کد خبر: 881265
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش‌های منتشره به نقل از منابع فرانسوی حاکی است که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای بازگشت سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به این کشور زمان مشخص کرده است.
روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابعی در کاخ الیزه نوشت: «ماکرون تا عصر روز چهار‌‌‌شنبه به حریری زمان داده است که برای ارائه استعفایش بر اساس قانون یا بازگشت به سمتش و بهبود شرایط به بیروت بازگردد.»  این منبع افزود که ماکرون با آنتونیو گوترش‌، دبیر کل سازمان ملل متحد تلفنی صحبت کرده و وی را در جریان تحولات قرار داده است. دو طرف همچنین اقدام‌‌‌‌هایی را که می‌توان از طریق سازمان ملل متحد در زمینه شرایط لبنان در پیش گرفت، نیز بررسی کردند.   یک مقام فرانسوی نیز در این‌باره گفت که در صورت پایان مهلت تعیین شده و عدم بازگشت حریری، کاخ الیزه این مسئله را به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد برد.  در عین حال ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای بعد از مصاحبه اخیر سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان و اظهارتش مبنی بر اینکه قصد دارد به زودی به بیروت بازگردد از برخی گشایش‌‌‌‌ها در حل بحران لبنان خبر داد اما در عین حال هشدار داد که ممکن است طرح‌های دیگری با همکاری سازمان ملل در صورت نیافتن راهی برای حل سریع بحران کنونی لبنان بررسی شود.

کاخ الیزه در ادامه این بیانیه آورده است بسیار هوشیارانه موضوع را دنبال می‌کند و ظرف چند روز آینده نتایج عملی‌اش مشخص خواهد شد و به طرح‌هایش برای گشایش در مسئله بحران در آینده نزدیک ادامه می‌دهد و به خصوص با دبیرکل سازمان ملل در تماس است.  حریری بالاخره روز یک‌‌‌شنبه بعد از استعفای عجیب دو هفته پیش در ریاض در مصاحبه‌ای که عجیب‌تر از استعفایش بود، مدعی شد که خیلی زود به لبنان بازمی‌گردد و در رفت‌وآمدهایش آزاد است. بسیاری از کارشناسان و مقامات دولت لبنان معتقدند حریری قصد استعفا نداشته است و تحت فشار رژیم آل‌سعود ضن طرح اتهاماتی علیه حزب‌الله و ایران استعفای خود را اعلام کرده و اکنون در شرایط حصر در عربستان قرار دارد.  

همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سخنانی در پی نشست وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا در بروکسل با بیان اینکه باید از وارد کردن نزاع‌های منطقه‌ای و تنش‌‌‌‌ها به لبنان اجتناب شود و باید این تنش‌های منطقه‌ای خارج از لبنان باقی بماند، تأکید کرد که لزوم مداخله نکردن در امور لبنان درخواست تمام کشورهای اروپا و در رأس آن فرانسه و آلمان است.  موگرینی افزود:‌ اتحادیه اروپا از سعد حریری می‌خواهد به کشورش بازگردد و در رأس دولت وحدت قرار بگیرد. 
   
احتمال بازگشت در روز استقلال!
جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان که در راستای سفر خود به اروپا وارد بروکسل شده، گفت: لبنان مشکلش با عربستان را همچنان از طریق روابط دوجانبه و برادرانه حل خواهد کرد. سفر من به اروپا برای این است که عربستان را قانع کنیم که آنچه رخ داده از نظر قوانین بین‌المللی قابل قبول نیست.  وی تأکید کرد: استعفای حریری شروط لازم را نداشت. خلأ دولتی و سیاسی یا هرگونه تحریم‌‌‌‌ تنها به لبنانی‌‌‌‌ها آسیب نخواهد رساند بلکه  2میلیون آواره و پناهجو نیز به مشکلی برای اطراف لبنان و اروپا تبدیل خواهند شد.  جبران باسیل گفت قبل از موعد نشست اتحادیه عرب که روز یک‌‌‌شنبه است موضعی را درباره تحولات اخیر اتخاذ خواهد کرد. درباره مسئله حریری تاریخ محوری از نظر ما در زمینه بازگشت او روز استقلال مصادف با ۲۲ نوامبر است.  

از سوی دیگر، منابع بخش تصمیم‌گیری در جریان المستقبل در مصاحبه با روزنامه اصلی همین جریان سیاسی یعنی «‌المستقبل‌» اعلام کردند: هیچ کس پاسخی پیرامون تاریخ بازگشت سعد حریری ندارد. ما بر این باور نیستیم که خود حریری نیز پاسخی در این خصوص داشته باشد چراکه اشاره‌های جدی مبنی بر بازگشت قریب‌الوقوع وی وجود ندارد. فقط عربستان می‌تواند به درخواست‌های بین‌المللی پیش از آنکه به فشار تبدیل شوند، پاسخ دهد.  
قرار است اتحادیه عرب به درخواست عربستان روز یک‌‌‌شنبه آینده نشستی را درباره ایران برگزار کند که احتمالاً به موضوع لبنان نیز اختصاص خواهد داشت. منابع اخیراً اعلام کردند که عربستان می‌خواهد در این نشست درخواستش را برای تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب مطرح کند.  فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بعد از دیدار با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در بروکسل بر لزوم تأمین شرایط بازگشت سعد حریری و خانواده‌اش تأکید کرد و گفت: این مسئله در حمایت از ثبات داخلی و تقویت وحدت ملی لبنان نقش خواهد داشت. 
  
مشاور عون: توطئه امریکا خنثی شد
مشاور رئیس‌جمهور لبنان اعلام کرد تعدادی از صاحبان نفوذ در دولت امریکا دنبال آن بودند تا متحدان منطقه‌ای را با خود همراه و ضربه‌ای سخت به لبنان وارد کنند اما این توطئه شکست خورد.  «جان عزیز»، مشاور سیاسی و رسانه‌ای «میشل عون‌»، رئیس‌جمهور لبنان فاش کرد پیامی خارجی به لبنان رسید مبنی بر اینکه مجموعه‌ای از صاحبان نفوذ در دولت امریکا به دنبال وارد کردن ضربه‌ای به لبنان و ورود این کشور به آشوب داخلی هستند و موضع منفی سعد حریری در خصوص این پیام کاملاً واضح بود.  وی در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین‌» اعلام کرد آنچه چند روز پیش درباره تصمیم بین‌المللی برای بازگرداندن لبنان به سال 1982 گفته شد، پیام خارجی واضح و مفصلی بود که بخش‌‌‌‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ ماجرا از این قرار بود که اطلاعاتی به لبنان رسید مبنی بر اینکه تعدادی از صاحبان نفوذ در دولت امریکا به دنبال اشتراک‌نظر با متحدان‌شان در منطقه بودند تا لبنان را تحریم یا ضربه‌ای سخت به آن وارد کنند نه اینکه این ضربه حتماً نظامی باشد.  عزیز تصریح کرد: این برای ما واضح بود که سعد حریری این توطئه را نمی‌پذیرد و چه بسا همین موضوع او را در شرایط کنونی از‌‌‌‌ شنبه هفته گذشته قرار داده است. مخالفت حریری (با این طرح) و حمایت جریانش از وی به علاوه وحدت لبنانی‌‌‌‌ها بر سر موضع میشل عون و نیز مواضع عربی و بین‌المللی، خطرناک بودن این توطئه و پیامدهای فاجعه‌بار آن را بر کل منطقه آشکار کرد، بر مواضع امریکایی‌‌‌‌ها تأثیر گذاشت و منجر به شکست آن شد. 
  
برخورد با کرامت!
عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سؤال خبرنگار النشره در نیویورک پیرامون اینکه آیا سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در عربستان در حصر قرار گرفته است یا نه گفت: این نخستین بار نیست که حریری به عربستان سفر می‌کند، وی همواره به ریاض آمد و شد دارد.  المعلمی بدون اشاره به تاریحی مشخص گفت: «‌حریری ظرف روزهای آتی به لبنان بازمی‌گردد و در حبس خانگی نیست بلکه در عربستان با عزت و کرامت با وی برخورد می‌شود.»  نماینده عربستان در سازمان ملل وقتی به این سؤال که حریری ظرف سه روز تنها با یک کت و شلوار ظاهر شده است، رسید سعی کرد جواب سربالا بدهد و گفت که «‌مسئول کمد حریری نیستم!» المعلمی همچنین مدعی شد آنچه را که درباره صحنه مصاحبه حریری لو رفته و در آن وی از یکی از نگهبانان می‌خواهد تا یک گوشی تلفن همراه به او بدهد اما نگهبان با این درخواست مخالفت می‌کند، ندیده‌ است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار