کد خبر: 880703
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
دبير ستاد حقوق بشر قوه‌قضائيه:
دبير ستاد حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران در واكنش به گزارش اخير عاصمه جهانگير گفت: ايشان در اين گزارش علاوه بر منافقان از كساني كه در انفجار‌هاي مربوط به پژاك و در سيستان و بلوچستان دست داشته‌اند...
صادق پارسا

دبير ستاد حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران در واكنش به گزارش اخير عاصمه جهانگير گفت: ايشان در اين گزارش علاوه بر منافقان از كساني كه در انفجار‌هاي مربوط به پژاك و در سيستان و بلوچستان دست داشته‌اند به‌عنوان مدافعان حقوق بشر حمايت كرده است و ما نفهميديم اين بشري كه دارد كشته مي‌شود، حقوقش كجاست؟!

محمد‌جواد لاريجاني با اشاره به تعيين گزارشگر حقوق بشر براي ايران گفت: ما با نصب گزارشگر ويژه براي ايران مخالفيم و آن را موجه نمي‌دانيم. در مجموعه كشور‌هاي منطقه شايد كشوري با كارنامه ايران كم پيدا مي‌شود. نصب عاصمه جهانگير محصول يك دغل‌كاري سياسي در سازمان ملل است.
 
وي تصريح كرد: البته با اصل گزارشگري مخالف نيستيم و معتقديم گزارشگري در چارچوب قواعد براي پيگيري اموري كه حقوق انسان‌ها را تهديد مي‌كند، عادلانه و بي‌طرفانه باشد خيلي هم خوب است، منتها گزارشگري بايد متناسب باشد، شما در دنيا مي‌بينيد كه از عراق و سوريه و افغانستان گرفته تا ميانمار، بحرين و يمن نقاط زيادي است كه جنايت‌هاي عظيم صورت مي‌گيرد. البته بنده مسئله رژيم صهيونيستي را نگفتم؛ چراكه 70 سال است ادامه دارد، ولي گزارشگر‌هايي كه در اين زمينه گذاشتند خيلي رقيق و بي‌خاصيت هستند در حالي كه ميدان‌هاي عمل وسيعي است كه بايد انجام شود. 

لاريجاني گفت: در هر صورت براي احترام به سازمان ملل و اينكه بگوييم در بيان مطالب خود نگراني نداريم هيئتي از ايران متشكل از قضات ما و ديگر كارشناسان كه در ژنو بودند با جهانگير يك ملاقات مفصل داشتند. در اين ديدار در رابطه با مواردي كه ايشان اشتباه كرده پاسخ‌هاي روشني ارائه شد. 

دبير ستاد حقوق بشر تصريح كرد: مثلاً جهانگير عنوان كرده بود كه فلاني بدون محاكمه و بدون اينكه بتواند به خانواده‌اش دسترسي داشته باشد در زندان است، ولي در اين ديدار هيئت ايراني به وي نشان داد  كه اولاً اين فرد اكنون در زندان نيست و ثانياً در زمان سپري كردن محكوميتش هر هفته با خانواده‌اش ديدار داشته و محاكمه‌اش با حضور وكيل صورت گرفته است. 

لاريجاني گفت: در واقع از اينگونه موارد زياد به ايشان نشان داده‌اند كه در مقابل گفته قبول است و من از اين مواردي كه شما اعلام كرديد، اطلاعي نداشتم. پس او را متوجه كرديم كه اشكال در كارش است. اگر آدم اطلاع نداشته باشد چگونه مي‌تواند اظهار‌نظر كند؟!
وي تأكيد كرد: از سوي ديگر ايشان دفاع جانانه‌اي از منافقان به‌عنوان مدافعان حقوق بشر داشته است. به نظرم اين موضع به هيچ وجه قابل قبول نيست. قطعاً اين يك كار كاملاً سياسي است؛ يعني وقتي يك آدمي براي حمايت از حقوق بشر از منافقان دفاع كند بنده فكر مي‌كنم ديگر در دنيا هيچ جانور و درند‌ه‌اي وجود نخواهد داشت كه مخالف حقوق بشر باشد! اينها دست كم ۱۷ هزار نفر را در ايران ترور كردند و اين رقم غير از تعداد كساني است كه مجروح كردند، غير از صدماتي است كه وارد كردند و غير از همكاري‌هايي است كه عليه ملت عراق داشتند و جنايت‌هايي كه در كردستان عراق مرتكب شدند، خب اينكه گزارشگري نشد!
لاريجاني در واكنش به حضور گزارشگر حقوق بشر در ايران گفت: اين فرد مي‌خواهد با آمدن به ايران چه كار كند‌‌؟! او كه حرف‌هايش را زده و تبليغاتش را هم كرده است. سفر به ايران براي كسي است كه تحقيقاتش نشان مي‌دهد حالا به يك چيز‌هايي رسيده كه آمدنش به ايران مفيد است. البته اين نكته را مورد تأكيد قرار دهم كه ما هم گزارشگران ويژه را به ايران راه داده و هم راه نداده‌ايم و اينگونه نيست كه ما تابو داشته باشيم. 
وي گفت: ما معتقديم كه ايشان كمترين‌ها را در مَنديت و تعهد خودش رعايت نمي‌كند؛ مثلاً طبق منديت و تعهدي كه دارد بايد هر اتهامي كه به ما مي‌زند پاسخ ما را نيز در ذيل آن بياورد، ولي چنين چيزي وجود ندارد.
 
دبير ستاد حقوق بشر توضيح داد: ايشان بايد متدولوژي داشته باشد و اين موضوع جزو آيين‌نامه‌اش است. شما اگر در هر سرچ انجيني و موتور جست‌وجويي راجع به هر كشوري سرچ و جست‌وجو كنيد اتهامات زيادي پيدا مي‌شود، به‌خصوص جمهوري اسلامي كه خيلي‌ها در دنيا و غرب از دستاوردهايش ناراضي هستند. 
وي گفت: مثلاً ممكن است ۵هزار آيتم عليه كشور ما بيايد و هركسي چيزي گفته باشد، ولي اينكه متدولوژي نداشته باشيد و اين اتهامات را با كپي پيست به هم بچسبانيد كه گزارش نمي‌شود. ما سؤال مي‌كنيم كه شما چه ملاكي براي انتخاب ادعا‌ها داريد كه ايشان مي‌گويد شخصي، خصوصي و محرمانه است پس يك ملاك ُابجكتيوي وجود ندارد و از لحاظ حرفه‌اي خيلي اشكالات عمده به ايشان وارد است. 

لاريجاني تصريح كرد: برخورد ما با عاصمه جهانگير احساسي و شخصي نيست، بلكه كاملاً حرفه‌اي با ايشان برخورد مي‌كنيم، بنابراین نظرم در مورد اين گزارش خيلي روشن است و معتقدم گذشته از اينكه خود ايشان بي‌خودي نصب شده است، اين گزارش نيز يك گزارش كاملاً غيرحرفه‌اي، نادرست، ناموجه و خيلي كريه است. در اين گزارش دفاع از كساني كه در كار‌هاي تروريستي بودند، ديده مي‌شود. البته من از منافقان اسم بردم، ولي ايشان از كساني كه در انفجار‌هاي مربوط به پژاك و در سيستان و بلوچستان دست داشته‌اند نيز به‌عنوان مدافعان حقوق بشر حمايت كرده است و ما نفهميديم اين بشري كه دارد كشته مي‌شود، حقوقش كجاست؟ 

دبير ستاد حقوق بشر در خصوص مواضع اروپا نسبت به مقوله حقوق بشر جمهوري اسلامي ايران به «ميزان» گفت: اروپا بدترين مواضع حقوق بشري را با ما داشته است و هنوز دارد. گاهي اروپايي‌ها لوس‌تر از امريكايي‌ها و بقيه هم هستند و در ژست‌هاي حقوق بشري خود خيلي بي‌مزه و بي‌تربيت هستند. 

وي تأكيد كرد: معنا ندارد كه با ركورد‌هاي بالايي كه ما در امر حقوق بشر داريم، آنها در اروپا بنشينند و مدام عليه ما اعلاميه دهند، در حال حاضر عمده تهاجمات حقوق بشري به ايران از اروپا نشئت مي‌گيرد و حتي در اين زمينه بقيه همپالگي‌هاي غرب دنباله‌رو آنها هستند. 
لاريجاني همچنين نسبت به تأسيس دفتر حقوق بشر اروپا در ايران گفت: به هيچ وجه مصلحت نمي‌دانيم دفتري از اروپا در ايران فعال باشد و دليل خيلي محكم هم داريم. دليل آن اين است كه پارلمان اروپا در سال گذشته مصوبه‌اي به اسم استراتژي روابط با ايران داشت كه به كميسيون اروپا ابلاغ كرد. در آنجا تأسيس دفتر ذكر و وظايف دفتر ليست شده است. در حوزه اقتصاد آمده است كه بايد اين دفتر زمينه‌هاي توسعه صادرات كالا‌هاي اروپايي به ايران را باز كند. حالا مثلاً چه بازاري است كه در ايران كالاي اروپايي ندارد؟ امثال اين موضوعاتي كه هيچ كدام از لحاظ ما به اقتصاد خوش‌بنيان براي كشور خيلي معنا ندارد، اما در مورد حقوق بشر به اين دفتر مسئوليت‌هايي داده كه خيلي مسئوليت‌هاي رسوايي است. 

وي تأكيد كرد: گفته شده اين دفتر در تهران بايد به طور منظم مانيتور كند كه نيرو‌هاي سكولار در ايران تحت فشار قرار نگيرند! يا نيرو‌هاي سكولار در ايران ميدان فعاليت داشته باشند! يا كساني كه در فتنه ۸۸ تحت فشار قرار گرفتند هم از زندان و ممنوعيت‌ها خارج شوند و ميدان فعاليت داشته باشند و وضعيت اقليت‌ها، همجنسگرا‌ها و خيلي موضوعات ديگر را دنبال كند. اين دفتر با اين ليست خيلي مشعشعي از مسئوليت‌ها به هيچ وجه در ايران مورد استقبال و خوشامد قرار نخواهد گرفت. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
0
بسمه تعالی

با اینهمه ریز دشمنی از طرف گرگان در لباس میش .مای عامی

تعجب میکنم اینهمه چزع وفزع برای حضور این نامحرمان در

کشور برای چیست// لایعلم الغیب الا هو////
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار