کد خبر: 880744
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری البرز:
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز گفت: برخی افراد سودجو درالبرز و کلانشهر کرج اقدام به فروش مناطق دورافتاده به مهاجرین می کنند و موجب توسعه حاشیه نشینی و مشکلات مختلف می شوند.

مهدی جوهری با اشاره به مهاجرپذیر بودن شهر کرج گفت: بافت حاشیه‌نشینی یعنی پذیرش مهاجرت بی‌رویه‌ای که در حال رخ دادن است و افراد مهاجر در یک محل غیررسمی به دلیل بضاعت مالی کم، ساکن می‌شوند.

وی بیان داشت: بخش‌های مختلف کلان‌شهر کرج درگیر مهاجرت بی‌رویه از استان‌های نا برخورداری چون کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و جنوبی، کردستان و همچنین خوزستان است و این مسئله خود مشکلاتی متعدد را موجب می شود.

جوهری با بیان اینکه کلان‌شهر کرج، دارای بافتی متفاوت از سایر استان‌ها است به‌گونه‌ای که در کنار هر قسمت برخوردار، قسمت نا برخورداری وجود دارد، اظهار داشت: به‌طور مثال می‌توان گفت در کرج منطقه عظیمیه وجود دارد که کنار آن حسن‌آباد قرارگرفته است و با همین موضوع، همچنین به اسلام‌آباد، مهرشهر و حسین‌آباد نیز می‌توان اشاره کرد و به این شکل، نقاط آسیب‌پذیر به‌عنوان مناطق حاشیه‌نشینی شکل‌گرفته‌اند.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود: حاشیه‌نشینی یعنی یک بافت شهری ایجادشده،که زیرساخت‌های شهری در آن وجود ندارد و امکانات شهری پایین بوده و فقر و بیکاری بیداد می‌کند.

وی گفت:  متاسفانه برخی از هم‌وطنان ما به دلیل مشکلات اقتصادی به البرز و کلانشهر کرج مهاجرت کرده و در بافت ناکارآمد شهری البرز ساکن می‌شوند و مشکلاتی جدید را با خود به ارمغان می آورند.

جوهری تصریح کرد: حال در این میان برخی از حاشیه‌نشینی‌ها در ابتدا توسط افراد سودجو تحقق پیدا می‌کند، به این معنی که افراد مذکوربه‌صورت غیررسمی و با قرارداد غیرواقعی و فساد، مناطقی را برای خود تهیه‌کرده و سپس به افراد کم‌بضاعت می‌فروشند و به مکان دیگری می‌روند و در آخر، ما به این افراد خریدار حاشیه‌نشین می‌گوییم.

وی افزود: در این‌گونه مواقع وظیفه دولتمردان و مسئولین این است که زیرساخت مناطق ناکارآمد را کارآمد نموده و با اشتغال‌زایی، اهمیت بخشیدن به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی از مهاجرت افراد کم‌بضاعت به استان‌های برخوردار جلوگیری نمایند.

جوهری اذعان داشت: با توجه به اینکه افراد مهاجر در اراضی ملی ساکن می‌شوند، دولت وظیفه دارد مناطقی را مانند شهر جدید هشتگرد و ماهدشت تعبیه نماید که در صورت مهاجرت از استان‌های نا برخوردار، مهاجران در آن مناطق ساکن شوند تا با این اقدام از سکونت آن‌ها در بافت ناکارآمد شهر جلوگیری شده و حاشیه نشینی بیشتر از این توسعه پیدا نکند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار