کد خبر: 881312
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
استاد دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان:
یک فوق تخصص غدد در همایش دیابت اصفهان، گفت: گاهی پنچ تا هفت درصد کاهش وزن می تواند تا ۶۰ درصد شانس ابتلای به دیابت را پائین بیاورد و در تحقیقات اخیر رژیم هایی که کالری های کمی داشته باشند، می توانند دیابت خفیف را درمان کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان  درنوزدهمین همایش بزرگ سالانه خود، که با حضور مسئولان استان و خیرین حوزه سلامت برگزار شد ،اظهار داشت :این همایش هر سال با دو هدف حساس سازی جامعه و همچنین جمع آوری کمک های مختلف مردمی برگزار می شود، که نتایج خوبی را هم برای مؤسسه به دنبال دارد.

محمدعلی عطاری گفت : حود 20 سال مؤسسه خیریه دیابت را با حضور چند تن از پزشکان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی و شرکت خانواده های دیابتی راه اندازی شد.

* هزینه هر فرد دیابتی در ماه500 هزار تومان است

وی خاطر نشان کرد: دیابت را می توان به یک سونامی تشبیه کرد که به سرعت در حال رشد است و بسیاری ازافراد جامعه به خصوص دانشجویان مستعد به خاطر ابتلای به دیابت در دانشگاه های  شهرهای کوچک ودور نمی توانند درس بخوانند یا بسیاری از کارگران به علّت ابتلای به همین بیماری از محل کار خود اخراج می شوند وبسیاری از شهر وندان را خانه نشین کرده است .

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه ابراز نمود : معاونت پژوهشی وزارت بهداشت اعلام کرده که تا ۱۵ سال آینده یک سوم مردم ایران دیابتی می شوند و آمار جهانی نشان می دهد که هر 10 ثانیه دو نفر به دیابت مبتلا می شوند و هر هشت ثانیه یک نفر بر اثر دیابت از دنیا می رود.

عطاری تصریح کرد: بیماران دیابتی دو تا پنج برابر بیشتر از افراد معمولی در بیمارستان ها بستری می شوند که از این رو سبب افزایش هزینه سلامت کشور و اشغال تخت های بیمارستانی و همچنین بی سرپرستی خانواده ها خواهد شد؛ هزینه هر فرد دیابتی در ماه  دلار120 ست.

* دیابت، مهم ترین علّت کوری

رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان، در ادامه گفت: ۲۵ درصد مردم کشور ایران کبد چرب دارند که در اصفهان آمار حدود40 درصدی را از خود نشان می دهدو همچنین پرخوری یکی از علل ابتلای به دیابت است.

عطاری خاطر نشان کرد: دیابت بدتر از هر جنگ جهانی آسیب می زند و به بالاترین علّت کوری تبدیل شده است که این سونامی در کشور ما، یزد و اصفهان و در غرب آسیا، ایران و عربستان بالاترین آمار را دارد.

این پزشک حاذق بیهوشی افزود: آمادگی کامل داریم تا در تمامی مساجد، مدارس، دانشگاه ها، پادگان و سایر مراکز کلاس های آموزشی و پیشگیری برگزار کنیم وآموزش وپرورش باید راههای پیشگیری با دیابت را در متون درسی قرار دهد.

وی تأکید کرد: از شهرداری انتظار داریم تا در مناطق 15 گانه شهری پایگاه هایی را در اختیار ما قرار دهند تا مردم دسترسی سهل ، آسان  وبهتری به خدمات ما داشته باشند.

 * دیابت تیپ دو یک بیماری مرموزو خطرناکی است

در ادامه دکتر علی کچویی سخنران بعدی این همایش بودوبااشاره به خطرات دیابت گفت : در دیابت تیپ دو که بیش از 90 درصد از مردم جامعه را به خود اختصاص داده و خیلی مرموز شروع می شود و تاریخ شروع بیماری و تا زمانی که مشخص شود بین 7 تا 9 سال است و موقعی تشخیص داده می شود که عوارضی در فرد پدیدار شده است.

عضو هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت، خاطر نشان کرد: گاهی از شروع بیماری تا تشخیص بین هفت تا ۱۰ سال می گذرد امّا تشخیص آن کار ساده ای است و فرد باید هشت ساعت ناشتا باشد و قند خون خود را چک کند که زیر100 وضعیت طبیعی، تا عدد 125 پرادیابت و بالای126ابتلای به دیابت است.

* کاهش وزن، رمز پیشگیری از دیابت

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: دیده شده افرادی که نزدیک عدد 99 هستند هم در معرض خطر قرار دارند و این دسته باید مراقبت های لازم را به عمل بیاورند؛ افراد پرادیابت ممکن است دچار عوارض قلبی و عروقی را مانند بیماران دیابتی بشوند و باید حتماً مداخله پزشکی صورت بگیرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، تأکید کرد: گاهی پنچ تا هفت درصد کاهش وزن می تواند تا 60 درصد شانس ابتلای به دیابت را پائین بیاورد و طی تحقیقات اخیر رژیم های که کالری های کمی داشته باشند می توانند دیابت خفیف را درمان کنند.

وی همچنین اضافه کرد: دیابت نوع دو هیچ کجای بدن را سالم نمی گذارد و تمام بدن از چشم تا دستگاه گوارش و تنفس را درگیر می گیرد و در ابتدا  به شکل پرادیابت با اختلال تحمل گلوگز خودش را نشان می دهد و بعد رخ نشان می دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: پیش بینی می شود در سال 2035 آمار جمعیت دیابتی ها به 600میلیون نفر برسد و تا 30 سال آینده دیابت مانند وبا که در گذشته قربانی می گرفت، مردم را درگیر کند.

کچوئی گفت : زندگی شهر نشینی، غذای ناسالم، کم تحرکی و استرس پیش زمینه های ابتلا به دیابت است ولی می توانیم این بیماری پر هزینه و خطرناک را با آموزش های ورزشی و تغذیه ای از خودمان دور کنیم.

* آموزش های پیشگیری در روستاها گسترش پیدا کند

در ادامه معاون استاندار اصفهان هم در خاتمه این همایش از حضور پر رنگ خیران سلامت در عرصه های مختلف بهداشتی درمانی استان تقدیر ویژه کرد و گفت: خوشحالیم که استان اصفهان خیران خوب و بزرگی را دارد و ما هم از این اقدام تشکر می کنیم.

حسین سیستانی، افزود: اقدام های آگاه سازی در زمینه پیشگیری از بیماری ها باید در گوشه گوشه شهر و تمامی روستاها تکرار شود تا بتوانیم آمار بسیاری از بیماری های شایع را کاهش دهیم.

 فعالان عرصه خیرین سلامت در این همایش تقدیر شدند و در پایان هم با حضور حسن اکلیلی و جهانبخش سلطانی، دو هنرمند محبوب اصفهانی از خیرین قدر دانی شد و کمک های نقدی و غیر نقدی خیرین جمع آوری شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر