کد خبر: 880664
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
وزير جهاد كشاورزي خطاب به هيئت اروپايي:
معاون وزیر جهاد: امروز تعرفه‌هاي اتحاديه اروپا براي ايران در بالاترين حد خود قرار دارد، در حالي كه اين اتحاديه با بسياري از كشورها از ترجيحات تعرفه‌اي في مابين استفاده مي‌كند
بهناز قاسمی

وزير جهاد كشاورزي در واكنش به اظهارات كشاورزي و توسعه روستايي اتحاديه اروپا در خصوص استانداردهای سختگیرانه این اتحادیه در بخش صنایع غذایی و آلودگی‌های پسته و سایر محصولات کشاورزی ایران گفت: دستگاه‌هاي دولتي و تجار ما براي تجارت با اروپا  رنج مي‌برند، اما اين مشكل از طرف شماست و از طرف ما نيست. 

روز گذشته نشست مشترك هيئت تجاري بلندپايه اروپايي و فعالان اقتصادي ايراني در حوزه كشاورزي، صنايع غذايي و توسعه روستايي، به ميزباني اتاق بازرگاني تهران برگزار شد. در اين نشست رئیس اتاق تهران و معاون وزیر جهادکشاورزی از مشکلات بانکی و موانع صادراتی ایران و اتحادیه اروپا انتقاد کردند. كميسيونر كشاورزي اتحاديه اروپا از استانداردهاي سختگيرانه اتحاديه اروپا در بخش صنايع غذايي سخن گفت و افزود: ايران كشور بسيار جوان با جمعيت ۸۰ ميليوني است كه نيمي از آنها نيز جوان هستند، پس مصرف‌كنندگان زيادي در ايران وجود دارد و اين فرصت خوبي براي اروپا است، ضمن اينكه دولت ايران به دنبال اين است كه براي بهبود صنايع غذايي ايران نيز گام بردارد. فيل هوگون در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه موضع شما در مقابل تحريم‌هاي احتمالي امريكا چيست گفت: فارغ از موضع امريكا، اتحاديه اروپا كاملاً متعهد به برجام است.  

وي افزود: در هفته گذشته جلساتي در اين مورد برگزار شده و سران اروپا به طور مكرر پايبندي اين اتحاديه به برجام را اعلام كرده‌اند.  همچنین محمود حجتي در ديدار با هيئت بلندپايه اتحاديه اروپا تصريح كرد: دستگاه‌هاي دولتي و تجار ايراني براي تجارت با كشورهاي اروپايي رنج مي‌برند و برخلاف اظهارات شما مشكل از طرف ما نيست، بلكه مشكلات بانكي ايجاد شده از طرف شماست. 

وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: از اتحاديه اروپا به خاطر استقبال از محصولات كشاورزي ايران تقدير به عمل مي‌آيد و اميدواريم مسائلي را كه پيش ‌روي توسعه صادرات محصولات كشاورزي وجود دارد برداشته شود.  حجتي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در واكنش به مشكلات بهداشتي پسته‌هاي صادراتي ايران گفت: شما مسائلي را در رابطه با صادرات پسته ايران مطرح كرديد كه ما نيز آن را قبول داريم، اما در سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي خوبي داشته و محصول برگشتي ايران سال به سال كمتر مي‌شود. 

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه بيشترين همكاري‌هاي ايران در بخش كشاورزي با اتحاديه اروپا است در زمينه بذرهای اصلاح شده، گفت: ظرفيت زيادي براي توليد بذر در كشور ما وجود دارد كه ما از آن استقبال مي‌كنيم.  حجتي ادامه داد: ايران اولين و بزرگترين توليدكننده بذر در جهان است و به صورت انحصاري 94 درصد توليد زعفران در جهان را در اختيار دارد.  وي گفت: در سال‌جاري اجراي سيستم‌هاي نوين آبياري در كشورمان از سقف 200 هزار هكتار عبور كرده و اميدواريم به 250 هزار هكتار برسد. 

وزير جهاد‌كشاورزي تأكيد كرد: براي پيگيري تفاهمنامه‌ها و اقدامات مشتركي كه قرار است با اتحاديه اروپا انجام شود كميته كاري مشترك ايجاد می‌شود.  وي در واكنش به درخواست اروپايي‌ها براي صادرات گوشت قرمز به كشورمان گفت: در صورتي كه بتوانید با برزيل رقابت كنيد ، ما ترجيح مي‌دهيم كه گوشت مورد نياز خود را از اروپا وارد كنيم.  حجتي همچنين در واكنش به درخواست ديگر هیئت اقتصادی اتحاديه اروپا درباره صادرات لبنيات ايران گفت: ما مطلعيم كه توليدكنندگان اروپايي به دليل قيمت پايين شيرخام خود با تراكتور به خيابان‌ها مي‌آيند. ما نيز اين مشكلات را داشته‌ايم و حل و فصل كرده‌ايم. 
 
رئيس اتاق تهران: 2 سال بعد از برجام مشكلات بانكي باقي مانده‌ است
رئيس اتاق بازرگاني تهران نیز  از مشكلات بانكي ميان ايران و اتحاديه اروپا گله كرد  و گفت: دو سال از برجام مي‌گذرد، اما مشكلات بانكي به قوت خود باقي است، اين درحالي است كه با حل اين مشكل مي‌توان فعاليت‌هاي تجاري را گسترش داد. 

مسعود خوانساری در اين نشست به افزايش تجارت ايران و اتحاديه اروپا در يك سال گذشته اشاره كرد و گفت: تجارت ايران و اروپا پس از توافق هسته‌اي 60 درصد افزايش يافته است و بايد باز هم افزايش يابد. اتحاديه اروپا دومين هدف صادراتي ايران است و سالانه 13درصد سهم صادراتي ايران را تشكيل مي‌دهد.  وی با بيان اينكه بعد از توافق هسته‌اي بيش از 200 هيئت تجاري و اقتصادي به ايران آمدند، گفت: اين هيئت‌ها بيشتر از كشورهاي اروپايي به ايران آمدند و هيئت‌هايي هم از آسيا، ‌آفريقا و ساير كشورها حضور داشتند.  وي با بيان اينكه ايران با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي، جذابيت‌هاي بسيار زيادي براي سرمايه‌گذاري دارد، گفت: سالانه بيش از 100 ميليون تن محصولات كشاورزي در ايران توليد مي‌شود كه مي‌تواند زمينه‌هاي خوب صادراتي فراهم كند، اگرچه در برخي از اقلام كشاورزي واردكننده هستيم.  خوانساري اظهار داشت: ايران و اتحاديه اروپا مي‌توانند در زمينه محصولات كشاورزي مكمل يكديگر باشند و ايران با جمعيت بيش از 80 ميليون نفر و با جمعيت كشورهاي همسايه كه حدود 400 ميليون نفر را تشكيل مي‌دهند، مي‌تواند علاوه بر نيازهاي داخلي نيازمندي‌هاي ساير كشورهاي همسايه خودش را هم تأمين كند.  رئيس اتاق بازرگاني تهران اظهار كرد: ايران با توليد ناخالص داخلي خود جزو 20 كشور بزرگ اقتصادی دنياست و اين كشور دومين قدرت بزرگ اقتصادي منطقه محسوب مي‌شود.  وي با بيان اينكه در زمينه كشاورزي از جمله صنايع غذايي مي‌توانيم با اروپا فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي داشته باشيم، گفت: سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم و در حال حاضر هم ايران صادركننده مواد‌غذايي به كشورهاي همسايه خود است و اروپا هم مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در داخل ايران، علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي ما، نيازهاي همسايه‌هاي ما را هم پوشش دهد. 

وي با بيان اينكه اتاق بازرگان ايران پس از توافق هسته‌اي دفتري را به عنوان دفتر سرمايه‌گذاري خارج ايجاد كرد، گفت: هدف از ايجاد اين دفتر تأمين نيازها داخل كشور و همچنين مشخص كردن مشكلات بر سر راه سرمايه‌گذاري و شناسايي پروژه‌هایي با قابليت سرمايه‌گذاري بود. 
وي گفت: همچنين ايران مسير خوبي براي ترانزيت كالا از شمال به جنوب و از شرق به غرب اين كشور است. 
 
تعرفه‌ها براي محصولات ايراني در بالاترين حد ممكن
معاون وزير جهاد‌كشاورزي كه در اين نشست سخن می‌گفت، افزود: امروز تعرفه‌هاي اتحاديه اروپا براي ايران در بالاترين حد خود قرار دارد، در حالي كه اين اتحاديه با بسياري از كشورها از ترجيحات تعرفه‌اي في مابين استفاده مي‌كند.  علي اكبر مهرفرد گفت: ما از اتحاديه اروپا مي‌خواهيم تا كاهش تعرفه واردات كالاهاي ايراني را در راستاي قرار گرفتن در يك شرايط تجاري با ديگر كشورهاي واردكننده كالا به اين اتحاديه در دستور كار خود قرار دهند. 
مهرفرد با اشاره به اينكه يكي از موانع گسترش روابط تجاري مشكلات و موانع بانكي است، گفت: حاصل مشكلات بانكي براي تجار ايراني افزايش هزينه است كه بايد اين مانع هم از سر راه برداشته شود. 

قائم‌مقام وزير كشاورزي در امور بازرگاني با اشاره به حضور شركت‌هاي مختلف از اتحاديه اروپا در همايش دیروز گفت: حضور اين شركت‌ها نشاني از عزم و اراده براي توسعه كشاورزي و توسعه روستايي دارد و اميدوارم اين امر به خوبي پيش رود. 
قائم‌مقام وزير كشاورزي در امور بازرگاني با اشاره به اينكه ايران مهد كشاورزي دنيا است، اظهار داشت: توجه به كشاورزي در سند چشم‌انداز 20 ساله ايران و همچنين در برنامه ششم توسعه كه از سال 2017 تا 2021 است، پيش‌بيني شده و نكات بسيار مهمي در اين دو سند عنوان شده است. 

مهرفرد با بيان اينكه در ايران 60 نوع ميوه در سيكل تجاري قرار دارد، گفت: كمتر كشوري را مي‌توان يافت كه چنين خصوصياتي در بخش كشاورزي داشته باشد.  قائم‌مقام وزير كشاورزي در امور بازرگاني با بيان اينكه موانعي بر سر راه قرار دارد كه بايد آنها را در مسير توسعه مراودات تجاري برداشت، گفت: علاوه بر موضوع موانع بانكي يكي ديگر از اين مشكلات مربوط به توسعه زيربناها و استانداردها است كه با همكاري شركت‌هاي ايراني و اروپايي مي‌توان فرآيند استانداردسازي و ايجاد زنجيره‌اي براي توليد غذاي سالم را توسعه داد. 
  
امضاي تفاهمنامه كشاورزي با فرانسه 
در حاشيه اين نشست، شركت بازرگاني تعاوني‌هاي كشاورزي ايران و فدراسيون ملي توليدكنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه تفاهمنامه‌اي را در زمينه كشت ذرت به امضا رساندند. توسعه كشت ذرت و سورگوم در ايران با كمك اتحاديه اروپا از اهداف اين طرح عنوان شده است.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار