کد خبر: 880828
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
در حالی کمیسیونر کشاورزی اروپا واردات کیوی از نیوزیلند به ایران را قطعی اعلام کرد که طبق قانون انتزاع واردات تمام میوه‌ها به استثنای موز، انبه، نارگیل و آناناس ممنوع است، در این میان سکوت وزارت جهادکشاورزی نیز قابل تامل است.
در حالی کمیسیونر کشاورزی اروپا واردات کیوی از نیوزیلند به ایران را قطعی اعلام کرد که طبق قانون انتزاع واردات تمام میوه‌ها به استثنای موز، انبه، نارگیل و آناناس ممنوع است، در این میان سکوت وزارت جهادکشاورزی نیز قابل تامل است. 

كميسيونر كشاورزي اروپا برنامه ايران براي واردات كيوي را قطعي خواند و گفت: در اين زمينه يك توافقنامه امضا شده است.اين در حالي است كه ايران چهارمين توليدكننده بزرگ كيوي در جهان است.  فيل هوگان، كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا كه در نشست مشترك با محمود حجتي، وزير جهادكشاورزي به موضوع واردات كيوي توسط ايران از نيوزيلند اشاره كرده بود، در حاشيه اين مراسم در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اين سؤال كه آيا از واردات كيوي توسط ايران اطمينان داريد، گفت: ايران براي واردات كيوي از نيوزيلند با اين كشور توافقنامه امضا كرده است. اين مقام اروپايي كه توافقنامه مذكور را محمل مناسبي براي واردات ميوه توسط ايران از اتحاديه اروپا مي‌داند، به خبرنگار مهر گفت: البته اين بدان معنا نيست كه ما در اتحاديه اروپا فقط بخواهيم كيوي به ايران صادر كنيم، بلكه به دنبال فرصتي هستيم تا در فصولي كه ميوه تازه در ايران وجود ندارد، ميوه تازه به ايران صادر كنيم. 

هوگان در پاسخ به سؤالي مبني براينكه توافقنامه بين ايران و نيوزيلند چه زماني امضا شده است، گفت: اين توافقنامه فوريه سال گذشته بين دو كشور منعقد شده است. 
اين توافقنامه در حالي براي واردات كيوي از نيوزيلند امضا شده كه براساس ماده ۱۶ «قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي»، واردات تمام ميوه‌ها به كشور به استثناي موز، انبه، نارگيل و آناناس ممنوع است. البته خردادماه امسال آواكادو هم به ليست ميوه‌هاي مجاز براي واردات افزوده شد. 
 
ايران با توليد سالانه ۳۰۰هزار تن كيوي، بعد از نيوزيلند، استراليا و ايتاليا، چهارمين توليدكننده بزرگ اين ميوه گرمسيري در جهان است و مشخص نيست امضاي توافقنامه مذكور با چه توجيه و هدفي انجام شده است. 
امضاي اين توافقنامه آنجا عجيب‌تر مي‌شود كه محمود حجتي، وزيرجهادكشاورزي از مدافعان سرسخت حمايت از توليد داخلي و خودكفايي است و تلاش‌هاي وي طي سال‌هاي گذشته با تكيه بر توان كشاورزان موجب شد ايران در توليد گندم به خودكفايي برسد. 
پيگيري‌هاي ما از وزارت جهادكشاورزي براي اطلاع از علت امضاي اين توافقنامه و جزئيات آن به جايي نرسيد، اما در عين حال تشكل‌هاي بخش خصوصي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از امضاي چنين توافقنامه‌اي براي واردات كيوي به كشور اظهار بي‌اطلاعي كردند. 
  
واردات كيوي به معناي دهن‌كجي به توليد داخلي است
سيد‌رضا نوراني، رئيس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي در رابطه با انتشار خبري مبني بر واردات كيوي از نيوزيلند بيان داشت: ايران قطب توليدكننده كيوي است و نيوزيلند هم بسيار علاقه‌مند است تا بتواند در رابطه با اين محصول مراوداتي با ايران داشته باشد، زيرا توليد كيوي در نيوزيلند با ايران شش ماه تفاوت زماني دارد. 
وي افزود: از اول سال تا خرداد‌ماه و پس از آن از مهرماه تا پايان سال كيوي به اندازه كافي در داخل كشور توليد مي‌شود، در حقيقت تنها چهار ماه از سال است كه كيوي در داخل كشور توليد نمي‌شود و دقيقاً اين چهار ماه از سال همان زماني است كه بازار از انواع ميوه‌هاي متنوع تابستاني پر است، بنابراين به هيچ عنوان نيازي به واردات حتي يك كيلو كيوي از هيچ كشوري وجود ندارد و تاكنون نيز كيوي از ديگر كشورها وارد بازار ما نشده است. 
نوراني تصريح كرد: در حال حاضر نيز ما در زمان و فصل پيك توليد كيوي هستيم، بنابراين هيچ ارگان و نهادي هم به خود اجازه نمي‌دهد تا اقدام به واردات كيوي كند، زيرا واردات كيوي، به منزله دهان‌كجي كردن به توليدكننده داخلي است، بنابراين ايران آماده است تا براي صادرات كيوي مذاكره داشته باشد، نه واردات اين محصول. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار