کد خبر: 881029
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تحت فشارهای بین‌المللی و شرایط میدانی رو به تغییر
عربستان سعودی تنها چند روز بعد از محاصره زمینی و دریایی یمن، تحت فشارهای بین‌المللی گفته كه محاصره این كشور را لغو می‌كند.
عربستان سعودی تنها چند روز بعد از محاصره زمینی و دریایی یمن، تحت فشارهای بین‌المللی گفته كه محاصره این كشور را لغو می‌كند. البته محاصره مناطقی برداشته خواهد شد که تحت کنترل «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی تحت نفوذ رهبری عربستان قرار دارند. هشدار‌های بین‌المللی درباره وخامت شرایط انسانی یمن تشدید شده و خبرنگاران حاضر در یمن هشدار داده‌اند‌ در صورت ادامه محاصره تا هفته بعد، صد‌‌‌ها مرد و زن بیمار ‌قربانی خواهند شد. بیش از 20 نهاد كمك رسانی بین‌المللی طی روزهای گذشته درباره وضعیت فاجعه‌باری هشدار داده‌اند كه محاصره یك هفته‌ای عربستان به وجود آورده است.

جمعه گذشته یمنی‌‌‌ها با موشك «بركان 2‌» پایگاه ملك خالد در ریاض پایتخت عربستان را هدف قرار دادند كه البته منابع امینتی سعودی می‌گویند كه این موشك را در آسمان ریاض منفجر كرده‌اند. بعد از این حمله موشكی، ریاض آن را به تهران نسبت داد و یمن را از هوا، زمین و دریا محاصره كرد. با گذشت چند روز از این محاصره كه از آغاز جنگ یمن بی‌سابقه است، دست‌كم 22 نهاد بین‌المللی بشردوستانه درباره تبعات انسانی آن هشدار داده‌اند. آنها در بیانیه مشترکی گفته‌اند که ذخایر فعلی واکسن فقط یک ماه دوام می‌آورد. اگر محموله‌های جدید دارو به انبار‌‌‌ها وارد نشود، شیوع بیماری‌های واگیردار مانند سرخک، دور از انتظار نخواهد بود و این مسئله، عواقب مرگباری خواهد داشت. همچنین در تازه‌‌‌‌ترین هشدار، رئیس مؤسسه خیریه آکسفام اعلام کرد: جامعه بین‌المللی باید ائتلاف عربی را برای بازگشایی بنادر یمن و لغو محاصره این کشور متقاعد کند. به گزارش اسپوتنیک، شین استیوسان گفته است:‌« محاصره یمن در حال حاضر نه تنها از ورود هرگونه کمک بشردوستانه به این کشور جلوگیری می‌کند بلکه باعث افزایش قیمت مواد غذایی می‌شود و این امر تشدید وخامت اوضاع در یمن را به دنبال دارد.

اگر این محاصره ادامه یابد این کشور به خصوص در مناطق روستایی بلافاصله دچار قحطی می‌شود.» استیوسان می‌گوید:‌« در حال حاضر ۱۷ میلیون یمنی از وخامت وضعیت مواد غذایی رنج می‌برند و می‌توان گفت که یک چهارم جمعیت این کشور به شدت گرسنه هستند.» ‌ هشدار‌‌‌ها طی روزهای اخیر به قدری افزایش یافته كه سفارت امریکا نیز هشدار داده است که تهدیدات گرسنگی و بیماری هر روز در یمن افزایش می‌یابد. لذا از عربستان و ائتلاف آن می‌خواهیم که مانع عملیات امدادرسانی و ورود کمک‌های انسان دوستانه به یمن نشوند.  ‌خبرنگار شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تبعات تشدید محاصره هوایی و دریایی یمنی‌‌‌‌ها از سوی عربستان پرداخته و هشدار داده است:‌« تا هفته آینده، صد‌‌‌ها مرد و زن بیمار  یا پیر یمنی در صورت ادامه محاصره این کشور از سوی عربستان، خواهند مرد.»‌ دیروز همچنین صد‌‌‌ها هزار نفر از شهروندان یمنی در صنعا به دعوت جنبش انصارالله  در محکومیت بسته شدن مبادی ورودی یمن و ادامه حملات جنگنده‌های سعودی به غیرنظامیان، تظاهرات و سکوت مجامع بین‌الملل به اصطلاح حقوق بشر را محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، با سر دادن شعارهایی، هر نوع تسلیم شدن و زانو زدن در برابر ائتلاف سعودی را رد کردند و همزمان، از جامعه جهانی خواستند به مسئولیت‌های انسانی خود در برابر رنج ملت یمن عمل کند. بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی العالم، سخنگوی ارتش نیز هشدار داده كه نیروهای یمنی در پاسخ به حملات سعودی و بستن گذرگاه‌های مرزی این کشور، منابع مالی تولیدی و اقتصادی عربستان را هدف قرار خواهند داد. همزمان، انصارالله نیز با صدور بیانیه‌ای تهدید كرد که در واکنش به بسته شدن بنادر یمن از سوی ائتلاف متجاوز عربی کشتی‌‌‌‌ها و نفتکش‌های متجاوزان را هدف قرار خواهد داد. 
   
شمارش معكوس شكست ریاض
با تشدید فشارهای بین‌المللی، روز گذشته نماینده عربستان در سازمان ملل اعلام كرد كه ائتلاف تحت رهبری ریاض، بازگشایی فرودگاه‌‌‌ها و بنادر دریایی در یمن را آغاز می‌کند.البته محاصره مناطقی برداشته خواهد شد که تحت کنترل «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی تحت نفوذ رهبری عربستان قرار دارند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در بیانیه نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل آمده است: «گام اول در این پروسه، ظرف 24 ساعت برداشته می‌شود و شامل بازگشایی تمامی بنادر مناطق تحت کنترل‌ دولت مستعفی یمن می‌شود. سعودی‌‌‌ها وعده كرده‌اند كه سه بندر «عدن»، «المخا» و «مکلی‌» بازگشایی خواهند شد. هرچند فشارهای بین‌المللی یك دلیل عمده عقب‌نشینی سعودی‌‌‌ها است ولی پایگاه خبری-تحلیلی «النجم‌الثاقب» یمن در گزارشی با عنوان «آغاز شمارش معکوس شکست تجاوز سعودی به یمن‌» نوشت:‌ همه نشانه‌‌‌‌ها و شواهد در زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی حاکی از نزدیکی زیاد شکست نهایی تهاجم سعودی- امریکایی به یمن است. ‌النجم‌الثاقب آورده است: تحرکات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی در میدان نبرد در جبهه‌های مختلف اعم از نهم، تعز، لحج و جبهه‌های مرزی نجران، جیزان و عسیر مژده پیروزی داده است و نبرد برای رسیدن به پیروزی نهایی آغاز شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار