کد خبر: 880900
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
به منظور انجام مطالعات و امکان‌سنجی با هدف توسعه گردشگری صورت گرفت
نشست مشترک در راستای ارتقای همکاری‌های متقابل بین آژانس همکاری‌های بین‌لمللی ژاپن (جایکا) و اداره کل میراث فرهنگی استان در حوزه انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه گردشگری تبریز و استان برگزار شد.
در این نشست که با حضور نمایندگان ارشد آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، مدیرکل میراث فرهنگی استان، معاون عمرانی شهردار تبریز و نمایندگان بخش خصوصی گردشگری در تبریز برگزار شد، ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آکیرا اوهارا، کارشناس ارشد میراث فرهنگی و گردشگری جایکا، در این نشست بر ارتقای جایگاه تبریز در مقیاس جهانی تاکید و عنوان کرد: تبریز صرف یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به شمار می‌رود از این رو باید به شایستگی مورد معرفی قرار گیرد.

وی، برندسازی و طراحی برنامه‌های عملی را در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی مهم برشمرد و گفت: تبریز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

آکیرا اوهارا بیان کرد: تجزیه و تحلیل آماری درست منابع و زیرساخت‌های موجود هم از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی در استان می‌تواند در شناسایی ظرفیت‌های استان و در نتیجه اجرای موفق پروژه‌ها و معرفی استان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران یاری رساند.

وی، بر نقش پررنگ بخش خصوصی در حوزه گردشگری تاکید کرد و افزود: عمدتاً صنعت گردشگری متعلق به بخش خصوصی است و رونق گردشگری در گرو فعالیت و همکاری دوجانبه این بخش با بخش دولتی خواهد بود.

اوهارا همچنین بر مشارکت جامعه محلی در اجرایی کردن برنامه‌های گردشگری تاکید کرد و گفت: آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه گردشگری بسیار مهم است.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی استان در این نشست عنوان کرد: پیشینه غنی تاریخی تبریز و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم این شهر را به یکی مهم‌ترین شهرهای کشور تبدیل کرده است که همین امر می‌تواند موجب ایجاد تعاملات بین‌المللی شود.

وی تشریح کرد: میراث فرهنگی استان همکاری‌های بسیار خوبی با مجموعه‌های علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی داشته است و آمادگی داریم تا پروژه‌های مشترکی را با مشارکت جایکا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با تاکید بر ظرفیت‌های ویژه استان افزود: منطقه ارسباران که در حال ثبت جهانی است و میراث طبیعی و نیز فرهنگی و تاریخی منحصر به‌ردی را در خود جای داده است همچنین شهر تاریخی مراغه با دارا بودن منابع عظیم تاریخی و دیرین شناختی می‌توانند به عنوان پروژه‌های مشترک در حوزه‌های تخصصی، هدف مطالعات و همکاری‌های استان با جایکا قرار گیرند.

آبدار در ادامه به جایگاه تبریز در میان کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 اشاره کرد و گفت: استفاده از تجارب جایکا در حوزه‌های مربوط به میراث فرهنگی و گردشگری خصوصا در جلب مشارکت‌های مردمی می‌تواند ما را در امر عملی کردن برنامه‌های مدنظر برای سال 2018 و سال‌های بعد از آن به منظور تبدیل تبریز به یک مقصد پایدار گردشگری کمک کند. 

در این نشست مواردی همچون توسعه گردشگری با محوریت میراث فرهنگی و چگونگی برخورداری مردم محلی از عواید ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر