کد خبر: 881097
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
درحالي روزانه بيش از 68 هزار متر مکعب پساب تصفيه شده و نزديک به 18 هزار مترمکعب فاضلاب تصفيه نشده به آب‌هاي ساحلي بندرعباس وارد مي‌شود که به رغم وعده‌هاي بسيار مسئولان در خصوص کنترل ورود اين حجم از آلودگي‌ها به منابع آبي، هنوز آنها نتوانسته‌اند کاري از پيش ببرند. از اين رو نه تنها اشتغال مردم استان که بخش عمده آن را فعاليت‌هاي صيادي تشکيل مي‌دهد به خطر افتاده است؛ بلکه آنها حتي نمي‌توانند از مزاياي داشتن چنين سواحلي هم در راستاي امور تفريحي و گردشگري بهره‌برند. چرا که اغلب شناگاه‌ها به دليل آلودگي شديد، اکنون ممنوع بهره‌برداري هستند.

نويسنده: ميترا شهبازي

هنوز هم هرمزگاني‌ها براي بهره‌مندي از سواحل بندرعباس بايد با نگراني آلودگي منابع آبي دست و پنجه نرم کنند. آلودگي‌اي که در اثر کمبود تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب، پساب‌هاي شهري و بيمارستاني را با بالاترين حجم از آلودگي‌ آنها روانه دريا مي‌کند. از اين رو همواره از ميزان ذخاير آبزيان ارزشمند کاسته مي‌شود و شغل عمده مردم هرمزگان که صيادي است، در معرض خطر قرار مي‌گيرد. علاوه بر اين حتي سواحل دريا هم امکان بهره‌برداري نيستند. چرا که اغلب نواحي ساحلي آنچنان آلوده هستند که اغلب فعاليت‌هاي تفريحي در آنها ممنوع اعلام شده و اکثر شناگاه‌ها غير استفاده باقي مانده است.

در اين خصوص مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان براي روشن شدن وضعيت آلودگي سواحل بندرعباس مي‌گويد:« اگر در اهواز آلودگی هوا خطرآفرین است در بندرعباس با آلودگی فاضلاب روبه‌رو هستیم که خطرآفرین است.» مجید وفادار مي‌افزايد:« در سواحل بندرعباس شنا کردن مجاز نیست و برخی تابلوها در ممنوعیت شنا کردن در سواحل اعلام‌ و نصب‌شده است.» بنابراين با اين شرايط عدم بهره‌برداري گردشگري از سواحل هرمزگان موضوع عجيبي نخواهد بود.

جولان پساب تصفيه نشده در بندرعباس

حالا با اين شرايط مسئولان تنها راه براي رفع اين معضل را عزمي ملي مي‌دانند و در اين رابطه نایب رئیس شورای شهر بندرعباس مي‌گويد:« امرار معاش بخش عمده‌ای از مردم بندرعباس از طریق دریا صورت می‌گیرد و هرچه قدر بتوانیم در این بخش توجه بیشتری داشته باشیم سود بیشتری برای مردم و ایجاد رضایتمندی در شهروندان ايجاد خواهيم کرد.» حالا با اين شرايط اگر تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب استان تقويت شوند، نه تنها آلودگي منابع آبي کاهش مي‌يابد، بلکه به گفته استاندار هرمزگان مي‌توان از منابع آبي تصفيه شده در راستاي آبياري فضاهاي سبز نيز بهره برد. جاسم جادری ادامه مي‌دهد:« اگر فاضلاب‌ها به درستي تصفيه شوند، مي‌توان از آنها در راستاي آبياري دشت میناب و و احياي اين دشت هم اقدام کرد.» بنابراين اصلاح شيوه تصفيه فاضلاب‌ها نه تنها مشکل آلودگي منابع آبي بندرعباس را برطرف مي‌کند، بلکه مشکل کمبود منابع آبي براي بخش‌هاي مختلف را هم برطرف مي‌کند. از اين رو جلوگيري از افزايش گرد و غبار و ريزگردها و افزايش پوشش گياهي به سادگي محقق مي‌شود.

با اين حال موضوع ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس سالهاست با اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دوستداران محیط زیست و نهادهایی مانند شورای شهر و رسانه ها روبرو شده و باز هم تمام اين تلاش‌ها و اعتراض‌ها نتیجه چندانی نداشته است. به طوري برنامه اتصال پساب غرب بندرعباس برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا هنوز هم نتيجه آنچناني نداشته است و همچنان سايه سياه آلودگي ورود فاضلاب‌ها به بندرعباس باقي مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار