کد خبر: 880839
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ايرانيان روز به روز كم‌تحرك‌تر و چاق‌تر مي‌شوند
بیژن یانچشمه
كم‌تحركي و چاقي تشديد‌كننده بسياري از بيماري‌ها است. نداشتن فعاليت‌هاي فيزيكي مناسب يكي از معضلات رشد شهرنشيني به حساب مي‌آيد‌. در همين راستا معاون آموزشي و نايب رئيس كميته ملي بيماري‌‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت با بيان اينكه ۹۰‌درصد جمعيت كشور فعاليت فيزيكي ندارند، گفت: كافي نبودن فعاليت فيزيكي، مشكل تمام جمعيت كشور محسوب مي‌شود، به‌طوري‌كه در تمام افراد اعم از دانش‌آموز تا افراد سالخورده، وضعيت فعاليت فيزيكي نامناسب است. 

اينكه اعلام شده است فقط 10 درصد جمعيت كشور فعاليت مفيد فيزيكي دارند به اين معناست كه حدود 70 ميليون نفر از ايرانيان در معرض انواع و اقسام بيماري‌ها قرار دارند. 
با توجه به نرخ رشد جمعيت شهر‌نشيني و صنعتي شدن جوامع، كم‌تحركي يكي از آفت‌هاي شهرنسيني به حساب مي‌آيد. در اين زمينه كارشناسان حوزه سلامت و بهداشت در خصوص شيوع بيماري‌ها غير‌وا‌گير هشدار مي‌دهند. 

معاون آموزشي وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: در حال حاضر اطلاعات 290 بيماري و 60 عامل خطر را در تمام استان‌هاي كشور در دسترس داريم و در نتيجه اقدامات پايشي، اطلاعات كاملي تهيه و در قالب اطلس ارائه داديم. در اين اطلس اطلاعات تمام استان‌ها از حيث بيماري‌ها و عوامل خطر قيد شده كه مي‌تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار بگيرد. 

 محمدباقر لاريجاني با بيان اينكه با سير فزاينده بيماري ديابت در زنان روبه‌رو هستيم، افزود: وضعيت زنان از نظر شيوع ديابت بدتر از مردان بوده و همچنين 30 درصد جمعيت ما مبتلا به فشارخون هستند كه ريسك بزرگي محسوب شده و اين بيماري در جمعيت زنان بيشتر ديده مي‌شود. در عين حال 30 درصد زنان چاق هستند و به‌عبارتي يك‌ چهارم جمعيت ما چاقند كه زنان در اين آمار پيشي گرفته‌اند و از سويي نيز يك چهارم كشور ما از افزايش چربي خون رنج مي‌برند كه در اين ميان اين بيماري زنان بيشتري را درگير كرده است. 
  
زنگ ورزش خالي از فعاليت فيزيكي 
متأسفانه در كشور ما به درس ورزش توجه خاصي نمي‌شود‌. دانش‌آموزان كه آينده‌سازان جامعه هستند با مشكل اضافه وزن روبه‌رو هستند كه اين موضوع بعضاً در تمام مراحل زندگي براي آنان مشكلات بسياري را به دنبال دارد. نبود تحرك كامل فيزيكي زمينه بيماري‌هاي خطرناك را در نوجوانان و جوانان به ‌وجود می‌آورد و هزينه‌هاي بسياري را به فرد و جامعه تحميل مي‌كند. براين اساس انتظار مي‌رود كه در مراكز آموزشي و تحصيلات تكميلي برنامه‌ريزي مناسبي براي اختصاص به ساعات ورزش داده شود. 
  
مديراني كه چاق نيستند!
در بسياري از موارد مديران و مسئولاني كه بايد خود الگو و مروج سلامت باشند، به دليل كم‌تحركي با اضافه وزن زياد روبه‌رو هستند. در اين خصوص برخي مسئولان كه ماهيت كاري آنان تحرك و فعاليت فيزيكي و چابكي است، خود مظهر و نماد چاقي براي دستگاه متبوع خود شده‌اند. به هرحال اين انتظار مي‌رود كه اين افراد با كاهش وزن و تحرك و به دست آوردن تناسب اندام، الگوي مناسبي براي حرفه و شغل خود باشند. بر اين اساس انتظار مي‌رود در مشاغل پشت ميز‌نشيني و كم‌تحرك با مصوب كردن ضوابط، ساعتي براي پياده‌روي و انجام حركات ورزشي اختصاص داده شود و با فراهم كردن فضا و امكانات، مسير تحرك فيزيكي براي كارمندان و مديران به وجود‌ آيد. 
  
كاربران شبكه‌هاي اجتماعي در معرض كم‌تحركي 
به‌گفته كارشناسان با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و مجازي‌، كار‌براني كه در روز ساعت‌ها بدون تحرك به شبكه‌هاي مجازي آويزان شده‌اند در معرض كم‌تحركي و انواع و اقسام بيماري‌ها و چاقي پنهان قرار دارند. در اين زمينه نوجوانان و جوانان بيشتر از ساير گروه‌ها سلامت‌شان تهديد مي‌شود. 
  
فضا و كالبد شهري عاملي براي كم‌تحركي 
با افزايش زندگي شهرنشيني و در‌گير شدن با آشوب‌هاي مسائل شهري عملاً افراد جامعه به نوعي به سوي كم‌تحركي كشانده مي‌شوند. كاهش پياده‌روي و استفاده از خودرو يا وسايل حمل‌‌و‌نقل عمومي براي طي مسافت‌هاي كوتاه در حقيقت زمينه را براي كاهش فعاليت‌هاي فيزيكي شهروندان فراهم ساخته است. كم بودن فضا و امكانات ورزشي در شهر‌ها و نبود توزيع مناسب اين امكانات و فضا‌ها سبب شده است معضل كم‌تحركي شيوع بيشتري يابد.   همواره مسئولان در خصوص اضافه وزن بر اثر تغذيه نامناسب، كم‌تحركي و ساير عوامل هشدار مي‌دهند، ولي با اين وجود كم‌تحركي و تبعات آن در جامعه در حال گسترش است. اين امر سبب خواهد شد تا از عمر مفيد افراد جامعه كاسته شود و هزينه‌هاي بسياري از سبد خانواده و دولت به اين موضوع اختصاص يابد. همچنين نبايد از پير شدن جامعه و افزايش كم‌تحركي كه عامل افزايش بيماري‌هاي اين دوران است، غافل شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار