کد خبر: 880693
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
غربی‌ها اغلب جمهوری تركیه را به عنوان مدل اسلام میانه رو می‌شناسند، اما...
غربی‌ها اغلب جمهوری تركیه را به عنوان مدل اسلام میانه رو می‌شناسند، اما حالا كه ولیعهد عربستان گفته كه می‌خواهد در شبه‌جزیره اسلام میانه‌رو را پیاده كند، خون رجب طیب اردوغان به جوش آمده و او در انتقادی تند وتیز از محمد بن سلمان گفته است : «تو از اسلام میانه حرف می‌زنی در حالی که اجازه نمی‌دهی یک زن رانندگی کند.» 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه كه در ماه‌های اخیر بر سر برخی مسائل منطقه‌ای با عربستان دچار اختلاف شده، به اظهارنظرهای مقامات سعودی درباره برداشت متفاوت از اسلام واكنش نشان داد. به گزارش روزنامه حریت، اردوغان طی سخنانی که جمعه‌شب در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی عنوان شد با اشاره به سخنان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان گفت:«یک موضوع را دوباره نبش قبر کردند؛ اسلام معتدل. کلمه اسلام معتدل را غرب اختراع کرده و کسی که این کلمه را به‌کار برده فکر می‌کند به او مرتبط است اما به تو متعلق نیست.» محمد بن سلمان چند هفته پیش در سخنانی مدعی شده بود:«ما به اسلام میانه‌رو باز خواهیم کرد و افراطی‌گری و افکار افراط‌گرایانه را نابود می‌کنیم.‌» رئیس‌جمهور تركیه همچنین خطاب به ولیعهد سعودی گفت:«اسلام معتدل و غیرمعتدل نیست؛ اسلام تک است و کسی نمی‌تواند برای تنوع در آن ورود کند. تو از اسلام میانه حرف می‌زنی در حالی که اجازه نمی‌دهی یک زن رانندگی کند.

آیا این در اسلام معنا دارد؟ خیر. می‌گویند که بعد از این اجازه خواهند داد؛ تا به حال چنین چیزی نبوده است. چنین فهمی از اسلام شدنی نیست. ‌» دو ماه پیش سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی فرمانی برخی آزادی‌های مدنی به زنان این كشور را صادر كرد كه به گفته ناظران تلاشی برای تغییر وجهه مخدوش ریاض در جهان است. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود به هدف غربی‌ها از طرح واژه اسلام میانه‌رو نیز تأكید كرد و گفت:«چندین سال قبل بحث «اسلام میانه‌رو» در پارلمان اروپا مطرح شد و آنها اکنون سعی دارند مجدداً این ایده را مطرح کنند. آنچه آنها واقعاً به دنبالش هستند، تضعیف اسلام است. ما نمی‌خواهیم درک مردم از دین بر مبنای واقعیت‌های خارجی باشد». سخنان اردوغان علیه سعودی‌ها، در شرایطی است كه تركیه خود را نماینده اسلام میانه در جهان می‌داند. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به بحران میانمار و سكوت كشورهای اسلامی اظهار داشت:«آیا در جهان اسلام صدایی از این موضوع به گوش می‌رسد؟ خیر. صد‌ها هزار نفر کشته می‌شوند، برادران مسلمان کشته می‌شوند و برای کسی اهمیتی ندارد. در سازمان ملل موضوع میانمار را مطرح کردیم و تنها ما بودیم و ایران. به‌عنوان نخست‌وزیر نیز تنها بنگلادش حضور داشت. آیا چنین موضوعی به این اندازه ساده گرفته می‌شود؟ اگر هیچ‌کس هم نیاید، ما آنچه را در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
1
این بابارو باش!!!!! خودش آخرین نگارش اسلام آمریکائی در منطقه است. همانند صدام او هم تحصیلکرده آمریکا بود و همپالکیهایش بن لاددن، داعش و طالبان است هرچی تند روی آنقدر دست ساخت آمریکا.
said
|
Switzerland
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
0
0
سلام. از وقتی که آمریکا و اروپایی ها سعی کردن با کودتا اردوغان را از قدرت بیاندازند و او را به عنوان عامل پیدایش داعش معرفی کنند و مشکلی بر مشکلات این منطقه بی افزایند. او ( اردوغان ) کمی از خواب خرگوشی اش برخاسته و بهتر اروپایی ها ٫ امریکا و دست نشاندهگان انها را زیر نظر دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار