کد خبر: 880819
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي:
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اينكه «وزير خارجه عربستان تبديل به سخنگويي براي تأمين اهداف كارخانجات تسليحات‌سازي امريكا شده است»، گفت: عادل الجبير در شرايطي مشغول رجزخواني شده است كه انگار نمي‌داند غرب با ايجاد تنش در منطقه آن ‌هم به بهانه‌هاي مختلف به دنبال سودآوري بيشتر از محل فروش اسلحه به كشورهايي همچون عربستان است. 
به گزارش ايسنا، كمال دهقاني‌فيروزآبادي در واكنش به اتهامات واهي وزير خارجه عربستان عليه ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه گمان نمي‌كند كه كشورهاي همسايه بخواهند به طور واقعي ايران را تهديد كنند، البته اگر روزي اين فكر اشتباه به ذهن آنها خطور كند بهتر است قبل از هر عملي به تجربه هشت سال جنگ تحميلي نگاه كنند تا از سرنوشت صدام عبرت بگيرند. وي افزود: آنها بينند كه وقتي صدام به ايران حمله كرد چه اتفاقي برايش افتاد؛ سرنوشتي كه براي آنها آموزنده است چون صدام مجري سياست‌هاي غرب بود و در همان زمان عربستان به او كمك مي‌كرد. 
دهقاني با يادآوري پروژه ايران‌هراسي عربستان، رژيم‌صهيونيستي و امريكا گفت: مثلث عربستان و كشورهاي مرتجع غربي وابسته به غرب، رژيم اشغالگر قدس و امريكا با طراحي پروژه ايران‌هراسي اهداف مختلفي را دنبال مي‌كرد كه يكي از آنها انتقال توجهات از داخل عربستان به بيرون اين كشور بود تا ديگر كسي به فسادهاي داخلي و نبود مشاركت سياسي در عربستان توجه نكند و به نوعي افكار عمومي داخل عربستان متوجه خارج از اين كشور شود و ديگر تمركزي بر مشكلات داخلي وجود نداشته باشد. 
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: از طرف ديگر رژيم‌صهيونيستي كه به دنبال مقابله با محور مقاومت است، پروژه ايران‌هراسي را در منطقه اجرا مي‌كند، چون ايران در محور مقاومت تعريف مي‌شود و هدف رژيم‌صهيونيستي مقابله با محور مقاومت و ادامه اشغال فلسطين است. غرب يعني مشخصاً امريكا نيز سال‌هاي سال است سياست‌هاي اشتباهي را در خاورميانه پيش می‌برد كه تاكنون براي آن هزينه گراني پرداخت كرده است. اين نماينده مجلس توضيح داد: عربستان كه ديگر وابستگي‌اش به غرب براي همه مشخص شده، در آخرين اقدام 500ميليارد دلار از دارايي‌هاي خود را به امريكايي‌ها داد و در واقع اموال مردمانش را فروخت. اين اقدامات فشارها را عليه حكام عربستاني افزايش داده كه مي‌توان صحبت‌هاي عادل الجبير را نتيجه اين فشارها دانست. 
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در عين حال گفت: اگر اظهارات وزير خارجه عربستان 10يا 15سال پيش مطرح مي‌شد، شايد تأثيري در معادلات منطقه داشت اما اكنون غرب و افكار عمومي به اين نتيجه رسيده است كه حكام عربستان تنها آدرس اشتباه مي‌دهند، مشكل عربستان همسايگانش نيست بلكه عربستان درگير مشكلات داخلي خود به خصوص ضعف در نداشتن مشاركت سياسي است. 
دهقاني با بيان اينكه «مقامات عربستاني با فرافكني به دنبال توجيه اقداماتشان هستند»، گفت: اگر عربستان حكومتي بود كه كارهايش را با برنامه و استراتژي انجام مي‌داد، هيچ‌گاه در مواردي همچون جنگ ايران و عراق تمامي امكاناتش را براي حمايت صدام بسيج نمي‌كرد و بعد از مدتي پشت امريكا نمي‌ايستاد تا صدام را سرنگون كند، بعد از آن نيز از داعش حمايت كرد و وهابي‌گري را ترويج داد. مجموعه اين سياست‌هاي غلط، دست عربستان را براي جهانيان باز كرده است و ديگر غرب اعتمادي به آدرس‌هاي اشتباه عربستان ندارد. 
وي همچنين گفت: از طرف ديگر غرب به دنبال زياد كردن تنش در منطقه با هدف فروش تسليحات است. پروژه ايران‌هراسي و مواردي از اين دست همه براي آن است كه به كشورهايي همچون عربستان، بحرين و كشورهاي مرتجع منطقه سلاح فروخته شود و كارخانجات تسليحات‌سازي آنها سودآوري بيشتري داشته باشند. انگار كه عادل الجبير تبديل به سخنگوي آنها براي تأمين اين اهداف شده است. 
دهقاني در پايان با اشاره به ضرب‌المثل برخي كشورهاي عربي با اين مفهوم كه براي انجام هر كاري باب ميلشان خاكستر در چشم همه مي‌پاشند، گفت: با توجه به اين ضرب‌المثل مي‌توان گفت اظهارات عادل الجبير همچون پاشيدن خاكستر در چشم همه است تا در مقابل ضعف خود را در روابط سياسي‌شان با قطر، تشكيل ائتلاف براي حمله به يمن، ناكارآمدي در دخالت در لبنان و ساير سياست‌هاي اشتباه در منطقه پوشش دهد و در نهايت كسي به آنها توجهي نكند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار