کد خبر: 881388
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
موفقيت نسبي يك فيلم از سينماي كودك در رقابت با سينماي اجتماعي
فيلم «قهرمانان كوچك» به كارگرداني حسين قناعت مدتي است اكران شده و در همه شهرها با اقبال بسيار خوبي از طرف مخاطب كودك و بزرگسال روبه‌رو شده است.
   حسين بركتي
فيلم «قهرمانان كوچك» به كارگرداني حسين قناعت مدتي است اكران شده و در همه شهرها با اقبال بسيار خوبي از طرف مخاطب كودك و بزرگسال روبه‌رو شده است. اين اقبال به حدي خوب است كه به گفته كارگردان، گروه سازنده فيلم را ترغيب كرده تا قسمت دوم اين فيلم را نيز در دست توليد داشته باشند. «قهرمانان كوچك» داستان چند كودك است كه براي حفظ شغل پدران كارگرشان به مبارزه با قاچاقچيان مي‌پردازند. در ادامه نقد اين فيلم را مي‌خوانيد. «قهرمانان كوچك» داستان چهار كودك و نوجوان هفت تا 11 ساله تكواندوكار است كه پدرانشان، كارگران يك كارخانه توليد لوازم‌التحريرِ در شرفِ تعطيلي هستند. اين كودكان براي جلوگيري از بيكاري پدرانشان و گير انداختن قاچاقچيانِ اين كالا، كه در واقع عاملان اصلي بيكار شدن والدينشان هستند، به تعقيبِ آنها مي‌پردازند و ماجراهايي شاد، اكشن و سرگرم‌كننده را رقم مي‌زنند.
قصه آخرين فيلم قناعت ساده و سرراست است و ساختار به نحوي است كه هم مي‌تواند مخاطب كودك و نوجوان را جذب و هم مخاطب بزرگسال را سرگرم كند. در واقع نيت اصلي كارگردان سرگرم كردن كودكان و والدين آنها در سالن سينما بوده است. به نحوي كه خانواده‌ها ساعات مفرحي را در سالن سينما تجربه مي‌كنند و اقبال خوب به اين فيلم نشان مي‌دهد كارگردان به مقصود خود رسيده است.  اما در خلال اين داستان جذاب نكته بسيار مهمي نيز مطرح مي‌شود و آن حمايت از توليد ملي است. چيزي كه كارگردان از آن به عنوان گسترده نگه داشتن سفره كارگران ايراني ياد مي‌كند. اگر مي‌خواهيم در سال‌هاي آينده به اين مهم دست پيدا كنيم و كودكان و نوجوانان امروز از حالا بدانند كه قاچاق كالا و بسته شدن درِ كارخانه‌هاي وطني چه عواقب وحشتناكي دارد بايد اين موضوع را در قالب مفاهيم ساده مانند آنچه در فيلم «قهرمان كوچك» مطرح مي‌شود ارائه كنيم. قناعت خوب مي‌دانسته موضوع اصلي فيلمش ممكن است براي كودكان غيرقابل درك يا شعاري به نظر برسد، به همين دليل اين موضوع را در قالب قصه‌اي ساده اما پرتب و تاب و شيرين براي بچه‌ها روايت مي‌كند. فيلم ريتم بسيار تندي دارد و از صحنه‌هاي موزيكال و رزمي در آن استفاده شده است. بچه‌ها اين سكانس‌ها را با اشتياق تماشا مي‌كنند و چون فيلم را دوست دارند و مي‌توانند با شخصيت‌هاي آن همذات‌پنداري كنند به درك درستي از مفهوم مورد نظر كارگردان نيزمي‌رسند.
قهرمانان فيلم چند كودك و نوجوان هستند كه با بازي‌هاي خوب و دلنشينشان باعث مي‌شوند مخاطب ماجراجويي‌هايشان را دنبال كند. فيلم همچنين به عنوان اولين اثر سينمايي موزيكال رزمي ايراني به نحوي با تبليغ ورزش‌هاي رزمي به ترويج اين ورزش نيز مي‌پردازد. به طوري كه به گفته كارگردان بسياري از كودكاني كه در جشنواره كودك و نوجوان اصفهان اين فيلم را تماشا كرده‌اند پس از اتمام فيلم براي ثبت نام در كلاس‌هاي تكواندو ابراز تمايل كرده‌اند. قناعت با سابقه سال‌ها كار در عرصه سينماي كودك، به خوبي رگ خواب مخاطب كم سن و سال را مي‌شناسد و با شناخت مناسب، دست روي رشته ورزشي تكواندو گذاشته است. قهرمانان فيلم كه همگي ورزشكار هستند، به همراه يوسف كرمي قهرمان سابق تكواندوي المپيك، لحظات هيجان‌انگيزي را براي مخاطبان كودك و نوجوان رقم زده‌اند.
«قهرمانان كوچك» مانند اغلب آثار موفق كودكان از المان‌هاي فانتزي نيز بهره برده است. در فيلم شاهد حضور كاراكتري به نام غول چراغ جادو هستيم كه البته شخصيتش تفاوت‌هايي با آنچه پيشتر با او در قصه‌ها و افسانه‌ها آشنا شده‌ايم دارد. غول چراغ جادوي فيلم مانند شخصيت‌هاي اصلي قصه يك كودك است. حضور اين شخصت به خوبي رگه‌هاي فانتزي فيلم را تأمين كرده و باعث رضايت مخاطب كودك و نوجوان مي‌شود. موفقيت آخرين فيلم قناعت و اقبال مخاطب به آن يادآور اين موضوع است كه سينماي كودك در ايران امكان ادامه حيات و بقا دارد. اين امكان بقا اما به زحمت و تلاش افرادي بستگي دارد كه دلبسته سينماي كودك و نوجوان باشند و آثارشان را براي كودكان و به عشق آنها و نه براي پر كردن ليست فيلم‌هاي جشنواره‌هاي فيلم كودك و نوجوان مي‌سازند. خوشبختانه حسين قناعت يكي از اين كارگردانان است كه به نيت سرگرم كردن كودكان و خلق جاذبه روي پرده سينما مي‌انديشد و حالا پس از ساخت چندين اثر در اين ژانر رگ خواب مخاطب كودك و حتي بزرگسال را به دست آورده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار