کد خبر: 881401
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
عضو كميسيون امنيت ملي: مديريت گمرك‌ها اسفبار است
عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه براي راستي‌آزمايي آنچه در حوزه گمرك الكترونيكي ادعا مي‌شود به گمرك بازرگان سر زديم...
عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه براي راستي‌آزمايي آنچه در حوزه گمرك الكترونيكي ادعا مي‌شود به گمرك بازرگان سر زديم، گفت: در مرز بازرگان در كمال تعجب مشاهده كرديم كه اين موضوع اصلاً واقعيت ندارد، به طور نمونه در آنجا براي تست دستگاه‌ها، اسلحه را روي يك تريلي قرار داديم تا از دستگاه عبور كند و ببينيم كه آيا دستگاه نوع آن را تشخيص مي‌دهد يا خير، اما وقتي تريلي از دستگاه عبور كرد، اصلاً آن را تشخيص نداد. 

نماينده كميسيون امنيت ملي در واكنش به صحبت‌هاي وزير اقتصاد مبني بر آنكه كالاي قاچاق از مبادي رسمي وارد كشور نمي‌شود، گفت: شايد اگر افراد ديگري نيز مسئول گمرك بودند به نحوي آمار را بيان مي‌كردند تا اينگونه تصور شود كه مديريتشان خوب است، اما حجم قاچاق سالانه 20 ميليارد دلار است كه در واقع 20 ميليارد دلار كالا در سال كه شامل هزاران كانتينر مي‌شود، نمي‌تواند از دره، كوه و بيابان به كشور بيايد و قطعاً واردات اين حجم عظيم قاچاق از مبادي غيررسمي، با عقل سازگار نيست. 

سيدحسين نقوي حسيني، در گفت‌و‌گو با فارس در واكنش به صحبت‌هاي وزير اقتصاد مبني بر آنكه هيچ كالاي قاچاقي از مبادي رسمي وارد كشور نمي‌شود، اظهار داشت: در خصوص حجم كالاهاي قاچاق وارداتي به كشور ارقام متفاوتي وجود دارد، اما به طور ميانگين سالانه 20 ميليارد دلار قاچاق به كشور وارد مي‌شود؛ حال اگر اين ميزان كالاي قاچاق را تقسيم بر ميزان كالاهاي وارداتي به كشور كنيم، حجم بالايي را در بر‌مي‌گيرد؛ بنابراين به هيچ عنوان امكان ندارد كه اين حجم از كالاهاي قاچاق، تنها از طريق مبادي غيررسمي به كشور وارد شده باشد. 
وي ادامه داد: در واقع مي‌توان گفت كه برخي از اين كالاها براي جابه‌جايي نيازمند بيش از 10تريلي يا 20كانتينر است و چگونه ممكن است اين تريلي‌ها و كانتينرها از مبادي غيررسمي وارد كشور شوند؟
 
70درصد از كالاهاي قاچاق از گمركات به كشور وارد مي‌شود
اين نماينده مجلس عنوان كرد: واردات از مبادي غيررسمي ممكن است با وسايل نقليه كوچك يا با حيوانات به صورت محدود به كشور وارد شود، اما واردات از اين مكان‌ها به صورت 10 يا 20 تريلي امكانپذير نيست؛ بنابراين به جرئت مي‌توان ادعا كرد كه حداقل بيش از 70درصد كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي و گمركات به كشور ما وارد مي‌شوند.
 
نقوي‌حسيني با اشاره به اينكه آقاي كرباسيان معتقدند كه اگرچه ممكن است اين كالا‌ها از مبادي رسمي وارد كشور شوند، اما اينها قاچاق حساب نمي‌شوند و تخلف هستند، اظهار داشت: در اينجا اگر تخلف گمركي هم صورت بگيرد در نهايت كالاي قاچاق به كشور وارد خواهد شد؛ در واقع قاچاق بودن كالا منتفي نخواهد شد. به عبارت ديگر اگر مطرح كنيم كه در گمركات تخلف صورت مي‌گيرد بدان معنا نيست كه قاچاق بودن كالا و واردات قاچاق از مبادي رسمي منتفي است. 
  
به جاي خلط مبحث به فكر به‌روز‌كردن تجهيزات گمرك باشيد
وي اظهار داشت: امروزه با دستگاه‌هاي پيشرفته به راحتي مي‌توان از ورود كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي جلوگيري كرد.  با اين وجود مي‌توانيم با فساد در اين حوزه به طور جدي مبارزه كنيم و جاي سؤال است كه چرا مسائل گمرك پنهان مي‌شوند. البته شايد اگر افراد ديگري هم مسئول گمرك باشند، به نحوي آمار و ارقام را بيان كنند تا اينگونه تصور شود كه مديريتشان خوب است؛ در واقع هيچ بقالي نخواهد گفت كه ماست من ترش است. 
 
راستی‌آزمايي ادعاهاي دولتي‌ها
نقوي حسيني با بيان اينكه كميسيون امنيت ملي از گمرك بازديد داشت، عنوان كرد: طي بازديدي كه از اتاق فرمان داشتيم، طراحي‌هاي خوبي براي كنترل كالا توسط نخبگان صورت گرفته بود؛ در اين بازديد به ما نشان داده شد كه وقتي كالايي با كانتينر به كشور وارد مي‌شود، با رنگ‌آميزي‌هاي مشخصي معلوم مي‌شود كه اين كالا مربوط به چه گروه كالايي است. در آنجا عنوان شد كه همه گمركات به اين طراحي‌ها مجهز هستند كه موجب كاهش قاچاق شده است. وي افزود: براي تست و واقعيت‌سنجي اين موضوع به آذربايجان غربي و مرز بازرگان رفتيم، اما در كمال تعجب مشاهده كرديم كه اين موضوع اصلاً واقعيت ندارد و موارد موجود در اين مكان‌ها با آنچه در آنجا گفته و نيز انجام مي‌شد، بسيار متفاوت است. 
  
در مرز بازرگان روابطي خارج از ضوابط وجود دارد
اين نماينده مجلس ادامه داد: در مرز بازرگان از مسئول دستگاه كنترل‌كننده سؤال كرديم كه معناي رنگ‌ها چيست، اما نتوانست هيچ پاسخي به ما بدهد و مديريت اسفبار بود. در آنجا براي تست دستگاه‌ها اسلحه را روي يك تريلي قرار داديم تا از دستگاه عبور كند و ببينيم كه آيا دستگاه نوع آن را تشخيص مي‌دهد يا خير، اما وقتي تريلي از دستگاه عبور كرد اصلاً آن را تشخيص نداد. در مرز بازرگان روابط و مناسباتي وجود دارد كه خارج از ضوابط است و اين موضوع به راحتي درك مي‌شود. 
  
توصيه به كرباسيان
وي گفت: درخواست من از وزير اقتصاد و مدير گمرك اين است كه به جاي توجيه كردن كار خود و انكار كردن تخلفات و اتفاقات موجود، بهتر است كه ايرادات را رفع كرده و از مشكلات موجود جلوگيري كنند. به گزارش فارس، مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد چند روز پيش در اظهاراتي قابل تأمل عنوان كرده بود كه هيچ كالاي قاچاقي از مبادي رسمي وارد كشور نمي‌شود و اگرچه ممكن است تخلفي در مبادي رسمي داشته باشيم، اما نام آن قاچاق نيست و بايد تخلف را از قاچاق جدا كرد. 

اين گفته‌هاي وزير اقتصاد در حالي است كه به اذعان بسياري از نمايندگان مجلس همچون محمدرضا پورابراهيمي، سيدناصر موسوي لارگاني، احمد مرادي و جلال محمودزاده، 70درصد از قاچاق ورودي به كشور از مبادي رسمي صورت مي‌گيرد. از ديگر افرادي كه اين موضوع را تأييد مي‌كنند، مي‌توان به سردار اسكندر مؤمني، جانشين فرمانده انتظامي اشاره كرد. 
سال‌هاست كه برخي كارشناسان دلسوز نسبت به آگاهي نداشتن گمرك در خصوص آنچه وارد يا صادر مي‌شود هشدار مي‌دهند، ولي با اين حال گمرك هيچ انتقادي را پذيرا نيست و فقط كار خود را مي‌كند. در اين ميان به نظر مي‌رسد كميسيون امنيت ملي بايد مسئله قاچاق كالا و ارز را بسيار جدي بگيرد، زيرا مشخص است عده‌اي در دولت به سادگي از كنار اين موضوع مهم مي‌گذرند. 
 
وزير اقتصاد در خصوص قاچاق هزار و 128 كانتينري بايد توضيح بدهد
همچنین نايب ‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در واكنش به پرونده جديد قاچاق در گمرك گفت: قطعاً كميسيون ضمن دعوت و اخذ توضيح از وزير اقتصاد قاچاق هزار و 128 كانتينري را پيگيري خواهد كرد. 

علي‌اكبر كريمي در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه كشف قاچاق هزار و 128 كانتينر كالا توسط وزارت اطلاعات سند روشني براي وجود قاچاق كالا در برخي از گمركات كشور است كه تاكنون انكار مي‌شد، گفت: با توجه به سوابق طولاني مديريتي وزير امور اقتصادي و دارايي در گمرك از ايشان انتظار داريم كه مشكل قاچاق كالا از مبادي رسمي در گمركات كشور ريشه‌كن شود. 
وي با بيان اينكه قاچاق كالا يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي اقتصاد كشور در شرايط كنوني است، تأكيد كرد: مسئولان ذي‌‌ربط نبايد تنها به اعلام موضع در اين خصوص بسنده كنند و در عمل با فساد اداري در دستگاه‌هاي اجرايي فعال در مبادي رسمي واردات و صادرات كشور مبارزه كنند،‌ درحالي كه با توجه به حجم گسترده قاچاق كمتر شاهد اقدام عملي براي مقابله با اين پديده شوم اقتصادي هستيم.  وي با اشاره به اينكه زمان انجام قاچاق گسترده كشف‌ شده اخير مربوط به سال‌هاي 94 و 95 بوده است، اضافه كرد: لازم است ضمن برخورد قاطع با قاچاقچيان و عناصر اداري متخلف و مفسد همدست با قاچاقچيان از سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات و ساير مديران پرتلاش و پاكدست در ساير دستگاه‌ها به‌ويژه سازمان گمرك بابت كشف اين باند بزرگ فساد و حجم قابل‌توجه كالاي قاچاق مكشوفه قدرداني شود. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار