کد خبر: 880921
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
تا پایان سال 96
مدیرعامل شرکت مجری احیاء باغ سیب مهرشهر کرج با تاکید بر اینکه این باغ به دلیل مشکلات عدیده باید دوباره بازسازی شود، گفت: 95 هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر کرج تا پایان سالجاری احیاء می شود.

فضل الله خدایی افزود: طرح احیاء باغ سیب مهرشهر کرج دارای 4 فاز عملیاتی است که 55 هکتار فاز اول در سال 94، 30 هکتار در سال 95 بازسازی شده و تا پایان سال 96 نیز 95 هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر احیا و بازسازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 94 تا پایان 96، 170 هزار نهال جدید غرس می‌شود، ادامه داد: 272 هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر تا پایان سال 96 احیا می‌شود که مطابق طرح جامع باغ تا سال 1400، 55 هکتار از سطوح باقیمانده که در حال حاضر بهره‌برداری می‌شود، مجددا قطع و بازسازی خواهد شد.

وی گفت: اولین مورد بازسازی باغ، ترمیم 7 حلقه چاه بود و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در این اراضی که دارای دبی 220 لیتر آب در ثانیه است که توسط خطوط لوله به همراه ایستگاه پمپاژ مستقر در مجموعه استخر به کل باغ آبرسانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهید مطهری با تاکید بر اینکه تمام احیا پروژه بر عهده بنیاد مستضعفان است، افزود: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کمک‌های خوبی در این زمینه انجام دادند و دادستان کرج نیز حمایت لازم را در ایجاد امنیت جهت پروژه بازسازی داشته اند.

خدایی با اشاره به اینکه 52 هکتار از اراضی گلابی به دلیل صرفه اقتصادی تا سال 1400بازسازی می‌شود، ادامه داد: در پایان برنامه بازسازی اراضی مهرشهر کرج محصولات باغبانی طرح قریب به 9 هزار تن میوه خواهد بود که در این برنامه مسائل زیست ‌محیطی به طور کامل رعایت می‌شود.

مجری طرح احیا باغ سیب مهرشهر کرج گفت: باغ مهرشهر کرج مشتمل بر 9 قطعه است که بیشترین ارقام آن سیب و گلابی است و هیچ تغییر کاربری در زمین انجام نشده و سرمایه‌گذاری اجرای احیا باغ مذکور بالغ بر 17 میلیارد تومان است که سه میلیارد و 200 میلیون تومان آن به سیستم آبیاری اختصاص دارد.

خدایی خاطرنشان کرد: یک تیم مهندسی مجرب وظیفه احیا اراضی زمین‌های بنیاد مستضعفان و باغ سیب مهرشهر کرج را برعهده دارد و عمر اقتصادی ارقام کشت شده در باغ مهرشهر تمام شده و باید بازسازی عمومی در تمام عرصه باغ صورت گیرد.

وی افزود: درختان میوه عمر اقتصادی 17 تا 25 ساله داشته و بعد از اتمام این زمان دوباره اصلاح و احیا شده و ارقام جدید در آن کشت می‌شود.

خدایی اظهار کرد: هر تغییرات کشاورزی مستلزم برنامه مدون است و هیچ زمان برنامه‌ای مناسب و مدون از سوی مسئولان شهر کرج ارائه نشده و از سال 91 اجرای احیا این باغ به شرکت کشت و صنعت مطهری محول شده است.

مجری احیا باغ سیب مهرشهر کرج با بیان اینکه شرکت طرحی جامع و مدون را با کارشناسی بهترین اساتید کشور به فضای سبز شهرداری فعلی کرج ارائه کرد، اضافه کرد: این طرح جامع در کمیسیونی مرکب از شهرداری کرج، جهاد کشاورزی البرز، استانداری البرز، دانشکده پردیس کشاورزی، محیط زیست البرز و اصلاح نهال و بذر ارائه و بعد از اصلاحاتی به تصویب رسید.

از 350 هکتار اراضی باغ سیب مهرشهر کرج 272 هکتار متعلق به بنیاد مستضعفان و نزدیک به 80 هکتار در مالکیت دانشگاه علامه طباطبایی قرار دارد.

درختان این مجموعه قدمت 50 ساله دارد و به دلیل سن بالا و بیماری و آفت‌های متفاوت، باید بازسازی ‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار