کد خبر: 881271
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
داغ زلزله با سیاسی کاری درمان نمی‌شود
در روزهاي پس از زلزله كرمانشاه برخي رسانه‌ها و مسئولان با منحرف كردن افكار عمومي از ماجراي اصلي به تسويه حساب‌هاي سياسي در فضاي مجازي، به خصوص شبكه‌هاي اجتماعي پرداختند.
مهدی پورصفا

در روزهاي پس از زلزله كرمانشاه برخي رسانه‌ها و مسئولان با منحرف كردن افكار عمومي از ماجراي اصلي به تسويه حساب‌هاي سياسي در فضاي مجازي، به خصوص شبكه‌هاي اجتماعي پرداختند. 

به گزارش جوان، بحران زلزله 7 ريشتري در استان كرمانشاه طي سه روز گذشته تمام توجه كشور را به خود جلب كرده است. طبيعي است كه چنين واقعه‌اي نه تنها از بعد انساني بلكه خسارات سنگيني را نيز متوجه اقتصاد و زير ساخت‌هاي منطقه در آن ناحيه كرده است.  البته ابعاد اين زلزله تنها محدود به منطقه كرمانشاه و سرپل ذهاب نبوده، بلكه حوزه رسانه‌ها و به‌خصوص احزاب سياسي را نيز تحت تأثير قرار داده است.  در طول سه روز گذشته چنان حجم وسیعی از اخبار و مطالب گوناگون با جهت گيري‌هاي خاص به فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي تزريق شده كه نشان مي‌دهد، زمينه براي سياسي شدن يك فاجعه بزرگ انساني همچون يك زلزله 7 ريشتري درفضاي رسانه‌اي و مطبوعاتي كشور وجود دارد. اتفاقي كه نشان مي‌دهد تا چه اندازه اولويت‌هاي مهمي، همچون رسيدگي به مناطق زلزله‌زده و همچنين تخفيف مصيبت و آلام مردم به فراموشي سپرده شده است. 
    
رسانه‌ها و افزودن هول و هراس مردم 
زلزله‌اي كه در منطقه كرمانشاه و غرب كشور روي داد، اولين فاجعه طبيعي در دوران حاكميت شبكه‌هاي اجتماعي بر فضاي اطلاع رساني در ايران است؛ شبكه‌هايي كه فرمان هدايت افكار عمومي جامعه را نيز بر عهده دارند.  طبيعي است كه تغذيه محتوايي اين شبكه‌هاي اجتماعي بر عهده كانال‌هاي و اكانت‌هاي پر بازديد است كه مي‌توانند حجم بالايي از اطلاعات را به ساير گروه‌ها و يوزرها تزريق كنند؛ اكانت‌هایي كه اغلب با اهداف سياسي و با پشتيباني مالي از سوي برخي گروه‌ها هدايت مي‌شوند.  اگر نگاهي به حجم اطلاعات منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي‌ شود، بخش اعظم محتوا و اخبار توليد شده اغلب به مسائل حاشيه‌اي يا  زد و خوردهايي مي‌پردازد كه فاقد هر گونه اطلاعات صحيح و دقيق در خصوص ابعاد فاجعه و نحوه كمك به بازماندگان آن است.  مطرح كردن ماجرا‌هايي همانند مقاوم نبودن مسكن مهرو ارجاع آن به دولت‌هاي قبلي يا بحث و جدل در خصوص اينكه كدام نهاد به وظايف خود در اين ماجرا عمل نكرده، تنها بخشي از اطلاعات و اخبار غلطي است كه در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده و در حال جولان دادن در افكار عمومي است.
 
جالب اينجاست كه بخشي از اين اخبار مي‌تواند ارسال كمك‌ها را به منطقه با مشكل مواجه كند. انتشار خبري همانند غارت بخشي از كمك‌ها در يكي از مسيرهاي منتهي به استان كرمانشاه كه در حقيقت از اصل غلط بود، يكي از اين موارد محسوب مي‌شود. 
انتشار چنين خبري مي‌تواند علاوه بر ايجاد فضاي هول و هراس در بين مردم سبب جلوگيري از ارائه كمك‌هاي مردم به افراد آسيب دبده شود.  
  
اولين سخنان جهانگيري چه بود
بخشي از اين اخبار و اطلاعات توسط كانال‌هاي ضد انقلاب و ضد حاكميتي همچون آمد نيوز در فضاي مجازي منتشر مي‌شود كه طبيعي است نمي‌توان انتظار همراهي با آنان را در چنين شرايطي داشت. البته در اين باره دولت در مقابله با چنين كانال‌هايي كوتاهي كرده كه در چنين بزنگاه‌هايي كم كاري‌هاي فوق خود را نشان مي‌دهد.  با اينكه بخش اعظم اين اطلاعات توسط اكانت‌هايي با وابستگي حزبي منتشر مي‌شود اما خط اصلي آن توسط برخي سياستمداران داده مي‌شود كه به نظر كوچك‌ترين دركي از تبعات وحشتناك چنين اقداماتي در فضاي جاري دارند. به عنوان مثال اسحاق جهانگيري در روز اول پس از حادثه و در حالي كه براي حضور در جلسه ستاد مديريتي بحران در كرمانشاه حضور يافته بود، در اولين اظهار نظر بلافاصله انگشت اتهام خود را به سمت مسكن مهر برد تا به زعم خود مقصر اصلي اين مصيبت را معرفي كرده باشد. 

وي به صراحت در استانداري كرمانشاه با ابراز تأسف از اينكه بيشتر خانه‌هاي تخريب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان‌هاي مسكن مهر بوده است از وزير راه و شهرسازي خواست با دقت اين موضوع را كه چرا خانه‌هاي نوساز تا اين حد آسيب پذير بوده‌اند بررسي كند.  پس از سخنان جهانگيري بود كه برخي رسانه‌ها به بزرگنمايي اين مسئله پرداختند و پس از آن موج وسيعي در شبكه‌هاي اجتماعي آغاز شد. اين دومينو بلافاصله به برخي بحث‌هاي سياسي رسيد و با جواب متقابل از طرف مقابل آنچه كه فراموش شد مصائب مردم مصيبت‌زده بود. 

حتي اگر بخواهيم كمي از تئوري توطئه فاصله بگيريم و چنين اقدامي را مبتني بر يك اظهار نظر حساب نشده بگذاريم، نمي‌توان از تلاش برخي رسانه‌ها و اكانت‌هاي پر بازديد براي انحراف وبهربرداري سياسي از اين ماجرا بگذريم . 
  
كم كاري متوجه چه كساني است
در اين ماجرا اولين كم كاري به سمت نهادهاي مسئول در حوزه اطلاع رساني و مديريت شبكه‌هاي فضاي مجازي باز مي‌گردد. ممكن است عده‌اي اين ماجرا را خلاف آزادي بيان و گردش آزاد اطلاعات بنامند، اما در تمام دنيا و به خصوص كشورهايي كه مدعي آزادي بيان هستند در هنگام وقوع  چنين حوادثی نحوه انتشار اطلاعات به شدت مديريت مي‌شود.  به عنوان مثال در ايالات متحده امريكا در كشتارهايي كه در مدارس، كلوپ‌ها و حتي كنسرت‌هاي اين كشور به وجود آمده حتي يك عكس از جنازه‌ها و افراد كشته شده به خصوص كودكان منتشر نمی‌شود.  ضرورت چنين مسئله‌اي را مي‌توان به وضوح در آشوبي كه در افكار عمومي به وجود آمده مشاهده كرد. در شبكه‌هاي مجازي تمام تلاش‌ها بر متهم كردن جناح‌هاي سياسي كشور متمركز شده و خبري از خود واقعه منتشر نمي‌شود. در حالي كه در شرايط فعلي مي‌توان اين نيرو را براي جذب كمك رساني به مردم و اطلاع رساني صحيح مصرف كرد.  كم كاري دوم به مقامات و مسئولاني باز مي‌گردد كه چه براي استفاده سياسي و چه جهالت به دنبال مطرح كردن برخي اغراض در اين فضا هستند. چنين فضايي به خصوص پس از فاجعه پلاسكو نيز به وجود آمد. 

در ماجراي فوق آنچنان جوسازي‌ها زياد شد كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام خود در خصوص اين فاجعه به اين نكته اشاره و تصريح كردند: در حال حاضر همه تلاش‌ها بايد براي نجات جان گرفتارشدگان جهت ‌دهي شود. رسيدگي به علل حادثه مسئله بعدي است. از همه مسئولان مي‌خواهم همانگونه كه در اين چند ساعت، تلاش كرده‌اند كار مجاهدانه خود را ادامه دهند و وظيفه فوري را بر هر حرف و حديثي مقدم بدارند. 
    
واكنشي كه در ياد مردم مي‌ماند
وقايع پس از زلزله كرمانشاه نشان مي‌دهد كه فضاي پس از پلاسكو همچنان بر رسانه‌هاي سياسي و حتي مسئولان كشور غالب است. مسئولان و برخي رسانه‌ها به دنبال تسويه حساب‌هاي سياسي و فراموش كردن اصل ماجرا هستند.  
صرف‌نظر از اينكه چنين اتفاقي به تشديد غم و اندوه مردم خواهد افزود و گرهي را از كار آنان باز نخواهد كرد، به طور حتم در ياد و خاطره در بزنگاه‌هاي سياسي بعدي تأثيرگذار خواهد بود. در آن هنگام حتي انداختن تقصيرها به گردن دولت اسبق نيز كارساز نخواهد بود. 
غیر قابل انتشار: ۲۳۸
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
0
1
کاش جهانگیری ازتخریب بیمارستانی که هنوز بقول وزیر بهداشت بیشتر از دوسال ازعمرش نمیگذرد ودردوره همین دولت ساخته شده حرفی به زبان می آورد .کم نیستند ساختمانهای که دراین دولت ساخته ودرزلزله تخریب شده اند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۶
0
1
بزرگتر از مصیب زلزله، جلوس افرادی بی‌تخصص ، بی‌تعهد و بی‌تدبیر بر مسند قدرت است!! که بجای تعجیل بر کمک‌رسانی، اغراض سیاسی و جناحی خود را در مصیب وارده بر مردم پیگیری می‌کنند!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار