کد خبر: 881242
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
كمبود امكانات و كندي عمليات امداد، مهم‌ترين گلايه حادثه ديدگان از دولت در دومين روز از حادثه زلزله مهيب شامگاه يك‌شنبه بود كه غرب كشور را به لرزه درآورد.
كمبود امكانات و كندي عمليات امداد، مهم‌ترين گلايه حادثه ديدگان از دولت در دومين روز از حادثه زلزله مهيب شامگاه يك‌شنبه بود كه غرب كشور را به لرزه درآورد. تا ظهر ديروز 216‌پس لرزه در مناطق زلزله زده ثبت شده است. در حالي كه مردم از سراسر كشور براي كمك به حادثه ديدگان كمك‌هاي خود را بسيج ‌كرده‌اند، استيصال دولت در رساندن اين كمك‌ها به دست حادثه ديدگان باعث بروز نگراني شده است. شمار قربانيان تا آخرين لحظه تنظيم خبر ۴۳۰ كشته و ۷هزار و718 مجروح اعلام شده است. 

مسئولان دولتي در حالي از پايان عمليات آواربرداري اوليه خبر مي‌دهند كه براساس مشاهدات خبرنگار ما، پاي هيچ امدادگري تا عصر ديروز به برخي از روستاهاي مناطق زلزله زده نرسيده‌است. قطعي آب‌، برق و گاز در بسياري از روستا و شهرهاي كوچك معضل مهم بازماندگان از حادثه است. نازار‌باراني شهردار ازگله، شهري كه به دليل نزديكي به كانون زلزله ويران شده مي‌گويد كه مردم شهرش شب‌ها را در فضاي باز و در سرماي سخت به سر مي‌كنند. او با گلايه شديد از روند كمك رساني مي‌گويد با اينكه حدود ۸۰ درصد ازگله تخريب شده روند كمك‌رساني به شدت ضعيف است. او مي‌گويد: وزراي كشور و بهداشت به اين‌جا آمدند، وعده‌هايشان را داده و رفتند، اما كسي به وعده‌ها عمل نكرده است. ما در سرماي شديد هوا نياز شديد به مواد غذايي، چادر و پتو داريم. 
    
خودمان مرده‌هايمان را دفن كرديم
روستاي ميرمير در 10 كيلومتري سرپل ذهاب تا روز گذشته هيچگونه امدادرساني به آن صورت نگرفته است. اين روستا كه 30 خانوار در آن ساكن بود بعد از وقوع حادثه دچار خسارت زيادي شده است. اهالي روستا دو نفر را كه جانشان را از دست داده بودند از ميان آوار خارج و دفن كردند. شش نفر هم در اين حادثه مجروح شده‌اند و احتمال مي‌رود افراد ديگري ميان آوار گرفتار باشند. خواسته اهالي توجه امدادگران به روستايشان است و ارسال آب و غذا است. آنها مي‌گويند كه دو روز است كه پاي امدادگري به روستايشان باز نشده و شب‌ها را در سرماي زياد در فضاي باز مي‌خوابند. يكي از حادثه ديدگان در كرمانشاه هم مي‌گويد 30نفر هستند كه در دو چادر اسكان داده شده‌اند. او مي‌گويد: امكانات بهداشتي ندارند و خرماهايي كه بين‌شان توزيع شده كرم زده است و مشخص نيست كه از ته كدام انبار خارج و توزيع شده است. در شهرستان هرسين دو روز است كه از آب آشاميدني خبري نيست و مردم براي تهيه آب راهي مزارع و استخرهاي كشاورزي شده‌اند. 
   
به ۶۰ درصد مردم چادر و پتو نرسيد
عبدالرضا مصري، رئيس مجمع نمايندگان استان كرمانشاه هم به «ايلنا» گفت: درجه برودت هوا در برخي از مناطق زلزله‌زده مانند ازگله به صفر درجه سانتيگراد رسيد و همين مسئله موجب شد تا زلزله‌زدگان و حادثه‌ديدگان شب سخت و سردي را سپري كنند. متأسفانه وسعت زلزله از نظر منطقه جغرافيايي زياد است و همين مسئله كار را سخت كرده اما گروه‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي مانند ارتش، سپاه، بسيج، هلال احمر، اورژانس و... تلاش‌هاي زيادي را انجام داده‌اند. وي ادامه داد: مهمترين مشكل وسعت و پراكندگي مناطق زلزله‌زده كار را براي امدادرساني سخت كرده است به گونه‌اي كه شايد حدود ۴۰ درصد از كساني كه منازلشان در زلزله از بين رفته است، توانسته‌اند در اسكان‌هاي موقت مستقر شده و از چادر و پتو بهره‌مند شوند و حدود ۶۰ درصد از حادثه‌ديدگان چادر و پتو نرسيده است. 
   
تخريب روستاها
سردارعبادالله عبداللهي، فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا از تخريب ۶۰‌تا صددرصدي روستاها در برخي شهرستان‌هاي مناطق زلزله‌زده خبر داد. وي گفت: پراكندگي كه در روستاها وجود دارد و صعب‌العبور بودن و عدم استحكام منازل، عمق زلزله را بسيار زياد كرده است. وي گفت: با توجه به مشاهداتي كه از اولين روستا تا پايين‌ترين قسمت در منطقه سرپل ذهاب صورت گرفته، درصد تخريب از ۶۰ تا صددرصد است كه مي‌طلبد توان ويژه براي اسكان موقت مردم به كار گرفته شود و سپس بحث بازسازي و نوسازي منطقه را دنبال كنیم. 
   
اميد به زندگي
ساعت 5 بامداد ديروز نوزادي كه نامش را آوا گذاشته‌اند در بيمارستان صحرايي ايجاد شده از سوي ارتش در سرپل ذهاب به دنيا آمد. ديروز همچنين خبر رسيد كه عروس بجنوردي براي همدردي با خانواده‌هاي زلزله‌زده، جهيزيه خود را به مردم كرمانشاه اهدا كرد. 
همچنين دختري جوان در بيمارستان صحرايي سرپل ذهاب تحت عمل جراحي مغز قرار گرفت. دكتر بابلي، رئيس اداره بهداشت و درمان نيروي زميني ارتش اين عمل جراحي را انجام داد. سگ‌هاي هلال احمر هم با جست‌وجو ميان آوارهاي كرمانشاه تا ظهر ديروز شش نفر از جمله يك مادر و دختر، يك زن و سه مرد را زنده از زير آوار نجات دادند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار