کد خبر: 881245
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مردم و گرو‌ه‌هاي مردمي در امداد و كمك‌رساني از مسئولان و دولت سبقت گرفتند. سيل كمك‌هاي مردمي زودتر از كمك‌هاي سازمان يافته دولتي به دست مردم مصيبت‌زده رسيده و مي‌رسد.
مردم و گرو‌ه‌هاي مردمي در امداد و كمك‌رساني از مسئولان و دولت سبقت گرفتند. سيل كمك‌هاي مردمي زودتر از كمك‌هاي سازمان يافته دولتي به دست مردم مصيبت‌زده رسيده و مي‌رسد. دو روز از زمان وقوع بزرگ‌ترين زلزله كشور گذشته است و تا لحظه تنظيم اين گزارش حدود 450 نفر كشته و 8 هزار مجروح از زير آوار حدود 30 هزار خانه از مناطق شهري و روستاي مناطق زلزله‌زده غرب كشور بيرون آورده شده است. سردي هوا از يكسو و نبود امكانات اوليه اسكان در اين مناطق سبب شده است تا هم زلزله‌زدگان از تأخير در رسيدگي به اموراتشان گله كنند و هم برخي از وزرا و نمايندگان مجلس از روند ضعيف كمك‌رساني به مردم مناطق آسيب‌ديده لب به شكايت بگشايند. اين در حالي است كه بارندگي و سرما از روز يك‌شنبه هفته جاري بر ميزان مشكلات زلزله‌زدگان خواهد افزود. 

 زلزله 3/7 ريشتري در غرب كشور در حالي يك‌شنبه شب به وقوع پيوست كه مناطق محروم در غرب كشور با خسارت‌هاي جاني و مالي بسياري روبه‌رو شد. كشته شدن 450 نفر و زخمي شدن حدود 8 هزار نفر از هموطنان كشور را در غم و ماتم فرو برود. 

حضور كم تعداد نيرو‌هاي امدادي در ساعات اوليه حادثه، عمق فاجعه را بسيار كم حجم نشان داد. خبر‌هاي اوليه حكايت از برآورد تلفات جاني و مالي كم داشت كه اين امر سبب شد تا در ساعت طلايي امداد و نجات توجه‌ها به مناطق زلزله‌زده كمتر صورت گيرد. با اين حال تعداد كشته‌ها در ساعت‌هاي اوليه حدود شش نفر اعلام شد، اما با روشن شدن هوا تعداد كشته‌ها به بيش از 150 نفر رسيد. متأسفانه با توجه به عمق و شدت زلزله بر‌آورد اوليه مسئولان درست از آب در‌نيامد كه اين امر نشان نبود درست ساختار مديريت بحران در كشور است. 
 با حضور نيرو‌هاي امدادي، سپاه و ارتش در روز اول حادثه كمك‌رساني شدت يافت. به دليل صعب‌العبور و كوهستاني بودن مناطق زلزله‌زده نيروهاي حاضر در منطقه با بالگرد و ساير تجهيزات به كمك زلزله‌زدگان شتافتند. با پايان عمليات امداد و نجات در بحث اسكان و كمك‌رساني اوليه به آوارگان زلزله ساير مشكلات كم‌كم خودنمايي كرد و نبود آب و مايحتاج اوليه و همچنين وسايل گرمايشي با توجه برودت و سردي هوا  اعتراض زلزله‌زدگان و مسئولان محلي را در پي داشت. 

بزرگ‌ترين بيمارستان صحرايي سپاه، بزرگ‌ترين بيمارستان سيار كشور است و با امكانات خوبي كه دارد به بيرون وابسته نيست و در همان سازه تمامي خدمات ارائه مي‌شود. براي افزايش حجم ارائه خدمات پزشكي، يك بيمارستان كامل و مجهز در قالب اتاق عمل‌هاي متعدد، واحد بستري، اورژانس، راديولوژي، آزمايشگاه، داروخانه، اكسيژن‌ساز و استريلاسيون با نصب به ارائه خدمات به مجروحان پرداخت.  همچنين مجهزترين بيمارستان صحرايي ارتش نيز در سرپل ذهاب برپا شده و ارائه خدماتش را آغاز كرده است.  اين حجم از خدمات‌رساني در حالي اتفاق افتاده است كه كانال‌هاي معلوم‌الحالي مثل آمدنيوز در حال تخطئه اين خدمات گسترده نيروهاي نظامي و انتظامي هستند. 
  
ضعف شديد در خدمات‌رساني
هاشمي، وزير بهداشت از نحوه خدمات‌رساني گله كرد و گفت: توزيع امكانات در مناطق زلزله‌زده مناسب نيست و مديريت محيطي توزيع مايحتاج به ويژه در مورد نيازهايي كه براي ساعات شب و سردي هوا ضرورت دارد بايد اصلاح شود. 
نماينده مردم بوكان در مجلس هم با انتقاد از ضعف شديد در نحوه خدمات‌رساني به زلزله‌زدگان كرمانشاه گفت: بوروكراسي اداري در زمينه خدمات‌رساني بايد حذف و در خدمات‌رساني تعجيل شود.  محمدقسيم عثماني، وضعيت خدمات‌رساني را بسيار ضعيف و كند دانست و گفت: انتظار مي‌رود كمك‌هاى مردمى نيز كه توسط نهادهاى رسمى و مؤسسات مردم نهاد انجام مى‌دهند، سريعاً به اين منطقه ارسال شود و سيكل ادارى لازم براى ارسال كمك‌ها كوتاه و خلاصه شود تا در اسرع وقت اين كمك‌ها به افراد و خانواده‌هاى آسيب ديده برسد.  وي يادآور شد: در مناطق زلزله‌زده همه چيز مورد‌نياز است و مردم و مسئولان بايد در ارسال مايحتاج زندگى حادثه‌ديدگان تعجيل كنند. 
  
احتمال سوءاستفاده از كمك‌هاي نقدي
سخنگوي سازمان مديريت بحران كشور اعلام كرد: كساني كه قصد كمك به زلزله‌زدگان غرب كشور را دارند فقط از طريق مراجع رسمي كمك‌هاي خود را اهدا كنند؛ چراكه اخيراً شماره كارت‌هاي متعددي در فضاي مجازي رد و بدل مي‌شود كه هيچكدام قابل تأييد نيست. بهنام سعيدي گفت: ‌كساني كه قصد كمك به زلزله‌زدگان غرب كشور را دارند فقط از طريق مراجع رسمي و صدا و سيما كمك‌هاي خود را اهدا كنند. وي افزود: اگر كمك‌ها غيرنقدي است به پايگاه‌هاي هلال‌احمر مراجعه شود و اگر كمك‌هايشان نقدي است به شماره حسابي كه فقط از سوي صدا و سيما اعلام مي‌شود، اعتماد كنند. 
 
مستمري مددجويان شهرهاي آسيب‌ديده كرمانشاه 3 برابر مي‌شود
رئيس كميته امداد گفت: مستمري مددجويان شش شهرستان آسيب ديده كرمانشاه سه برابر مي‌شود. پرويز فتاح در پي زلزله اخير در كرمانشاه گفت: منازل و وسايل همه مددجويان تحت پوشش بيمه حوادث است و تمامي مددجويان، منازل و اثاثيه آنها با دورانديشي در امداد بيمه حوادث هستند. 
  
حركت‌هاي مردمي براي ياري رساندن 
گروه‌‌هاي مردمي در امداد‌رساني و كمك به زلزله‌زدگان با حركت‌هاي خودجوش بعضاً از دولت و برخي دستگاهاي متولي پيشي گرفته‌اند. در بسياري از دستگاه‌ها و صنوف مردم و كارمندان با جمع‌آوري كمك‌هاي مورد نياز و واريز وجه نقدي در حال ارسال كمك‌هاي خود به مناطق زلزله‌زده هستند به‌عنوان مثال يك راننده پيرانشهري اعلام كرده است هزينه يك روز درآمد خود را به زلزله‌زدگان كرمانشاهي اهدا خواهد كرد. براين اساس در ساير موارد هم مردم با اهداي خون و اختصاص يك روز حقوق خود و ساير فعاليت‌ها به ياري هموطنان خود شتافته‌اند. 

روحاني: زلزله‌زدگان كمك‌های بلاعوض مي‌گيرند
رئيس‌جمهور  اسلامي ايران درباره روند بازسازي مناطق زلزله‌زده كرمانشاه گفت: مردم بايد خانه‌شان را خود بسازند و در اين راه دولت وام بلاعوض در اختيار زلزله‌زدگان خواهد گذاشت. 
حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور اسلامي ايران روز گذشته در بدو ورود به استان كرمانشاه اظهار كرد: ديدار با مردم قهرمان كرمانشاه هميشه جزو آرزوهاي من بوده است، اما دوست نداشتم در شرايطي كه مردم غمدار هستند و دچار مصيبت شده‌اند، بيايم. اميدوارم در روزهاي خوش و افتتاح طرح‌ها به حضور مردم قهرمان كرمانشاه كه هميشه مرزدار كشورمان بوده‌اند، برسم. 
وي افزود: مي‌خواهم به نمايندگي از همه مردم ايران به مردم كرمانشاه تسليت بگويم. همه ايران در كنار كرمانشاه حضور دارد و هيچ ايراني نيست كه به فكر مردم كرمانشاه نباشد.  رئيس‌جمهور تصريح كرد: از مسئولان دولت، نظاميان از ارتش، سپاه، بسيج، بنياد مسكن، وزارت كشور، وزارت نيرو و وزارت راه تشكر مي‌كنم كه تلاش كرده‌اند تا مشكل جاده‌ها و آب حل شود.  روحاني افزود: من از امداد هوايي كه با پرواز بالگردها و هواپيماها در روزهاي گذشته بسيار خوب عمل كردند تشكر مي‌كنم. اگر اين پروازهاي هوايي نبود، كمك‌رساني بسيار سخت‌تر مي‌شد. همچنين از همه كشورهايي كه با ملت ايران همدردي كردند، تشكر مي‌كنم.  وي تأكيد كرد: دولت با همه توان وارد عمل شده و تلاش مي‌كند تا در كوتاه‌ترين زمان مشكلات را حل كند. مسئوليت اسكان با بنياد مسكن است. همه مقامات دولتي، نظامي و خيران بايد به بنياد مسكن كمك كنند و كار جداگانه‌اي انجام ندهند.  روحاني افزود: مردم بايد خانه‌شان را خود بسازند و در اين راه دولت وام بلاعوض در اختيار زلزله‌زدگان خواهد گذاشت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار