کد خبر: 881191
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
مشارکت در ساخت کارخانه قند با جيب خالي، بازي دو سرباخت چغندرکاران همداني
همزمان با فصل برداشت چغندرقند در استان همدان به عنوان قطب توليد اين محصول استراتژيک، وجود مشکلات هر ساله سبب شده اين محصول نامطمئن ترين بازار را به خود اختصاص دهد و فصل برداشت به فصل بلاتکليفي کشاورزان تبديل شود! به رغم وعده هاي مسئولان سازمان جهادکشاورزي در خصوص حمايت همه جانبه از چغندرکاران امسال هم صدها تن محصول به بهانه ظرفيت محدود کارخانه هاي قند استان همدان در کنار مزارع ها تلنبار شد تا قصه تلخ خالي ماندن دست کشاورزان بار ديگر تکرار شود! اين در حالي است در يک اقدام غيرمنتظره چندي پيش مسئولان جهادکشاورزي از کشاورزان خواسته اند به منظور رفع مشکل مذکور براي ساخت کارخانه قند سرمايه گذاري کنند! خواسته اي که با توجه به خالي ماندن دست چغندرکاران از سود زحمت يک ساله ،هيچ توجيه منطقي ندارد و کشاورزان را بيش از پيش در بازي دو سرباخت سرگردان مي کند.

نويسنده: مريم احمدي

گذشته از بالا بودن هزينه نهاده هاي توليد چغندرقند در استان همدان به عنوان قطب توليد اين محصول استراتژيک و عدم حمايت هاي دولتي از کشاورزان اين منطقه، در کنار شرايط متغير اب و هوايي و تغييرات اقليمي که در سالهاي اخير صنعت کشاورزي بسياري از استانها از جمله همدان را دستخوش رکود کرده است نبود سياست هاي نظارتي بر بازار قند و شکر کشور و همچنين واردات بي حساب و کتاب سبب شده کارخانه هاي قند هر سال براي خريد چغندرقند توليدي دچار سرگرداني شوند و تعلل انها در خريد به نابودي صدها تن محصول بي انجامد. در اين ميان عدم توازن بين محصل توليدي و ظرفيت کارخانه هاي قند نيز از جمله مشکلات ديگري است که ظاهرا نهادها و سازمان هاي مربوطه راهکاري براي ان ندارند! چرا که در اقدام غيرقابل تصوري چندي پيش برخي مسئولان از کشاورزان خواسته اند براي ساخت کارخانه قند در شهرستان شان مشارکت کنند!

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه باتوجه به کشت محصول چغندرقند در اسدآباد و شهرستان های مجاور و مشکلاتی که هرساله برای تحویل این محصول به کارخانه های قند وجود دارد گفت: ساخت کارخانه قند در اسدآباد ضروري است و کشاورزان بايد در اين خصوص مشارکت کنند!

وي اعطاي 300 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزان را از جمله راهکارهاي تشويقي براي سرمایه گذاری انها در ساخت کارخانه قند شهرستان عنوان کرد. اگرچه بديهي است که ساخت کارخانه راهکار موثري در رفع مشکل چندين ساله چغندرکاران است اما سوال اينجاست وظيفه دولت و سازمان و ارگان ها متولي در اين خصوص چيست؟ واينکه ايا با پرداخت تسهيلات به کشاورزاني که تامين معيشت سالانه خود با هزاران مشکل روبرو هستند مي توان اين معضل را برطرف کرد؟

کارخانه ها محصول خودي را پس مي زنند

در کنار تمام مشکلاتي که هر سال زمان کشت و برداشت محصول پيش پاي چغندرکاران سبز مي شود عدم پايبندي کارخانه هاي قند به تعهد خريد محصول برداشت شده، بيش از ديگر موارد بازار توليد چغندر و شکر همدان را دستخوش ريسک پذيري و عدم ثبات کرده است. کارخانه هاي قند به دليل نگراني از کاهش قيمت شکر توسط دولت و افزايش واردات که ضرر اقتصادي و حتي ورشکستگي انها را محتمل مي کند، به رغم داشتن قرارداد با چغندرکاران، در فصل برداشت براي خريد چغندر توليدي تعلل کند و راه را براي واسطه و دلالان باز بگذارند. وضعيتي که هر سال سبب مي شود محصول روي دست چغندرکاران بماند و در نهايت خوراک دام ها شوند! امسال هم همچنان با فصل برداشت چغندر، کشاورزان شهرهاي مختلف همدان از جمله تويسرکان، اسداباد و نهاوند که بيش از .....درصد نياز داخلي کارخانه هاي قند کشور را تامين مي کنند با عدم پايبندي کارخانه داران به تعهد خريد و در پي آن انباشت و خشک شدن محصول شان کنار مزارع و جاده ها روبرو شوند. طبق گزارشات رسيده از همدان ، به رغم گذشت چند روز از زمان برداشت محصول و انباشت صدها تن چغندر در کنار مزارع، مسئولان کارخانه قند همدان با بهانه هاي واهي از ارسال کاميون و تحويل چغندر امتناع مي کنند .

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در اين خصوص مي گويد: سهمیه کاشت چغندر برای تویسرکان چیزی در حدود 700 هکتار است، اما با توجه به اینکه کشاورزان برخی مناطق این شهرستان منبع درآمد دیگری ندارند بالاجبار بیش از مازاد خود چغندر مي کارند. اظهاراتي که بيشتر اهمال کاري جهاد کشاورزي در خصوص ترويج الگوي کشت جايگزين و عدم نيازسنجي در کشت محصولات کشاورزي منطقه را نمايان مي کند تا تمايل کشاورزان به کشت مازاد!

مسعود اکبری با تاييد تعلل کارخانه درتحویل چغندرقندها هم مي افزايد: روند تحویل و بار زدن چعغندرقندهای تولید شده کند است و البته باید گفت که کارخانه هم نمی تواند بیشتر از تعهد و قرارداد اولیه اش تحویل بگیرد.

اين در حالي است که چندي پيش رسانه ملي از تمايل کارخانه قند همدان براي خريد محصول توليدي ازاستان هاي همجوار از جمله کرمانشاه گزاراشات مستندي نمايش داده است. آن هم در شرايطي که چغندرکاران همداني برای اینکه محصولشان خراب نشود با صرف هزينه هاي گزاف حمل و نقل محصولاتشان رابه کارخانه قند در استان های دیگر مي فرستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار