کد خبر: 880831
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بازنشسته‌ها از سيستم مديريتي ورزش مي‌روند
دردسر بدهي‌هاي کلان استقلال و پرسپوليس کم بود كه حالا اجرايي شدن قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان در مديريت باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها که شامل دو مديرعامل سرخابي‌ها و چند رئيس فدراسيون مي‌شود هم مزيد بر علت شد...
مانی سعیدی

دردسر بدهي‌هاي کلان استقلال و پرسپوليس کم بود كه حالا اجرايي شدن قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان در مديريت باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها که شامل دو مديرعامل سرخابي‌ها و چند رئيس فدراسيون مي‌شود هم مزيد بر علت شد تا وزارت ورزشي‌ها اين روزها فرصت سر خاراندن هم نداشته باشند و هر طور شده به دنبال راهي براي فيصله دادن اين پرونده‌ها باشند، طوري‌که نه سيخ بسوزد و نه کباب! اما به نظر مي‌رسد اين‌بار وزارت ورزش مانند قبل راه چندان آساني براي دور زدن قانون جهت لاپوشاني بدهي سرخابي‌ها و البته ادامه حضور مديران بازنشسته در ورزش نداشته باشد. به همان اندازه كه کنفدراسيون فوتبال آسيا روي موضوع بدهي‌ باشگاه‌ها حساس است، در آن سو هم سازمان بازرسي برخلاف دفعات گذشته اين‌بار قانون منع به‌کارگيري بازنشستگان را جدي گرفته و قاطعانه اجرايي شدن آن در ورزش و البته ساير حوزه‌ها را دنبال مي‌کند. 
  
اولتيماتوم سازمان بازرسي
چند سالي است که بحث عدم حضور بازنشستگان در پست‌هاي مديريتي دولتي در دستور کار سازمان بازرسي قرار گرفته است، مسئله‌اي که شامل حوزه ورزش و مديران باشگاه‌هاي دولتي و فدراسيون‌هاي ورزشي هم مي‌شود. اگر تا چند وقت پيش به اين مسئله با ديده اغماض نگاه مي‌شد و به‌رغم تأکيد سازمان بازرسي، همچنان مديران بازنشسته در مناصب مديريت ورزش کشورحضور داشتند، اما اين‌بار به نظر مي‌رسد سازمان بازرسي قصد دارد براي يک‌بار هم که شده اين پرونده را مختومه و مديران بازنشسته را خانه‌نشين کند. 15 آبان‌ماه بود که ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسي کل کشور به فارس گفت: «مديران بازنشسته در هر نهاد، سازمان و باشگاه دولتي بايد براساس اولتيماتوم 10 روزه سازمان بازرسي کل کشور ترک پست کنند در غير اين صورت هم مجازات دارد و هم برگشت وجوه دريافتي را شامل مي‌شود. براي کساني هم که از بازنشستگان استفاده کنند، انفصال ‌از خدمت را به دنبال خواهد داشت. اين قانون مشمول مديران باشگاه‌هاي دولتي هم مي‌شود.»
   
مشحون و شفيع رفتني مي‌شوند؟
با توجه به تأکيد سازمان بازرسي کل کشور گمانه‌زني‌ها درباره مديراني که اين قانون شامل حال آنها مي‌شود و بايد با صندلي مديريتي خود خداحافظي کنند، بالا گرفته است. البته اين قانون شامل مديران بازشسته‌اي که سابقه ايثارگري دارند، نمي‌شود. در بين رؤساي فدراسيون‌ها که بازنشسته هستند، نام محمود مشحون رئيس فدراسيون بسکتبال و بهرام شفيع رئيس فدراسيون هاکي نیز ديده مي‌شود.  شروين اسبقيان، مديرکل دفتر امور مشترک فدراسيون‌ها درباره موضوع ادامه فعاليت افراد بازنشسته در رأس فدراسيون‌هاي ورزشي ديروز به تسنيم گفت: «طبق اعلام سازمان بازرسي، بازنشسته‌ها نمي‌توانند در رأس فدراسيون‌ها حضور داشته باشند، مگر آنکه مدارک مربوط به ايثارگري ارائه کنند.» وي در خصوص ادامه فعاليت محمود مشحون و بهرام شفيع به ‌عنوان دو رئيس بازنشسته در فدراسيون‌هاي بسکتبال و هاکي گفت: «تا جايي که من مي‌دانم، مشحون مدارک مربوط به ايثارگري ندارد، اما شفيع مکاتباتي داشته و ما نيز آن را بررسي مي‌کنيم.»
   
مديران سرخابي‌ها هم بايد بروند
علاوه بر مديريت فدراسيون‌ها، مديران باشگاه‌ها هم شامل اين قانون مي‌شوند و در همين راستا علي‌اکبر طاهري مديرعامل باشگاه پرسپوليس و سيدرضا افتخاري مديرعامل باشگاه استقلال هم از مديران بازنشسته‌اي هستند که بايد با پست‌هايشان خداحافظي کنند. البته شنيده مي‌شود افتخاري به دليل سابقه جانبازي و ايثارگري با منع قانوني رو‌به‌رو نيست، اما به نوشته يكي از خبرگزاري‌ها، جست‌وجو در سايت ايثارگري حاکي از آن بود که مديرعامل استقلال هيچ پرونده‌اي ندارد. البته بايد ديد ادعاي افتخاري صحت دارد يا نه، مسئله‌اي که سازمان بازرسي بايد به آن رسيدگي کند.  مديرعامل پرسپوليس با وجود مخالفت وزير ورزش با استعفايش، هنوز مشخص نيست که با توجه به قانون منع به کارگيري مديران بازنشسته ماندني مي‌شود يا رفتني به خصوص که شنيده مي‌شود او مدرک ايثارگري ندارد كه در اين صورت ادامه حضورش در فوتبال غيرقانوني خواهد بود. 
   
آيا وزارت ورزش مديران بازنشسته را نگه مي‌دارد؟
 با اين حال محمدرضا داورزني، معاون قهرماني وزارت ورزش در مصاحبه‌اي که شنبه شب با شبکه تلويزيوني تهران داشت از تلاش وزارت ورزش براي حفظ مديران بازنشسته به‌رغم تأکيد سازمان بازرسي خبر داده است: «تلاش مي‌کنيم شرايط را فراهم کنيم تا از راهکارهاي قانوني استفاده کنيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار