کد خبر: 880688
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گوي «جوان» با مدير شبكه اميد
مهدي سالم، مدير شبكه تازه تأسيس اميد در گفت‌و‌گويي با «جوان» درباره وضعيت حال حاضر و روندهايي كه براي جذب مخاطب در اين شبكه در حال شكل‌گيري است، توضيحاتي داده كه در ادامه مي‌خوانيد.
جواد محرمي

مهدي سالم، مدير شبكه تازه تأسيس اميد در گفت‌و‌گويي با «جوان» درباره وضعيت حال حاضر و روندهايي كه براي جذب مخاطب در اين شبكه در حال شكل‌گيري است، توضيحاتي داده كه در ادامه مي‌خوانيد. 

اين شبكه از آغاز تا به حال چه روندي را از سر گذرانده و چه هدفگذاري‌هايي را داشته است؟ 
تقريباً مي‌شود گفت سه ماه از افتتاح رسمي شبكه اميد مي‌گذرد و در اين مدت تمامي بخش‌هاي شبكه اميد فعاليت خود را به صورت كامل آغاز كرده‌اند و اخيراً عمليات پدافند غيرعامل سازمان در شبكه اميد انجام گرفت. ما در تهران به لحاظ فني خاموش بوديم و از استان گيلان ارسال سيگنال داشتيم كه مخاطبان شبكه به طور طبيعي متوجه نشدند، چون قطعي برنامه نداشتيم. از نظر زيرساخت و فني مي‌توان گفت تا حد زيادي شبكه اميد به حالت مورد نياز و مطلوب دست پيدا كرده است. در حوزه محتوايي هم با توجه به اينكه توليد برنامه و پخته‌شدن آن تا حدودي زمان‌بر است، با اين‌حال يك برنامه مثل «آماده‌باش» برنامه هيجاني ما است و مخاطب خود را پيدا كرده است. الان در پخش مسابقات ورزشي مختص نوجوانان از جمله فوتبال به صورت زنده داريم خوب عمل مي‌كنيم؛ كاري كه سابق بر اين خيلي كم در رسانه ملي اتفاق مي‌افتاد، ولي به همت شوراي ورزش سازمان اين اتفاق در حال رقم خوردن است. فوتبال جام‌جهاني نوجوانان را پخش كرديم، مسابقات آسيايي مدارس فوتبال را پخش كرديم كه در شيراز برگزار مي‌شد. 

اينهايي كه اشاره كرديد بيشتر در زمينه سرگرمي هستند، اما انتظار مي‌رود شبكه اميد از سرگرم كردن صرف به سمت توليد برنامه‌هايي برود كه مفاهيم و محتوا ارائه بدهند، در اينباره چه فكري كرديد و اينكه سازمان‌هاي ديگر را چقدر به همكاري دعوت كرديد و تا چه اندازه در اين راستا كار شده است؟ 

نكته اين است كه وقتي ما به حوزه‌هاي مختلف نوجوانان توجه مي‌كنيم، رويش‌هاي خوبي در اين زمينه مي‌تواند اتفاق بيفتد. وقتي ما توانمندي‌هاي نوجوانان را پوشش بدهيم، آنها انگيزه بيشتري پيدا مي‌كنند و اميدوارم بتوانيم هرچه جلوتر مي‌رويم در اين كار موفق‌تر عمل كنيم. پيش‌بيني من اين است كه تقريباً يك 90 روز ديگري زمان نياز داريم كه در حوزه محتوا هم به بلوغ كامل برسيم. باشگاه فعال و پويايي با عنوان اميد با همكاري اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانش‌آموزي و سازمان دانش‌آموزي وزارت آموزش و پرورش در حال شكل‌گيري است و آنها خوب پاي كار آمدند و در حوزه باشگاه اميد تمايل زيادي براي همكاري مشاهده كرديم. اگر باشگاه فعال شود براي آموزش نوجوانان در حوزه رسانه حدود 50 هزار نفر ظرفيت وجود دارد، از جمله نويسندگي، عكاسي، خبرنگاري، گزارش‌نويسي و بخش‌هاي مختلف كه مي‌توان از ميان نوجوانان خوب كشور نيروهاي متخصصي تربيت کرد. 

رهبر معظم انقلاب همواره تأكيد زيادي بر دميدن روح اميد در جامعه دارند و بي‌ترديد بايد مخاطب اصلي و هدف اين روحيه‌بخشي و اميدافزايي نوجوانان باشند، به نظر مي‌رسد در توليد محتوا در صداوسيما خيلي از برنامه‌ها در سطح مي‌مانند و زياد عميق روي مسائل كار نمي‌شود، حتي برنامه‌هاي پربيننده ما از اين آفت رنج مي‌برند و ظاهراً بزرگ‌ترين راهبرد سرگرم كردن مخاطب است و اغلب قرار نيست از دل اين سرگرم‌كنندگي پيام يا مفاهيم عميقي ارائه شود. براي عمق‌بخشي به برنامه‌ها چه فكري كرده‌ايد؟ 
سرگرمي براي ما هدف نيست، بلكه وسيله است، به نظرم براي عميق‌تر‌شدن برنامه‌ها بايد تدابير خاصي اتخاذ شود، افرادي كه مي‌توانند برنامه‌هايي از اين جنس بسازند بايد تربيت بشوند. نخبگاني وجود دارند كه محدود هم هستند، واقعاً پرورش‌دادن اين افراد كار سختي است و صداوسيما هم دارد روي تربيت اين نيروها سرمايه‌گذاري مي‌كند، همين‌كه ما الان در شبكه اميد در حال شكل دادن يك باشگاه هستيم براي اين است كه بتوانيم از دل آن به نيروهاي خلاق دست پيدا كنيم، بالاخره فرهنگ‌سازي كار كوتاه مدتي نيست و احتياج به اقدامات بلند مدت دارد. تئوري حضرت امام‌(ره) درباره انسان فرهنگي مورد‌نظر و نصب‌العين ما است. هنوز با مطالبه رهبر كبير انقلاب اسلامي براي دانشگاه‌شدن صداوسيما فاصله زيادي داريم، ولي براي تحقق اين موضوع اميدواري‌هاي زيادي وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار