب غرب كشور مي‌گذرد. زلزله‌اي كه چندصد نفر كشته و حدود 10 هزار نفر مجروح و خرابي 30 هزار خانه در مناطق زلزله‌زده به همراه داشت. برودت هوا از يكسو و ساير مسائل و مشكلات سبب شده‌ است تا هموطنان ما در شهر خودشان در بدترين شرايط زندگي را سر كنند.

لحظه‌اي پيش خودمان فكر كنيم اگر همين الان آن زلزله مهيب در شهر ما بيايد و خسارت‌هاي جاني و مالي به بار آيد، ما چه مي‌كرديم؟ چطور  با اين همه درد و آوارگي سر مي‌كرديم؟
سخت است از دست دادن عزيزان و آوارگي، آن هم در سرما و بي‌كس ماندن.
حالا با كمك مردم و مسئولان كم‌كم برخي مسائل و مشكلات اوليه در مناطق زلزله‌زده در حال ساماندهي است، هر چند بسياري از مشكلات و نيازهاي زلزله‌زدگان به قوت خود باقي مانده است.

حجم تخريب در مناطق زلزله‌زده به حدي بود كه مجروحان زيادي از زير آوار بيرون كشيده شد؛ از زن و كودك گرفته تا سالمند. حضور نيروهاي مردمي از قشرهاي مختلف همچون پرستار، پزشك و تجهيزات پزشكي و همچنين احداث بيمارستان‌هاي مجهز صحرايي در مناطق زلزله‌زده هم جوابگوي نياز درمان مجروحان نشده‌اند. بر اين اساس چند صد نفر از مجروحان به شهرهاي بزرگ براي درمان ارجاع داده شده‌اند.

حالا هموطنان ما در برخي بيمارستان‌هاي شهرمان ميهمان هستند و به همراه اين عزيزان نيز برخي همراهان و خانواده‌ آنان نيز در مراكز درماني حضور دارند.
در حقيقت اين عزيزان چند روز يا هفته‌اي در شهرهاي ما حضور دارند و اين فرصت مناسبي است تا شهروندان به اين مراكز سر بزنند و ضمن جويا‌شدن از احوالات آنان و تأمين برخي نيازهايشان با آنان همكلام شوند. در اين ميان اسكان موقت همراه خانواده آنان فرصتي است تا خوبي‌هايمان را تقسيم كنيم.

با دعوت از آنان به منزل كمك حال آنان باشيم. روز گذشته يكي از همكارانم مي‌گفت براي كودكم كه به مهد مي‌رود، چند قوطي شير خشك تهيه و او را تا مهد همراهي كردم تا آنها را به مسئولان مهد تحويل دهد تا آنان نيز اين كمك‌ها را به دستگاه‌‌هاي مربوطه برسانند. وقتي علت را جويا شدم، گفت: دوست دارم فرزندم از كودكي با روحيه كمك به همنوع آشنا شود «بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند/ چو عضوي به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار».

آري هر چند در يك نقطه از كشور زلزله آمده است، ولي همياري و كمك به هموطنان حالا در تمام بخش‌ها و لايه‌هاي جامعه رخنه كرده است و همه درصدد هستند تا كمك كنند؛ از نيت خير گرفته تا حضور براي بازسازي اين مناطق. چه حس خوبي است كه بتوانيم به همنوع خود كمك كنيم تا زوتر از درد و رنج خلاص شوند. حالا برخي ارگان‌ها همچون بسيج و سپاه نيز در كنار نيروهاي ارتش در ميدان حاضر شده‌‌اند. شنيده‌ها حاكي است بازسازي مناطق روستايي و نقاط دور افتاده مناطق زلزله‌زده به بسيج و سپاه واگذار شده است. اميد آنكه با همت همه دستگاه‌هاي مسئول و مردم هرچه سريع‌تر مناطق زلزله‌زده ترميم شود و محروميت هم از اين مناطق از بين برود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار