کد خبر: 880852
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
چرخش‌های ناگهانی و عقبگرد‌های غیرمنتظره چه از روی حماقت پوپولیستی باشد چه از روی عمل‌گرایی ماکیاولیستی به هر حال از خصیصه‌‌‌های ترامپ و البته وجود نوعی نوسان منفعت‌طلبانه در موضع‌گیری امریکایی‌‌‌ها است که اصولاً اعتماد به مواضع آنان را زیر سؤال می‌برد. رئیس‌جمهور امریکا که روز‌‌‌ شنبه گفته بود به صداقت کلام همتای روسش مبنی بر عدم دخالت در انتخابات امریکا اعتماد دارد، تحت فشارهای داخلی از حرف خود عقب‌نشینی کرد. 

در پی اظهارات ‌‌‌‌روزشنبه ترامپ بعد از دیدار ولادیمیر پوتین، مایک پامپئو، مدیر سیا طی بیانیه‌ای ارزیابی‌ سیا را درباره مداخله روسیه در انتخابات امریکا بار دیگر تأیید کرد.  پامپئو در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت همواره از ارزیابی جامعه اطلاعاتی با عنوان «‌ارزیابی فعالیت‌های روسیه و انگیزه‌های آن در انتخابات اخیر امریکا‌» حمایت می‌کند. این ارزیابی اطلاعاتی پیرامون مداخله روسیه در انتخابات تغییر نکرده است.  اوایل روز شنبه، ترامپ به خبرنگاران گفته بود طی گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در جریان نشست اپک (APEC) درباره ادعای مداخله، از او «چندین بار‌» سؤال کرده و پوتین هم به او «صراحتاً» جواب داده که در انتخابات مداخله نکرده است. ترامپ با همین منطق گفته بود که به صداقت کلام پوتین وقتی می‌گوید در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا دخالتی نداشته، باور دارد . وی ادامه داد: پوتین هر وقت مرا می‌بیند به من می‌گوید که این کار را نکرده و من به گفته‌های او باور دارم.  ترامپ با این مقدمه و در ادامه لفاظی‌هایش علیه دموکرات‌‌ها و حتی برخی جمهوریخواهان، معتقدان به دخالت روسیه در انتخابات را «کم‌خِرد و نفرت‌پراکن» توصیف کرد و در توئیتر خود نوشت: «چه زمانی کم‌خِرَدان و نفرت‌پراکنان خواهند فهمید که داشتن روابط حسنه با روسیه، چیز خوبی است نه بد.

همواره سیاسی بازی کردن، برای کشور ما بد است.» رئیس‌جمهور امریکا سپس با مفید دانستن روسیه در حل بحران‌های منطقه‌ای افزود: «می‌خواهم بحران‌های سوریه، کره‌شمالی، اوکراین و تروریسم را حل کنم و روسیه می‌تواند کمک بزرگی باشد !» اما این استدلال‌های ترامپ علاوه بر پامپئو، انتقاد جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوریخواه را هم در پی داشت که در بیانیه‌ای این اظهارنظرهای ترامپ را به شدت رد و تصریح کرد: «اصلاً هیچ ارتباطی بین سیاست و راهبرد «‌اول امریکا‌» با ترجیح دادن و قبول کردن حرف ژنرال ک.گ.ب و رد حرف جامعه اطلاعاتی امریکا وجود ندارد.»   به این ترتیب کمتر از 24 ساعت ترامپ مجبور به تغییر موضع شد و در جریان کنفرانس خبری که پس از دیدار با «دای کوانگ» همتای ویتنامی خود داشت، زیر حرف خود زد و این بار مدعی شد: درباره اینکه من این (حرف پوتین) را باور دارم یا نه، باید بگویم من طرف نهادهای (اطلاعاتی) خودمان هستم به ویژه که در حال حاضر از سوی آدم‌های خوبی اداره می‌شوند و من به نهادهای اطلاعاتی‌مان خیلی باور دارم.  البته ترامپ در ادامه کنفرانس خبری خود تلاش کرد به نوعی این چرخش را توجیه کند: هنوز هم فکر می‌کنم پوتین واقعاً خیلی قاطعانه فکر می‌کند در انتخابات ما دخالتی نداشته است. اما این فقط باور او است.  

پس از مطرح شدن اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به نفع پیروزی دونالد ترامپ، روابط دیپلماتیک دو کشور تیره شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین امریکا، تعدادی از دپیلمات‌های روسی را اخراج و دو مرکز دیپلماتیک روسیه را در خاک امریکا نیز تعطیل کرد. در ادامه این مناقشه، مسکو نیز به اقدامی مشابه دست زد.  رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی اکنون رسیدگی به پرونده ارتباط احتمالی نزدیکان ترامپ با دولت روسیه را عهده‌دار است و تاکنون تعداد زیادی از اعضای ستاد انتخاباتی و مشاوران وی به سبب ارتباط با روسیه برکنار شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار