کد خبر: 881228
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
ولايتي در نشست خبري: اظهارات حريري القاي سعودي‌هاست
مشاور مقام‌معظم‌رهبري در امور بين‌الملل با اشاره به ملاقات خود با نخست وزير لبنان گفت: آقاي سعد حريري نكته‌اي را ذكر كردند كه از القائات سعودي‌ها بوده است. ايشان گفتند در ملاقاتي كه با بنده داشته‌اند، گفته‌اند در امور داخلي لبنان دخالت نكنيد در حالي‌كه اصلاً چنين حرفي نزد و اصلاً مذاكرات ما تند و خشن و تهديدآميز نبود. 

به گزارش فارس، علي‌اكبر ولايتي دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي صبح ديروز در نشست خبري پيرامون اجلاس جهاني محبان اهل‌بيت(ع) و مسئله تكفيري‌ها در سالن رضوان صدا‌و‌سيما اظهار داشت: اجلاس جهاني محبان اهل‌بيت(ع) و مسئله تكفيري‌ها يكم و دوم آذرماه در تهران برگزار مي‌شود. 

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: امروز به واسطه دخالت دشمنان اسلام امريكايي‌ها، صهيونيست‌ها و عوامل آنها در منطقه بر ايجاد تفرقه در اسلام اشتراك نظر دارند و همه مسائل امروز در منطقه به اين دليل است. اين جنگ‌هاي امروز در منطقه بي‌فايده و پر ضرر و به‌صرف يك گمان القايي و سوء‌نظر ايجاد مي‌شود. ولايتي خاطرنشان كرد: در اجلاس بيش 500نفر از علمای سني و شيعه از 94 كشور دعوت شدند و 250 علمای شيعه و سني داخل كشور دعوت خواهند شد كه اين اجلاس در نوع خود به اين شكل گسترده در ايران بي‌نظير است. مقابله با تكفيري‌ها يكي از موضوعات اين نشست است و در اين اجلاس كميته‌هاي مختلف تشكيل و تحولات منطقه بررسي خواهد شد. 
   
اظهارات حريري القاي سعودي‌هاست
ولايتي در پاسخ به اتهامات سعد حريري گفت: ايشان نكته‌اي را گفتند كه از القائات سعودي‌ها بوده است. آقاي حريري گفتند كه در ملاقاتي كه با بنده داشتند، گفته‌اند در امور داخلي لبنان دخالت نكنيد در حالي ‌كه اصلاً چنين حرفي نزد و اصلاً مذاكرات ما تند‌و‌خشن و تهديد نبود. معلوم شد اين القاي سعودي‌هاست و حاضر نيستند لبنان را در آرامش و دوستي دو ملت ايران و لبنان را ببينند. 
وي افزود: ما آقاي حريري را تهديد نكرديم و در مورد مسائل جاري منطقه بحث كرديم. ايشان مي‌خواست به‌نوعي وساطت كند بين ايران و عربستان‌سعودي و ما تأكيد كرديم كه مشكلي با عربستان سعودي نداريم اما اينكه سعودي‌ها بيش از دو سال مردم يمن را بمباران مي‌كنند و اين كشور را محاصره كردند و 700هزار نفر دچار وبا شدند، اين ديگر ربطي به سياست ندارد و به خاطر مسائل انساني هم كه شده با يمني‌ها مذاكره كنند. 

مشاور مقام‌معظم‌رهبري در امور بين‌الملل در همين زمينه ادامه داد: آقاي حريري گفتند كه ولايتي من را تهديد نكرد، بله، دليلي نداشت كه ايشان را تهديد كنم. ما از اتحاد 14 و 8 مارس استقبال مي‌كنيم كه بعد از مدت‌ها به توافق رسيدند و دولت تشكيل دادند و به‌اتفاق هم توانستند لبنان را جزو كشورهاي امن قرار دهند و اين به دليل درك و شعور مردم و مقاومت اسلامي است. اگر مقاومت اسلامي نبود رژيم‌صهيونيستي چه بلاهايي كه صورت مي‌داد. ما اميدواريم آقاي حريري به سركار خود برگردد. ولايتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در اجلاس محبان اهل‌بيت(ع) از شخصيت‌هاي دولتي ديگر كشورها هم دعوت شده است، گفت: خير، اجلاس يك اجلاس فطري بين فرهيختگان است و NGOهاي بين‌الملل اسلامي حضور دارند. ان‌شاءالله كه با مشورت بين علما و انديشمندان اسلامي فقط توصيه نباشد و در عمل مسلمان‌ها از تفرقه پرهيز كنند. 
   
وحدت مسلمین امری ضروری است
ولايتي تأكيد كرد: ما در اين اجلاس روي اشتراكات تأكيد خواهيم داشت و اين تبادل فكر سبب ايجاد مقدمات وحدت فكر مي‌شود و اين مي‌تواند در وحدت مسلمين مؤثر باشد. وي تأكيد كرد: رابطه بين ما، سوريه، تركيه و عراق رابطه بين همسايگانمان است اما امريكايي‌ها فعلاً فضولتاً در منطقه حضور دارند. مشاور مقام‌معظم‌رهبري در امور بين‌الملل با تأكيد بر اينكه امريكايي‌ها بي‌جهت و بي‌خود كردند كه در رقه پايگاه نظامي زدند، تصريح كرد: ترامپ كه عقل حسابي ندارد اما آنهايي كه عقل درست و حسابي دارند بدانند امروز 23 آبان(دیروز) است و در آينده نه چندان دور مردم، امريكا را از منطقه بيرون مي‌كنند. ولايتي با بيان اينكه امريكايي‌ها پشت كودتاي تركيه بودند و ما از اردوغان و دولت قانوني وي حمايت مي‌كنيم، تصريح كرد: عربستان سعودي چه كاره است از طرف جهان عرب حرف مي‌زند. حكومتي است كه به زور به مردم تحميل شده اما به هيچ‌وجه نيابتي از سوي 22 كشور ندارد كه خود را وكيل آنها بداند، اين چه وكيلي است كه قريب به سه سال است بر سر يمني‌ها هزاران تن بمب ريخته است. وي همچنين در پاسخ به سؤالي پيرامون نقش ايران در عراق گفت: حضور ايران در عراق و سوريه به دليل دعوت قانوني رؤساي جمهور اين كشورهاست. 
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با بيان اينكه ما هيچ مشكلي براي مذاكره با سعودي‌ها نداريم اما مذاكره كردن تأييد ظلمي كه عربستان در برخي از كشورهاي اسلامي و حمايت از تكفيري‌ها كرده نيست، گفت: ما دنبال اين هستيم همه با هم با حسن همجواري زندگي كنيم اما مخالف هر كار خلاف شرع و قانون هستيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار