کد خبر: 881055
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جواد بلورچي، سخنگوي سازمان زمين شناسي كشور:
يك‌شنبه شب، زمين لرزه بسيار بزرگي در مرز ايران و عراق اتفاق افتاد كه خوشبختانه پيش‌لرزه‌هاي بزرگي هم داشت.
ميترا شهبازي

فكر مي‌كنيد با توجه به پس‌لرزه‌هاي مكرري كه تاكنون در مناطقي همچون كردستان و كرمانشاه احساس شده است، اين لرزش‌‎ها تا چه زماني ادامه يابد؟
يك‌شنبه شب، زمين لرزه بسيار بزرگي در مرز ايران و عراق اتفاق افتاد كه خوشبختانه پيش‌لرزه‌هاي بزرگي هم داشت. از اين رو با توجه به اينكه قبل از زمين لرزه 7/3ريشتري، پيش لرزه‌هايي را به بزرگي 4/6 داشتيم، تعداد زيادي از مردم به موقع مطلع شدند و از خانه‌هايشان بيرون آمدند. علاوه بر اين زمان وقوع حادثه هم برخلاف رويدادهاي مشابه سال‌هاي گذشته بهتر بود و منجر به كاهش عمق فاجعه شد. پس لرزه‌ها همچون هر زلزله‌ ديگري كه تاكنون رخ داده است ادامه دارد و با توجه به شدت اين حادثه پيش‌بيني مي‌شود، اين لرزش‌ها تا يك‌ماه آينده هم ادامه يابد. از اين رو همچنان مردم بايد مراقب باشند و از ديوارها به‌خصوص آنهايي كه در معرض تخريب هستند فاصله بگيرند تا حادثه جاني رخ ندهند. حتي توصيه مي‌شود تا زماني كه اوضاع آرام نشده است هم براي برداشتن ضروريات زندگي هم به خانه‌هايشان مراجعه نكنند. 
گستردگي مناطقي كه با زمين لرزه درگير شدند، خيلي زياد بود، از اين مناطق فكر مي‌كنيد مردم كدام استان‌ها درحال حاضر با خطر بيشتري مواجه باشند؟
وقتي زلزله به اين بزرگي رخ مي‌دهد، طول گسلش آن هم زياد مي‌شود. گسلش به حركات بعدي گسل براي آزادسازي فشارهاي باقي مانده گفته مي‌شود. براي مثال زمين لرزه با بزرگي 7/3 بيش از 30 الي 40 كيلومتر گلسش اتفاق افتاده است و اين نشان دهنده اين است كه منطقه وسيعي تحت تأثير قرار گرفته است. عمق زلزله تقريباً متوسط بوده است و زلزله عميقي نبوده است. براي همين خسارت بيشتري را ايجاد كرده است. اگر همين حادثه در عمق بيشتري رخ مي‌داد، خسارت هم به نسبت كمتر مي‌شد. 

البته مي‌توانست همچون زمين لرزه بم كه تنها 7‌كيلومتر عمق داشت هم كم‌عمق‌تر باشد، اما خوشبختانه اين زلزله‌اي بود كه با عمق متوسط كمتر خسارت زده است. با اين حال نمي‌توان اين نكته را در نظر نگرفت كه 7/3 ریشتری براي لرزاندن ساختمان‌هايي به لحاظ استحكام از آمادگي لازم برخوردار نيستند، هم بسيار زياد است. 

‌درحال حاضر به نظر شما در كدام مناطق همواره خطر پس لرزه و خسارت وجود دارد؟
هميشه پس‌لرزه‌ها در مناطقي رخ مي‌دهد كه كانون اصلي زمين لرزه در آن قرار دارد. يعني همچنان استان‌هاي كرمانشاه، كردستان بيشترين پتانسيل خطر را دارند. البته اين به اين معنا نيست كه در ديگر مناطق كشور، خطري وجود نداشته باشد. در حال حاضر با توجه به اينكه كشور ما روي گسل‌هاي لرزه‌‌زا قرار دارد، امكان وقوع حادثه هميشه وجود دارد. بنابراين مردم و مسئولان بايد نسبت به مقاوم‌سازي ساختمان‌ها و راه‌هاي مقابله با اين دست از حوادث هميشه آمادگي داشته باشند؛ چراكه نه زلزله خبر مي‌كند و نه مي‌توان جلوي آن را گرفت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار