کد خبر: 881331
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
وزیر کشور با بیان اینکه « ۹۵ درصد مشکل قطعی آب و برق در مناطق زلزله زده حل شده است» گفت: تاکنون ۳۶ هزار چادر برای اسکان ارسال شده است که به دلیل نیاز همه خانواده‌ها و ترس از پس‌لرزه‌ها قرار شد ۱۰ هزار چادر دیگر نیز به مناطق زلزله‌زده فرستاده شود.
ایسنا: وزیر کشور با بیان اینکه « ۹۵ درصد مشکل قطعی آب و برق در مناطق زلزله زده حل شده است» گفت: تاکنون ۳۶ هزار چادر برای اسکان ارسال شده است که به دلیل نیاز همه خانواده‌ها و ترس از پس‌لرزه‌ها قرار شد ۱۰ هزار چادر دیگر نیز به مناطق زلزله‌زده فرستاده شود. 
 
عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به ارائه گزارشی در مورد اقدامات انجام شده بعد از وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور پرداخت.

وزیر کشور با تسلیت برای جان باختگان حادثه کرمانشاه و طلب رحمت و مغفرت و آرزوی شفا برای مصدومان و مجروحان حادثه، گفت: زلزله کرمانشاه با ۷.۳ ریشتر قدرت و در ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. از همان لحظات اول وقوع زلزله جلسه ستاد بحران تشکیل شد و تا صبح همه هماهنگی‌های لازم برای اعزام امکانات و بسیج تمام استان‌ها جهت کمک به مناطق زلزله‌زده انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه زلزله در شب به وقوع پیوست، امکان پرواز میسر نبود، جایگاه‌ها بسته شده و در شهر‌ها آب، برق و گاز قطع و امکانات مخابراتی مختل شده بود. علیرغم تمامی این شرایط با تلاش صورت گرفته و برآورد‌های اولیه کمیته‌های چهارده‌گانه در سطح ملی، شهرستان و استان تشکیل شد و با طلوع آفتاب ۱۹ هلی‌کوپتر اعزام شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اولین اولویت، کاهش تعداد مصدومان و مجروحان بود، گفت: ما تلاش زیادی کردیم تا جایی که می‌توانیم از تلفات جانی کم شود، اقدامات لازم صورت گرفت و امکانات مستقر شد. در این بین در یکی دو شهر بیمارستان خراب شده بود که با امکانات هلال‌احمر، وزارت بهداشت و امکانات درمانی سپاه و ارتش تمامی تلاش‌ها برای کمک به مصدومان و مجروحان صورت گرفت. حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر در آن زمان در زلزله مصدوم و حدود ۴۳۲ نفر جان خود را از دست داده بودند به همین دلیل بلافاصله تا ظهر اقدامات لازم برای انتقال مجروحان و مصدومان انجام شد.

وزیر کشور با اشاره به حضورش در مناطق زلزله‌زده، گفت: فردا صبح وقوع زلزله به شهر‌های مختلف رفتم، سرپل ذهاب که بیشترین آسیب را دیده بود مستقر شده و تمامی تلاش‌ها برای سازماندهی و توزیع امکانات انجام شد. در آن موقع وضعیت مناسب نبود، مردم در هیجانات بعد از زلزله بودند، برق، آب و گاز قطع بود و نانوایی‌ها امکان پخت نان نداشتند.

به گفته وی، در پی زلزله ۱۹۰۰ روستا و هفت شهرستان آسیب دیدند و این حوزه جغرافیایی گسترده، ارائه خدمات و ارسال امکانات آن هم با توجه به بسته بودن جاده‌ها را سخت می‌کرد، پس لرزه‌ها ادامه داشت و مردم به خیابان‌ها آمده بودند، اولین اولویت من در آن زمان تعیین تکلیف مصدومان و مجروحان و انتقال مواد اولیه ضروری یعنی آب و غذا بود.

وزیر کشور با بیان اینکه اولین جلسه را در محل سرپل ذهاب برگزار کردم، گفت: در آن جلسه دستورات لازم و هماهنگی‌هایی صورت گرفت، همه دستگاه‌ها در همان مراحل اولیه با سرعت کارهایشان را انجام دادند. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته کار نجات شهر‌ها به ارتش و روستا‌ها به سپاه واگذار شد و بقیه دستگاه‌ها نیز در حوزه خود ماموریت پیدا کردند، ۱۴ دستگاه درگیر قضیه شده و همه کار خود را انجام دادند.

وی اولویت بعدی را آواربرداری و تسریع در آن عنوان و اظهار کرد: همه امکانات نظامی ارتش، سپاه و شهرسازی و همه دستگاه‌های سنگین تجهیز شد تا کار آواربرداری صورت گیرد، مشکل دیگر در روز‌های اول قطعی آب، برق و گاز بود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در همان روز اول ۸۰ درصد قطعی آب و برق رفع شد و با اطلاعی که امروز پیدا کردم ۹۵ درصد این مشکل حل شده است. مشکل قطعی گاز وجود دارد که با توجه به نشتی صورت گرفته تلاش‌ها برای رفع آن در حال انجام شدن است.

رحمانی فضلی در مورد تامین چادر برای زلزله‌زدگان گفت: بر اساس برآورد ما ۳۰ هزار خانواده احتیاج به چادر داشتند، ۱۱ هزار چادر برای روستا و ۴۳۰۰ چادر برای شهر‌ها بود که این به خاطر حجم تخریب‌های صورت گرفته در این مناطق نیاز می‌شد. ما بیش از ۳۶ هزار چادر برای اسکان تامین کردیم، ۲۴ هزار چادر از هلال‌احمر و مابقی از سپاه و ارتش ارسال شد، اما به دلیل پس‌لرزه‌ها و بیم خانواده‌ها و امتناع آن‌ها برای حضور در منازل‌شان همگی درخواست چادر داشتند به همین دلیل ما نیز تلاش کردیم تا چادر‌های بیشتری ارسال کنیم. امروز صبح جلسه داشتیم که ۱۰ هزار چادر جدید فرستاده شود.

وزیر کشور اولویت دیگر را تامین امنیت و انتظامات در مناطق زلزله زده مطرح و خاطرنشان کرد: ما موضوع خاص امنیتی نداشتیم. از سرقت و حوادث دیگر نیز گزارش مهمی نرسیده است فقط در مسیر جاده‌ها که امکانات ارسال می‌شد و مبادی ورودی به دلیل منظم نبودن توزیع امکانات، امکانات نگه داشته می‌شد که در رسانه‌ها از آن به عنوان غارت راهزنان تعبیر می‌کردند که این اصطلاحات شایسته مردم غیور کرمانشاه نیست. در شورای تامین تصویب شد که امکانات از طریق هلی‌کوپتر اعزام شود و در سطح جاده‌ها نیز با ماشین‌های مخصوص ارسال گردد، ولی به طور کلی ما در حوزه امنیت مشکل نداریم.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی، اسکان موقت زلزله‌زدگان به دلیل سردسیر بودن مناطق است، گفت: دیروز در جلسه با رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی ستاد مقرر شد که اولویت بر اسکان مردم باشد به همین دلیل مسئولیت اسکان به بنیاد مسکن و شهرسازی واگذار شد. قرارگاه خاتم اعلام آمادگی کرد که مساکن روستایی را با کمک دولت بازسازی کند و کمیته امداد نیز قول همکاری داده، بنیاد مستضعفان نیز قول داده که سیمان مساکن تخریب شده که برآورد ما ۱۰۰ هزار تن است را به صورت رایگان بدهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار