کد خبر: 880684
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
سيد وحيد تهامي
قدرت جادويي رسانه «اربعين» بودن و ضرورت استفاده هوشمندانه از اين فرصت و راهپيمايي چندين ميليون نفري‌اي كه حالا ديگر مختص شيعيان هم نيست و پيروان مذاهب و اديان و صاحبان انديشه‌هاي گوناگون را نيز به آوردگاه خود كشانده و همگي را در معرض شعاع تابان خورشيدي افول‌ناپذير و تا هميشه تابنده چون حسين بن علي(ع) قرار مي‌دهد، آنقدر واضح و شفاف است كه اگر پرس‌تي وي را نيز در زمره رسانه‌هاي علاقه‌مند آن تصور كنيم، بعيد ننمايد. 

اربعين و راهپيمايي سنتي ديرينه آن، اكنون مرزهاي يك آيين مذهبي صرف را در هم نورديده و به قرائت آشكار و بلند انقلاب اسلامي از تجربيات انباشته 1400 ساله مبارزه حق و باطل تبديل شده و روح انقلاب اسلامي و مقاومت در تك‌تك سلول‌هاي آن در اهتزاز است. 
«اربعين» حالا ديگر خود به يك شخصيت رسانه‌اي زنده و بالنده تبديل شده است و بحق «ابر رسانه»‌اي با قدرت محركه پشت صحنه‌اي از ميليون‌ها انسان است. پس چه باك اگر رسانه‌هاي بين‌المللي و داعيه‌داران رسانه‌هاي جريان اصلي، گوشه‌چشمي بدان ندارند و همان‌ها كه يك تجمع كوچك اعتراضي را هم از دست نداده و دوربين و ميكروفون‌شان در هر رويداد ريز و درشتي حاضر و ناظر است، چشم روي اين اجتماع عظيم انساني بسته‌اند. 
 پرس تي وي اما مثل همه اين چند سال گذشته، از پوشش خبري تجمع چندين ميليوني و موج انساني شگفتي از مسلمانان باز نماند. يكي از وجوه اين اهتمام به پوشش مراسم اربعين آن است كه برخلاف تبليغات سياه‌نمايانه رسانه‌هاي غربي، درست در قلب كشوري متشنج كه محل درگيري‌ها و تضادهاي خونين با عامليت عده‌اي مسلمان نماي تروريست است، در نهايت سلم و آرامش و با همدلي عظيمي كه ريشه در اعتقادات ديني و احساسات پاك و پالوده انساني دارد، چندين ميليون نفر در زمان و مكاني مشترك مسيري را از مبدئي يكسان تا مقصدي واحد طي مي‌كنند و سرعت تكثير محصولات بازنمايي اين جوشش بزرگ كاملاً امن و همراه، عددي به بزرگي خيل جمعيت حاضر در آن است. 

از يك جنبه ديگر، قوت و ضريب نفوذ پيام ابر‌رسانه اربعين به حدي فزوني یافته ‌است كه پيروان ديگر اديان و نحله‌هاي فكري و انديشه‌هاي مختلف را نيز در بر گرفته و از اين حيث نيز واجد جذابيت‌هاي بالاست. 
 
به همين منظور پرس تي وي از حدود يك هفته پيش از مناسبت اربعين با اعزام گروه خبري به مسير راهپيمايي مردمي نجف تا كربلا، هر روزه نسبت به تهيه گزارش‌هايي از روند حركت پرداخته و با شيبي ملايم اين گزارش‌ها را در لا‌به‌لاي خبرها تزريق كرد. 

الطاف احمد، خبرنگار پرس تي وي در عراق نيز به صورت متمركز بدين موضوع پرداخت و با چهره‌هاي شاخصي در عالم سياست و فرهنگ كه در اين سيل خروشان جمعيت ميليوني بعضاً مي‌شد آنها را تشخيص داد، مصاحبه مي‌گرفت و گزارش‌هاي خود را ارسال مي‌كرد. « سينتيا مك كيني» فردي با سابقه 12 سال حضور در مجلس نمايندگان امريكا يا «كاترين شاكدام» تحليلگر سياسي و رئيس مؤسسه مطالعات خاورميانه «شفقنا» در لندن از چهره‌هاي شاخصي بودند كه نظرات و صحبت‌هاي آنها از قاب پرس تي وي براي مخاطبان پخش شد. 
شايد بتوان گفت نقطه اوج اين توليد محتواي چند روزه گزارشگران پرس تي وي در روز جمعه با يك ويژه برنامه كه حدود سه تا چهار ساعت به طول انجاميد، به قله بازتاب اين راهپيمايي عظيم مردمي رسيد تا مخاطبان اين شبكه با گوشه‌اي از ارزش‌هاي معنوي كه در طول راه به زائران داده مي‌شود، لحظه‌اي دل ببندند و خود را در كنار زائران حرم حسيني(ع) تصور كنند. خانم كنيز فاطمه از مجريان با سابقه پرس تي وي اين ويژه برنامه را اجرا كرد. 

يوسف جلالي از گزارشگران با سابقه دفتر تهران از چند روز قبل از مراسم اربعين، هر روز با سوژه‌اي جذاب و كمتر پرداخته شده از اين مراسم، گزارش‌هاي خود را روانه آنتن پرس‌تي‌وي مي‌كرد و اوج اين گزارش‌ها به روز چهارشنبه ختم شد كه دو گزارش با حال و هواي اين مراسم نوراني، بدرقه زائران حسيني مي‌شد. 

در دل ويژه برنامه مذكور، دو برنامه 30 دقيقه‌اي نيز با اجراي مرضيه هاشمي به صورت زنده از كربلاي معلي از شبكه پرس‌تي‌وي  مخاطبان خود را بيشتر در حال و هواي اين مراسم بزرگ جهاني قرار مي‌داد، چون قطعاً وجود رسانه‌اي كه بين‌المللي و به زبان انگليسي است، در اين بازي شبكه‌هاي رسانه‌اي كه چشم خود را بر اين اجتماع ميليوني زائران حسيني به راحتي بسته‌اند، مي‌تواند نوري باشد در اين تاريكستان رسانه‌هاي دنيا.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار