کد خبر: 880863
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي:
اگر روزي در بخشي از حاكميت و خصوصاً دولت، بودند كساني كه با صراحت از خوش بيني با غرب و به خصوص مذاكره با امريكا سخن مي‌گفتند...
اگر روزي در بخشي از حاكميت و خصوصاً دولت، بودند كساني كه با صراحت از خوش بيني با غرب و به خصوص مذاكره با امريكا سخن مي‌گفتند، امروز اما كمتر كسي را مي‌توان پيدا كرد كه از غيرقابل اعتماد بودن امريكا نگويد، حتي خوش باوران هم اكنون ابايي ندارند از اينكه بگويند، امريكا ديگر قابل اعتماد نيست. بنابراين اگر برجام هيچ دستاوردي نداشته باشد، همين كه غرب باوران را به اين واقعيت رساند كه امريكا غيرقابل اعتماد نيست، خود يك « دستاورد بزرگ» به حساب مي‌آيد. شايد با درك صحيح از اين واقعيت بود كه رهبر معظم انقلاب 11 مرداد 95 و تنها شش ماه پس از اجراي برجام، در ديدار اقشار مختلف مردم تصريح كردند: بر جام، به عنوان يك تجربه، بي نتيجه بودن مذاكره با امريكايي ها، بدعهدي آنها و ضرورت بي اعتمادي به وعده‌هاي امريكا را بار ديگر ثابت كرد و نشان داد راه پيشرفت كشور و بهبود وضع زندگي مردم، توجه به داخل است نه دشمناني كه مدام در منطقه و جهان در حال مانع تراشي براي ايران هستند. 

دكتر كمال خرازي، رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي كه البته همواره رويكردي واقع بينانه درباره غرب داشته و طبيعتاً در زمره خوش باوران به غرب نمي‌گنجد، در جريان سفر هفته گذشته به اتريش در گفت‌وگو با يك روزنامه اتريشي تأكيد كرد: توافق هسته‌اي نشان داد كه امريكايي‌ها قابل اعتماد نيستند. 
   
امريكايي‌ها اعتبار خود را از دست دادند
به گزارش ايرنا، خرازي كه براي شركت در نشست مجمع اروپايي به اتريش سفر كرده است، در حاشيه اين سفر در گفت‌وگويي با روزنامه وينر زايتونگ كه روز گذشته منتشر شد، تأكيد كرد: توافق هسته‌اي نشان داد كه ايران آماده مذاكره است و به تعهدات خود پايبند است. اما اين توافق در عين حال يك مسئله ديگر را نيز روشن ساخت و آن اينكه امريكايي‌ها قابل اعتماد نيستند و با آنها نمي‌توان مذاكره كرد. امريكايي‌ها توافق هسته‌اي را زير پا گذشته و اعتبار خود را از دست دادند. تحريم‌هاي جديد هم نقض توافق هستند. وي با اشاره به حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب از مذاكرات هسته‌اي گفت: معظم له در عين حال هشدار داده‌اند كه نظرات ديگران بر ما تحميل نشود. اگر به خاطر حمايت‌هاي ايشان نبود ما امروز در اين مرحله نبوديم. خرازي در پاسخ به اين پرسش كه توئيت‌هاي دكتر ظريف يا تيترهاي روزنامه كيهان را بايد سياست خارجي ايران در نظر گرفت، گفت: البته كه خط مشي سياست خارجي ايران آن چيزي است كه وزير امور خارجه مي‌گويد ؛ در هر كشوري رسانه‌ها مي‌توانند خط مشي جداگانه‌اي نسبت به دولت داشته باشند. اين مسئله در غرب هم وجود دارد.  

وي در پاسخ به پرسشي در اين باره كه آيا عربستان به طرح چهار ماده‌اي ظريف براي يمن مشتمل بر آتش بس، كمك انساني، گفت‌وگوي بين يمني و مداخله دولت، پاسخ خواهد داد، گفت: عربستان تاكنون نپذيرفته است ؛ براي اجراي چنين طرحي , سعودي‌ها بايد جنگ را پايان بدهند. ما نگران رويكرد غيرمنطقي عربستان هستيم ؛ عمليات نظامي اين كشور هيچ منفعتي براي مردم يمن نداشته است. خرازي در پاسخ به اين پرسش كه آيا لازم نيست ابتدا ايران و عربستان روابط ديپلماتيك را مجددا برقرار كنند، اظهار داشت: ايران، عربستان و ديگر كشورها بايد براي يافتن راه حلي براي يمن مشاركت كنند ؛ اجازه دهيد آشكارا بگويم كه ما مايل به بهبود روابط با عربستان هستيم ما هيچ پيش شرطي نداريم به جز اينكه اين روابط بايد بر اساس احترام و در شرايط برابر باشد. 
   
موشك‌هاي يمن ارتباطي با ايران ندارد
خرازي در ادامه اين گفت‌وگو با بيان اينكه عمان و سلطان قابوس در زمينه ايجاد صلح و ثبات در منطقه نقش ايفا كرده اند، گفت: مشكل چيز ديگري است ؛ عربستان سياست خصمانه‌اي در قبال ايران در پيش گرفته و هر روز اتهامات جديدي مطرح مي‌كند. به عنوان يك نمونه جديد اين ادعا را مطرح كرده‌اند كه موشك شليك شده از يمن ايراني بوده است در حالي كه يمن از گذشته زرادخانه موشكي داشته و ممكن است كه برنامه موشكي خودشان را داشته باشند به هر حال اين مسئله هيچ ارتباطي به ايران ندارد. رئيس شوراي روابط خارجي در ادامه در ارتباط با حضور ايران در منطقه گفت: ايران به كشورهاي منطقه براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي كمك كرد اين به معناي مداخله نيست. ايران در هر دو كشور مورد اشاره شما (عراق و سوريه) به درخواست دولت‌هاي آنها وارد عمل شد؛ اختلاف زيادي بين مداخله و كمك وجود دارد. اگر به اين كشورها كمك نمي‌كرديم داعش به مرزهاي ما مي‌رسيد و يكي از انگيزه‌ها هم حفظ امنيت مرزهاي ايران بود. وي افزود: نفوذ ايران در منطقه كاملاً طبيعي است. از لحاظ تاريخي ما ارتباط نزديكي با عراق، سوريه و لبنان داريم. به زيارت اخير بيش از 2 ميليون نفر در شهر كربلا نگاه كنيد كه نشان از پيوندهاي دو كشور دارد. عربستان تلاش كرده تا در اين دو كشور (سوريه و عراق ) با مداخله، ارسال سلاح و حمايت از تروريست‌ها اعمال نفوذ كند. ايران مسير كمك به مردم را انتخاب مي‌كند. 
  
تأكيد بر مقاومت اروپا در برابر امريكا
خرازي در سفر به اتريش همچنين در ديدار صدراعظم پيشين اتريش گفت حفظ برجام به مقاومت اروپا در برابر عهدشكني‌هاي امريكا بستگي خواهد داشت. 
خرازي با دكتر ولفگانگ شوسل صدراعظم سابق و رئيس انجمن سياست خارجي و سازمان ملل اتريش ديدار كرد و در اين ديدار، مسائل منطقه خاورميانه و به‌ويژه عراق، سوريه و لبنان بررسي شد. خرازي در اين ديدار با تشريح وضعيت حساس منطقه‌اي اظهار داشت: مرزهاي خاورميانه نبايد تغيير كند و اگر قوم يا اقوامي از وضعيت خود ناراضي است، بايد تلاش شود حقوق آ‌نها رعايت شود.  رئيس شوراي راهبردي با توجه به رفتار بعضي از كشورهاي منطقه و از جمله عربستان در جهت بي‌ثباتي منطقه افزود: ايران در منطقه خاورميانه نقش ثبات‌دهنده دارد و كمك ايران به كشورهاي دوست، براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در جهت تقويت حاكميت سرزميني بسيار مؤثر بوده است. دكتر خرازي درباره ضرورت حفظ برجام افزود: گفت‌وگوهاي منجر به برجام موفقيت‌آميز بوده است اما رفتار امريكا نه تنها روح برجام، بلكه متن آن را نيز نقض كرده است. آن طور كه ما انتظار داشتيم، روابط اقتصادي بين ايران و كشورهاي غربي شكل نگرفته و اين محدوديت‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران مشكلاتي به وجود آورده است. وي تصريح كرد: لازم است اروپا در مقابل اين بي‌قانوني‌هاي امريكا بايستد. حفظ برجام بستگي به مقاومت اروپا خواهد داشت
  
موضوع موشكي قابل مذاكره نيست
خرازي در سفر به اتريش همچنين در گفت‌وگويي با روزنامه اشتاندارد تأكيد كرد كه موضوع موشكي و توانايي‌هاي دفاعي ايران قابل مذاكره نيستند. وي در گفت‌وگو با اشتاندارد هم در ارتباط با حضور ايران در منطقه تأكيد كرد كه نفوذ ايران در منطقه تاريخي است و حضور ايران در كشورهاي ديگر با خواست دولت‌هاي قانوني آنها است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار