کد خبر: 880795
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
احیاي بافت هاي فرسوده اقدامي بين بخشي است و ۳۵ نهاد دولتي و خصوصي در راستا ی نوسازی و بهسازی آن مسؤليت دارند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با عنوان کردن مطلب فوق گفت: شهر اصفهان دارای بخش زیادی بافت فرسوده يا بافت ناکارآمد شهري است و حدود ۲۳۰۰ هکتار بافت شهر اصفهان ناکارآمد مصوب وجود دارد که با توجه به شاخص هاي ۳ گانه، به تاييد شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور رسيده است.

حسین جعفری افزود : در ۱۵ منطقه شهر اصفهان بالغ بر ۲۳۰ لکه بافت فرسوده وجود دارد که به لحاظ گونه های بافت، بیشترين بافت تاريخي در مناطق ۱، ۳، ۴ و ۵ مشاهده مي شود.

وی با اشاره به موانع موجود بر سر بازآفریني بافت ناکارآمد شهري، اظهارکرد: متأسفانه در شهرهاي بزرگ بافت هاي سنتي به دليل تمرکز در هسته مرکزي شهر، مانع مهمي بر سر راه توسعه کمي و كيفي شهر ها مي شوند و بي شك براي رفع اين مشكل بايد تدابير ويژه و راهگشا انديشيده شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود : بافت های شهری به خصوص بافت های فرسوده به عنوان بخشی از بدنه شهرها دچار عارضه هاي زيادي شده اند که ناکارآمدي بافت ها بازدهي نامطلوبي دارند و از مشکلات کالبدي، اجتماعي و فرهنگي رنج مي برند.

جعفری با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه قرار است بازآفرینی بافت هاي ناکارآمد در دستور کار قرار بگيرد، گفت: مقرر شده تسهيلاتي در اختيار مردم قرار گيرد و براي تامين زيرساخت ها در بافت هاي ناکارآمد نيز اعتباراتي در طول برنامه ششم پيش بيني شود.

اين مسئول موانع جدی که امروزه در بافت هاي فرسوده وجود دارد را شامل مشکلات کالبدي دانست و افزود: طرح هاي ويژه بهسازي به صورت موردي و موضعي بايد براي هر کدام از بافت ها تعريف شود و اين طرح ها در ميراث فرهنگي و کميسيون ماده ۵ به تصويب برسد.

وی با اشاره به اینکه احیای بافت های فرسوده اقدامي بين بخشي است و ۳۵ نهاد دولتي و خصوصي در اين راستا مسؤليت دارند، ادامه داد: بيش از ۶۰ درصد املاک واقع شده در بافت هاي فرسوده فاقد سند مالکيت هستند و اين بدان معناست که نمي توانند از تسهيلات بانکي استفاده كنند؛ بنابراين اولين دغدغه ما سند دار شدن اين خانه ها است كه در قانون حمايت از نوسازي و بهسازي مصوب مجلس شوراي اسلامي قرار شده كميسيون ويژه اي در ثبت اسناد و املاك تشكيل شود.

جعفری خاطر نشان کرد: این کمیسیون در اصفهان تشکیل شده تا به متقاضيان سند مالکيت در بافت هاي فرسوده خارج از نوبت پاسخگويي شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار