کد خبر: 881183
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
انتشار دوهفته‌نامه «هور» وابسته به بنیاد روایت فتح و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری آغاز شد.
تسنیم: دوهفته‌نامه «هور» نشریه‌ای تخصصی در حوزه هنرهای تجسمی و رسانه است. 

امتیاز این نشریه متعلق به گروه تجسمی روایت فتح و مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری است؛ سردبیری «هور» را احمدرضا دالوند پیشکسوتِ عرصه گرافیک و منتقد هنری بر عهده دارد و اعضای شورای سیاست‌‌گذاری این نشریه سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی، احمدرضا دالوند و محمدحسین نیرومند هستند. نشان (لوگو) دوهفته‌نامه «هور» اثر مسعود نجابتی است؛ ویراستاری آن را محمد عبدولی و طراحی گرافیک را محمد صمدی بر عهده دارد. 

«هور» دارای ابعاد 30×40 سانتی‌متر (قطع سلطانی) و به صورت چهاررنگ در 16 صفحه است. این دوهفته‌نامه با هدف پیروی از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از کالای داخلی، با کاغذ ایرانی منتشر می‌شود. 

تا کنون فقط پیش‌شماره نشریه «هور» منتشر شده است؛ در این نسخه مطلبی تحت عنوان سرمقاله سردبیر به قلم احمدرضا دالوند نگاشته شده که قسمت‌هایی از آن را می‌خوانید:

به میمنت انتشار «هور»، با مقاومت انسان در برابر کژی‌ها، ناروایی‌ها و دشواری‌ها آشناتر می‌شویم. به ضرباهنگ گام‌های روح بلند آدمی بر مرکب هنر و ادبیات در پهنه تاریخ گوش می‌دهیم و مقاومت آدمی را در قالب آثاری ترکیبی شاهد می شویم ... و معنای جاودانگی و پایداری را در برابر زمان لمس می‌کنیم. «هور» از منظر بصری و کالبدشکافی ابعاد ظاهری و فارغ از جنبه های محتوای کلامی‌اش، تولیدی است متأثر از نگاهی مفهومی به هنر و رسانه در این زمانه پرتنش. این نشریه می‌خواهد در ساختاری توسعه یافته و در مسیر دشواری که درپیش دارد، به اقتضای محتوا، از نسخه‌های دست‌ساز و چاپی تا الکترونیک را به عنوان قالب بصری انتخاب کند. نشریه «هور» ضمن ارزیابی موشکافانه همه گونه‌های هنر، به هنرهای غیر دیواری اعم از نقاشی بر روی بوم، پوستر چاپی و هرگونه جلوه هنری که در یک چارچوب و یا دیوار یک نگارخانه محصور و مسدود شده باشد، صرفا به عنوانآرشیو تاریخی می‌نگرد و سویه نگاه را به فراسوی باورهای آنالوگ و ساختارهای ناکارآمد می‌کشاند؛ لذا برای تحقق این اهداف هرگز به حرمت آثار هنری بی‌توجه نیست.

همچنین در آخرین صفحه «هور» مطلبی به نام «سخنی با وزارت ارشاد» به چشم می‌خورد که نمایانگر خطِّ مشی شورای سیاست‌گذاری این مجله هنری است:

در حال حاضر برخی از گالری‌ها و جریان‌های هنری مستعمره‌های فکری غرب هستند و به صورت گسترده عناصر و موتیف‌های ملی و آیینی را در حراج رقت‌بار اگزوتیک می‌فروشند. آن‌ها طرز رفتار غربی با هنر را وارد می‌کنند و در نتیجه، هنرمند غیروابسته به این جریان را به محاق می‌برند؛ چرا که هنرمند مستقل هیچ پناهی در مقابله با این شیوع رقت‌بار اگزوتیک خودفروخته ندارد.

در پیش‌شماره این نشریه مطالبی با عناوین زیر به چشم می‌خورد:

بیان معنوی هنر عاشورایی ـپیوند هنرهای بومی و آیین‌های عاشورایی ـ بررسی اگزوتیک در هنر معاصر ایران‌ ـ تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی، رؤیای تحقق‌نیافته استاد فرشچیان ـ تکیه ولایت، طرحی در محاق  ـگزارش تصویری آثار نمایشگاه «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» ـ آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی (پوستر سه‌لت که به نشریه ضمیمه شده) ـمعرفی کتابِ «خانواده مسلمان و فضای مجازی» ـ معرفیکتاب راهبردی «مقدمه ای بر جنگ نرم» ـ جستاری درباره واقعیت افزوده ـ پارادوکس جان هنرمند و هویت ملی ـ ذهن زیبا ـ هنرهای شهری ـ زوال منظره‌نگاری و رواج «باب راس» ـ هدف+طراحی=دیزاین ـ سخنی با وزارت ارشاد

شایان ذکر است پیش‌شماره «هور» در کیوسک‌ها منتشر نشده است اما به‌زودی شرایط توزیع گسترده آن از طریق کیوسک‌های روزنامه‌فروشی در سراسر کشور فراهم خواهد شد. در حال حاضر علاقه‌مندان برای تهیه این نشریه می‌توانند به مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به نشانی تهران ـ تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار