کد خبر: 880672
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اعلام شرط پرداخت وام مسكن به انبوه‌سازان
۶۰۰ ميليارد تومان نقدينگي براي 8/1 هزار ميليارد تومان پروژه!
وزير راه و شهرسازي به طور تلويحي پرداخت تسهيلات مسكن به انبوه‌سازان را مشروط به افتتاح حساب در بانك مسكن اعلام كرد و گفت: ‌سياست ما اين است كه ديگر ساختمان جديدي به بافت فرسوده اضافه نشود.
 
عباس آخوندي در نشستی با انبوه‌سازان پيرامون چگونگي ورود انبوه‌سازان به بافت فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي گفت: طبق ارزيابي‌هاي انجام شده در سطح ملي به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مشكل عمده ما در اين مناطق بحث كيفي است نه كمي. در اين‌ راستا تصور كنيد در يك بافت حاشيه‌اي ۳ميليون خانه وجود دارد؛ خانه‌هايي كه شايد صرف بودن يك سرپناه بتوانيم آنها را خانه بناميم ولي قطعاً از جهت كيفي خانه و يك واحد مسكوني به شمار نمي‌روند. آخوندي در ادامه ضمن تأكيد بر اهميت اهداف و برنامه‌هاي انبوه‌سازان براي ورود به بافت فرسوده و حاشيه‌اي اعلام كرد: اين مسئله براي ما بسيار اهميت دارد كه به واقع شما به عنوان انبوه‌ساز چگونه به صورت مسئله نگاه مي‌كنيد؟ تاكنون نگاه دولت و انبوه‌سازان به اين موضوع در راستاي ساخت واحدهاي مسكوني جديد بوده و توجهي به واحدهاي موجود نشده است. 

وي با اشاره به اين مطلب كه متأسفانه ارتقاي كيفيت زندگي و ساخت‌و‌ساز تاكنون در كشور مدنظر نبوده است، گفت: سياست ما در اين دوره آن است كه ديگر ساختمان جديدي به بافت فرسوده اضافه نشود، در اين راستا فرآيند مدنظر شما به عنوان انبوه‌ساز براي ما بسيار حائز اهميت است، چراكه قطعاً پس از ساخت واحدهاي جديد نمي‌توانيم مردم را مجبور به انتقال از يك خانه به خانه ديگر كنيم. 

وي درباره مشكلات انبوه‌سازان در اخذ وام از بانك و امكان انتقال آن افزود: بدون شك بايد در اين مسير از يك الگوي ذهني و حقوقي مشخص تبعيت كرد و آن را به طور واضح در متن قانون پيشنهادي خود در اين حوزه به كار گيريم. 

وي تصريح كرد: به تصور من ذكر اختيار سازنده براي انجام پيش‌فروش واحد‌هاي احداثي در زمان عقد قرارداد با بانك مسكن امري ضروري است كه بايد در مرحله اول انجام شود، از سويي ديگر سازنده نيز براي كنترل هرچه بهتر فرآيند اجرا از سوي بانك، ضمن باز كردن حسابي اماني در اين بانك تمامي اجاره‌بها و پول پيش‌فروش را در اين حساب واريز كرده تا بانك از هزينه شدن تسهيلات پرداختي و پول پيش‌فروش در روند احداث واحدها اطمينان حاصل كند؛ امري كه به عقيده من در صورت تحقق بسياري از مشكلات موجود در اين حوزه را رفع كرده و الگوي ذهني خوبي در اين فرآيند است. وي همچنين با بيان اينكه در ساير كشورها تعداد زيادي از انواع نهادهاي گوناگون در مسير اجراي فرآيند پيش‌فروش ساختمان مشغول كار هستند كه صندوق تضمين يكي از آنها به شمار مي‌رود، گفت: تصور كنيد پس از عقد قرارداد، پيش‌‌فروشنده فوت كرده يا ورشكست شود در اين زمان تكليف پيش‌ خريدار چه خواهد بود؛ بحثي كه متأسفانه ما در ايران به آن توجهي نمي‌كنيم در حالي كه وجود آن امري ضروري محسوب مي‌شود. قطعاً فرآيند پيش‌فروش ساختمان به تضاميني براي خريدار و فروشنده احتياج دارد كه اهل حرفه، خود بايد حدود آن را پيدا کنند و آن را محقق سازند چراكه بدون شك اين امر باعث ايجاد اعتبار فروشنده شده و به سود آن خواهد بود. 

وي بيان كرد: هم‌اكنون چندين مدل براي ورود به بافت‌هاي فرسوده و حاشيه‌اي در كشور وجود دارد كه تهيه يك قطعه زمين در بافت به عنوان ذخيره ساختمان يكي از آنها به شمار مي‌رود، در اين مدل قطعه ذخيره با قطعه مجاور معاوضه شده و بدين طريق روند ساخت‌و‌ساز تداوم پيدا مي‌كند. در مدلي ديگر دولت پول خريد خانه را به انبوه‌ساز داده و سازنده پس از ساخت، واحدها را به مالكان واگذار و مازاد را مي‌فروشد كه احساس امنيت در اين مدل تا حد زيادي ديده مي‌شود. 
وي در ادامه سخنان خود با تأكيد بر اينكه در حال حاضر در شرايطي به سر مي‌بريم كه بايد از هر اقدامي كه به نوعي وابسته به سوبسيد دولتي است، پرهيز كنيم، گفت: به طور مثال وزارت راه‌و‌شهرسازي در حال حاضر داراي ۸هزار و ۱۰۰ميليارد تومان طرح عمراني است كه سقف نقدينگي آن تنها به ۶۰۰ميليارد تومان مي‌رسد، اين بدان معناست كه دولت در تنگناي مالي شديدي به سر می‌برد و امكان انجام طرح‌هاي وابسته به يارانه دولتي وجود ندارد. 
  
پيشنهاد‌هاي انبوه‌سازان براي بافت فرسوده روي ميز وزير
نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان استان تهران درباره شرط انبوه‌سازان براي ورود به بازار مسكن در نشستي كه با وزير راه و شهرسازي داشتند، گفت: در نشستي كه با حضور مسئولان بانكي كشور برگزار شد، انبوه‌سازان نقطه‌نظرات و پيشنهادهايي براي ورود به بافت فرسوده و ساخت‌و‌ساز به وزير ارائه دادند و همكاري‌هاي حقوقي، ثبتي و بانكي وزارت راه‌و‌شهرسازي را خواستار شدند. ايرج رهبر افزود: در اين جلسه سود بانكي تسهيلات مسكن مهر از 25ميليون تا 40ميليون تومان كه به 11درصد افزايش پيدا كرده بود، مطرح شد و وزير ملغي كرد و سودها به حالت اول بازگشت، به‌طوري كه سود اين تسهيلات در شهرهاي جديد منفی4درصد، مراكز استان‌ها 9درصد، شهرستان‌ها 7درصد و شهرهاي كوچك 4درصد بود. 

وي با اشاره به اينكه انبوه‌سازان بر همكاري‌هاي دوجانبه بين وزارت راه‌و‌شهرسازي تأكيد دارند، گفت: سالانه 800هزار ازدواج در كشور صورت مي‌گيرد كه اين امر نيازمند ساخت و تأمين مسكن است و بايد ساخت‌و‌ساز حتي در اين شرايط هم صورت گيرد. براي ساخت‌و‌ساز سرمايه‌گذاران بايد با تسهيلات ارزان‌قيمت، انگيزه داشته باشند. 
ايرج رهبر با اشاره به اينكه اراده‌اي قوي نيازمند نوسازي بافت فرسوده است، تصريح كرد: ارائه تسهيلات ارزان قيمت، تراكم و عوارض و تأمين مالي و... مي‌تواند زمينه حضور انبوه‌سازان به اين بافت‌ها شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار