کد خبر: 881311
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این اداره برگزار شد، از کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خبر داد و اظهار داشت: 400 عدد پتو و تشک برای زلزله‌زدگان به همراه یک تریلی آب معدنی از محل نذورات مرتبط به مناطق زلزله‌زده ارسال شد

حجت الاسلام رضا صادقی به عملکرد 7 ماه سال 96  واتفاق‌های خوبی  که در اوقاف اصفهان  رخ داده ، گفت : آماده سازی این اداره برای دهه وقف که از 25 آبان تا 4 آذر به عنوان هفته وقف نام‌گذاری شده و طبق روزشمار، سه‌شنبه 30 آبان علم و فناوری، چهارشنبه اقتصاد مقاومتی، پنجشنبه علما و حوزه‌های علمیه، جمعه محیط زیست و سلامت و شنبه 4 آذر وقف، اجرای امینانه نیات واقفان نامیده شده است   را اشاره نمودو 85 وقف جدید به اوقاف که اضافه شده است را نمونه‌ای از این رخدادها دانست.

وی بااشاره به واقفین که بیشتر خانها هستند بیان نمود :اخیرا یک خانم اصفهانی منزل چهار طبقه ایش را برای کلاسهای قران هدیه داده که ارزش آن بیش از یک میلیاردمی باشد وچندی قبل خانمی مهریه اش را بخشید وما در طول تاریخ ،موقوفات زیادی  مانند مدرسه جده کوچک و بزرگ را خانم‌ها وقف کرده‌اند که نشان دهنده مشارکت فعال خانم‌ها در وقف است رادارایم  پرونده واقفان داریم.

حجت الاسلام صادقی افزود : امسال اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان  در مرز چزابه برای رفاه زائرین امام حسین (ع) و پیاده‌روی اربعین موکبی را برپا کرد که روزانه 7 هزار غذای داغ طبخ شده به زائرین ارائه می‌کرد و9 موکب دیگر از طرف امامزادگان شهرستان های این استان در مسیر برپا شد و برای نخستین بار استان اصفهان تنقلات  بسته بندی شده در بین 40 هزار نفر توزیع کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته  درامامزاده آقاعلی عباس،  گفت: راه‌اندازی هتل، درمانگاه و بازارچه تجاری در کنار آستان امامزاده آقا علی عباس را در ماه‌های اخیر داشتیم و 140 مغازه تجاری نیز تا پایان امسال نیزبرای رفاه زائرین افتتاح خواهد‌شد.

وی سپس به تشریح برنامه های قرآنی پرداخت و اذعان نمود : در طرح حفظ مجازی قرآن قریب به 5 هزار نفر ثبت نام کردند و در حال حاضر 1700 نفر در حال طی این دوره هستند، همچنین 750 مربی تدریس قرآن در کنار بقاع متبرکه تا پایان سال و در سه مرحله آموزش قرآن می‌هند.

وی به موقوفه‌های مشارکتی با بخش خصوصی اشاره و عنوان کرد: موقوفه مدح خان اصفهان و بدیع الصنایع کاشان را می توان نام ببریم که به عنوان تجاری وقف شده‌اند و امکان حضور بخش خصوصی در این موقوفه‌ها وجود دارد؛ پارک رایانه‌ای در گلپایگان با مشارکت بخش خصوصی را خواهیم داشت، همچنین پمپ بنزین اردستان تا نیمه سال آینده ساخته شود.

حجت الاسلام صادقی در ادامه بیان داشت: نسبت به سازمان اوقاف کشوری تعهدی داشتیم که تربت‌خانه‌های ساختی که بر سر قبر است 14 بقعه فاقد درآمد را از محل جذب خیرین و کمک‌های مردمی بسازیم که 6 بقعه آماده بهره‌برداری است؛ همچنین هتل، سوئیت و هایپر امامزاده خمینی‌شهر با پیشرفت 60 درصدی سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی اداره اوقاف در اصفهان ابراز داشت: کاروانسراهای ابوزیدآباد آران و بیدگل، روستای ظفرقند اردستان، عباسی شهر کوهپایه، شهر انارک، شهر ورزنه، بازار بزرگ و چوپانان نائین و حمام بهشت گلپایگان با همکاری اوقاف فعال شده و به اشتغال‌زایی نیز کمک کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص تثبیت مالکیت رقبه‌های موجود در استان اظهار داشت: استان اصفهان 36 هزار رقبه‌ دارد که 10 هزار و 500 رقبه سند دارد و مابقی تثبیت مالکیت نشده است.

وی با اشاره به مکان های موقوفه ساخته شده  که تبدیل به ادارات ومکانهای تفریحی شده بیان نمود : موقوفه فضل‌آباد که توسط علی‌اکبر خان شامل باغ فدک، تاکسیرانی و اداره کل زندان‌ها و قسمتی از زمین‌های زراعی در خیابان بعثت، 800 هکتار می‌شود و سند آن تا یک ماه آینده صادر می‌شود، این وقف مربوط به 200 سال قبل است و نیت آن هم روضه‌خوانی سیدالشهدا، کمک به طلاب فقیر و خیرات است.

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد: موقوفه هادی گل که مرحوم محمدتقی نجفی وقف کرده 357 هکتار است، بخشی از آن در رینگ چهارم شهر اصفهان که در حال احداث است قرار گرفته، همچنین در اصفهانک 700 هکتار وقف است؛ قسمتی از شهرک سیمرغ و دانشگاه سپهر در موقوفه 430 هکتاری سلطان‌آباد خوزروق قرار گرفته است که همگی تثبیت شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: موقوفه‌ای به نام سلطان‌آباد نیز در خورزوق، بخشی از شهرک سیمرغ و دانشگاه سپهر نیز موقوفه محسوب می‌شوند. در کل طی شش ماه ابتدایی سال جاری دو هزار و 300 هکتار سند موقوفه گرفته‌ایم.
حجت الاسلام صادقی  در پاسخ سوال خبر نگار جوان با بیان این که رتبه ششم را در موقوفات کل کشور داریم، بیان نمود : 818 امامزاده در استان وجود دارد و از این جهت رتبه سوم یا چهارم را داریم
.

وی مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری برای اوقاف در بخش خصوصی را از برنامه‌های مهم اداره اوقاف معرفی کرد و افزود: برخی از طرح‌ها با مشارکت بخش خصوص افتتاح شده و برخی تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد، پارک رایانه‌ای در گلپایگان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در موقوفه خدیجه خانم افتتاح شد، پمپ ‌بنزینی نیز در اردستان در موقوفه افتتاح خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان راه‌اندازی کاروانسراها در راستای جذب توریست و اشتغال را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در هر کاروانسرا حدود 15 نفر مشغول به کار می‌شوند، کاروانسرای ابو زید آباد آران و بیدگل، کاروانسرا شهر انارک و ورزنه از جمله کاروانسراهایی است که به مرحله اشتغال‌زایی رسیده‌اند.

وی در پایان بیان نمود : 20 درصد موقوفات استان در سال 96  سند دارشده است که امید است تا پایان سال بتوانیم 60 درصد دیگررا به نتیجه برسانیم تا استان اصفهان از 36 هزار رقبه‌  ایی که دارد، بتواند 10 هزار و 500 عدد آن‌ها را سند دارد کند.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار