کد خبر: 880864
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
وقتي رژيم سعودي با رفتارهاي كودكانه سعد حريري نخست‌وزير لبنان را در خاك عربستان وادار به استعفاي اجباري كرد...
دكتر يدالله جواني
وقتي رژيم سعودي با رفتارهاي كودكانه سعد حريري نخست‌وزير لبنان را در خاك عربستان وادار به استعفاي اجباري كرد، برخي از تحليل‌گران با استناد به محتواي بيانيه استعفا از يك طرف و مواضع حاكمان سعودي از طرف ديگر، از وقوع يك جنگ در پيش روي خبر دادند. ادبيات و خط و نشان‌هاي سعودي‌ها و همچنين فراخوان اتباع سعودي، اماراتي و اردني از لبنان از سوي دولت‌هاي متبوعشان، اين گمانه‌ را تقويت كرد. يكي از مقامات سعودي آشكارا، ملت لبنان را بر سر دو راهي شورش عليه حزب‌الله، يا پذيرش جنگ قرار داد! حتي برخي از عناصر رژيم قبيله‌اي سعودي، ايران را متهم به شراكت در شليك موشك يمني‌ها به رياض معرفي كرده، وعده مقابله دادند.

البته اطلاعات سيدحسن نصرالله مبني بر اينكه سعودي‌ها، از رژيم صهيونيستي خواسته‌اند تا به لبنان حمله كند، موضوع وقوع جنگ را جدي‌تر كرد. پيش‌تر هم بحث جنگ با فرو ريختن برجام مطرح شده بود. در اين ايام نيز، به دنبال تمركز غرب بر موضوع موشكي ايران با وضع تحريم‌ها و راه انداختن هياهوها، برخي از خطر وقوع جنگ سخن گفته، راه جلوگيري از آن را تن دادن ايران به مذاكرات هسته‌اي اعلام مي‌كنند. آيا با توجه به مطالب پيش گفته، منطقه راهبردي غرب آسيا، به زودي شاهد وقوع يك جنگ ديگر خواهد بود؟ آيا عربستان در آينده به لبنان و يا ايران حمله خواهد كرد؟ آيا رژيم صهيونيستي به صورت مستقل يا به همراه آل سعود به لبنان حمله خواهد كرد؟ آيا امريكايي‌ها و دولت ترامپ، در صورت خارج شدن احتمالي ايران از برجام يا رد كردن هر نوع مذاكره موشكي، به جمهوري اسلامي حمله نظامي خواهند كرد؟ نگارنده بر اين اعتقاد است كه هيچ جنگي در پيش رو نخواهيم داشت.

برخلاف ادبيات و ظاهر جنگي جنگ‌طلبان مثلث شوم امريكا، رژيم صهيونيستي و رژيم آل‌سعود؛ شرايط منطقه، وضعيت مقاومت و بيداري ملت‌ها، به گونه‌اي است كه اين سه كشور جرئت آغاز هيچ جنگي را به صورت مستقيم عليه لبنان و يا ايران ندارند. ايالات متحده با خسارت‌هاي چند تريليون دلاري سال‌هاي اخير در منطقه و با شكست‌هاي راهبردي در عراق و سوريه، به اين فهم رسيده كه جنگ عليه ايران براي امريكا چه پيامدهايي دارد. امريكايي‌ها به درستي فهميده‌اند با شليك حتي يك موشك به سمت ايران،  درگير يك جنگ خسارت‌بار و همه جانبه در كل منطقه خاورميانه خواهند شد. آري دولتمردان امريكايي با توجه به آشنايي كه نسبت به بخشي از قدرت دفاعي ايران دارند، و با توجه به شناخت مختصري كه از سرپنجه‌هاي قدرتمند جمهوري اسلامي در منطقه پيدا كرده‌اند، جنگ با ايران را مساوي با تبديل شدن خاورميانه به گورستان امريكا ارزيابي مي‌كنند و اما رژيم صهيونيستي، هنوز تلخي‌هاي جنگ 33روزه را در كام دارد. تلخي‌هايي كه نه تنها نتوانست با جنگ‌هاي سه‌گانه عليه ملت مظلوم فلسطين و ساكنان غزه در يك وسعت 360كيلومتر مربعي جبران كند، بلكه بر اين تلخي‌ها و ناكامي‌ها افزوده شد.

رژيم صهيونيستي در ارزيابي‌هاي خود از حزب‌الله لبنان، مي‌داند كه حزب‌الله كنوني به لحاظ توانمندي‌هاي گوناگون و قدرت تحرك جنگي و دفاعي، در سطوحي به مراتب بالاتر از زمان جنگ 33 روزه قرار دارد. صهيونيست‌ها مي‌دانند هر نوع جنگي عليه حزب‌الله لبنان، علاوه بر اینکه کل لبنانی‌ها را در مقابل آنان قرار مي‌دهد و امنیت تل‌آویو و دیگر نقاط راهبردی را در سرزمین‌های تحت اشغال از بین می‌برد، این جنگ چه بسا با گشوده شدن جبهه‌ای دیگر در برابر آنها، نتیجه‌اش بازگشت بلندی‌های جولان به سرزمین‌های اصلی باشد. بدیهی است که صهیونیست‌ها ریسک آغاز چنین جنگی را نخواهند کرد، حتی اگر تا ریال آخر هزینه‌های این جنگ را سعودی‌ها بپردازند. در خصوص رژیم آل‌سعود، موضوع بسیار روشن است و هیچ نیازی به استدلال ندارد. اکنون عامل اصلی آزاردهنده حکام سعودی، شکست آنان در جنگ یمن است. سعودی‌ها صحنه جنگ را با میدان رقص شمشیر اشتباه گرفتند. ملک سلمان بن عبدالعزیز و دیگر شاهزادگان  همراهش، تصور می‌کردند با چند ده سورتی پرواز و بمباران مناطقی از یمن، به تمامی اهداف خود ظرف چند هفته دست خواهند یافت. اما با انجام چند ده هزار پرواز هواپیماهای جنگی و به کارگیری تمامی قدرت خود در حوزه‌های دیگر، اکنون بینی آنان در جنگ یمن به خاک مالیده شده و هیچ راه پس و پیشی ندارند. 

به مخیله سعودی‌ها خطور نمی‌کرد که روزی ملت یمن، فرودگاه ریاض را هدف موشک‌های خود قرار دهد. بنابراین حکام سعودی که در جنگ خودساخته یمن گرفتار شده‌اند، هرگز قادر به جنگ‌افروزی در جبهه‌ای دیگر نیستند. عربستانی‌ها اگر جرئت جنگ با لبنان را داشتند، ملتمسانه دست به دامن صهیونیست‌ها برای حمله به لبنان نمی‌شدند. بنابراین مثلث شوم و جنگ‌طلب امریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود، گرچه خواهان نابودی حزب‌الله، مقاومت و جمهوری اسلامی هستند، لکن جرئت ورود به جنگ برای رسیدن به این اهداف را به دلیل اقتدار دفاعي طرف مقابل ندارند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار