کد خبر: 880595
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در گفت وگو با جوان:
امروزه کمتر خانواده‌ای در کشوروجود داردکه دیابتی نداشته باشد، در بسیاری از خانواده ها افردی هستند که ازاین بیماری رنج می برند این یک واقعیت محض است و نیمی از بیماران دیابتی در جامعه از بیماری خودشان خبر ندارند و زمانی متوجه این عارضه دردناک می‌شوند که عوارض تخریبی بر آنان غالب شده است. دیابت مانند موریانه تمام اعضا وجوارح بدن را نابود می کند و فرد مبتلا حدوداً 10 سال طول می‌کشد تا متوجه آن شود و زمانی بیدار شده است و به پزشک مراجعه می‌کند که دیرشده است ….

   امروزه کمتر خانواده‌ای در کشوروجود داردکه دیابتی نداشته باشد، در بسیاری از خانواده ها افردی هستند که ازاین بیماری رنج           می برند این یک واقعیت محض است و نیمی از بیماران دیابتی  در جامعه از بیماری خودشان خبر ندارند و زمانی متوجه  این عارضه دردناک می‌شوند که عوارض تخریبی بر آنان غالب شده است. دیابت  مانند موریانه تمام اعضا وجوارح بدن را نابود می کند و فرد مبتلا حدوداً 10 سال طول می‌کشد تا  متوجه آن شود و زمانی  بیدار شده است و به پزشک مراجعه می‌کند که دیرشده است ، به همین خاطر است که افراد  دیابتی خصوصا گروه‌هایی که در معرض خطر مانند افرادی که سابقه فامیلی وموروسی داشته باشند، این افراد باید بیشتر مراقب باشند وبا دیدن علائمی چون تکراردر دفع ادرار درطول شبانه ، روز،تشنگی و احساس گرسنگی ، لاغر شدن، خستگی و ضعف مفرط، زخم شدن بدن وعفونت زخم‌ها وعدم بهبودی ، ،خراب شدن دندان و لثه‌ها،‌ احساس  خواب رفتگی وگزگزشدن پاها و مور مورشدن کف دستها، این علائم فرد مبتلا به بیماری خطرناک دیابت است که در پی آن ،کوری، قطعی پا، دیالیز ،ضعیف شدن قلب ،واز کار افتادن کبد ودیگراعضاء بدن می شود واوبا ید تحت نظر پزشک  متخصص قرارگیرد تا بتواند ادامه حیات داشته باشد .

 گفنگو: سعید عرفان منش

موسسه خیریه دیابت اصفهان از حدود 20 سال قبل در سال 1378 به وسیله تعدای از پزشگان دلسوز و کارشناس حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هیات موسسه ای را برای شروع این ماموریت خطیر بهداشتی تشکیل دادند وبا ثبت کردن آن در ثبت اسناد به شماره 976 با نام «موسسه خیریه دیابت اصفهان » در فضای کوچکی با شعار« آموزش، کنترل و پیشگیری » فضای فعالیت  بهداشتی آنان شکل گرفت، این گروه مومن ،متعهد وقسم خورده برای نجات جان هموطنان وهمشهریان خود برای آموزش و رسیدگی به امور بیماران دیابتی  روپوش سفید جهادگرانه خود را بر تن کرده ودرفضای کوچکی اما بادید وسیع ،          دل دریایی و افق ودورنمای سرزمین کهنی شان حرکت نمودند. آنان پس از چند بارتغییر مکان نهایتا به لطف خدا و همت خیرین عزیز توانستند با زمینی که خانم خیری در خیابان لاهور خیابان بلال شرقی به موسسه اهداء نمود، ساختمان مجهزی بسازند که بیماران دیابتی اصفهان که عموما بسیار افراد ضعیف وناتوان هستند مکانی ثابت را داشته باشند.

دكتر محمد علي عطاري، رييس هيات مديره « موسسه خيريه ديابت اصفهان » به مناسبت روز جهاني ديابت، با ارائه گزارشی دردناک از شیوع دیابت و مشکلات عدیده این بیماری  به خبرنگار جوان می گوید : ديابت درحال حاضر شایع ترین و مزمن ترین وخطرناکترین بیماری در کل جهان است و جامعه ما رابا یک سونامی دیابت  درگیر نموده است بطوری که اگر وضع به همین منوال پیش برود تا 15 سال آینده 3/1 مردم کشور به بیماری دیابت مبتلا خواهند شد.

استادتمام دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با اعلام اینکه در سال 2015 حدود 5میلیون نفر از بیماری دیابت در جهان فوت نمودند وبه تعبیری هر 5ثانیه یک نفر ودر کشور ایران نیزدرهمین رابطه آمار بالایی را از خود نشان می دهد واین به گونه ایی است که هرسال حدود 1000 نفر بیمار دیابتی پاهایشان قطع می شود .

عطاری با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد افراد بالاي ۳۰ سال در استان اصفهان به ديابت مبتلا هستند واز هر سه نفر یکی از آنها مبتلا به ديابت است يا در معرض خطر ابتلاء به این بیماری است و در واقع به همين دليل به ديابت لقب بيماري خاموش داده شده است وآگاه سازی مردم در این زمینه بسیار ضروری است استرس، دخانيات، كم تحركي، ژنتيك و مصرف غذاهاي نامناسب  از عوامل اصلي ديابت  است و مقابله با این بیماری می توان دیابت را کنترل کردو مهمترین عوارض جسمی ناشی از دیابت که شامل بيماري كليوي، چشمی و قلبی عروقی است و عاملي مهمی در كاهش عمر افراد  مبتلااست. به نحوي كه يك چهارم از عمر افراد مبتلا از طریق ديابت كاهش مي يابد

رئیس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان با اعلام آماری اذعان دارد : که مردم شهراصفهان به لحاظ  اینکه بیشتر میل به غذاهای شیرین دارند واخیربه سمت غذاهای فست فودی روی آورده اند واز طرفی اصفهان باصنعتی شدنش ووجود کارخانجات متعدد، ترددوسایل نقلیه، استرس ، کم تحرکی ،پر خوری حدود 90درصد از همین مردم کوچه بازاراز بیماری  کبد چرب خود خبر ندارندورعایت نیز نمی کنند بطوری که بیمارستانهای شهر را عموما همین افراد پر نموده اند.

درادامه دكترعطاري می افزاید::تاکنون 10جلسه با امام جمعه اصفهان داشته ایم چندین بار سخنرانی و توصیه های ایمنی را از طریق تریبون نماز جمعه اعلام نمودم  وبا نشستهای تخصصی در صدا وسیما ، استانداری وشهرداری یرای معرفی خطرات این بیماری مزمن و پیشروداشته ام وبرای نجات  مردم بروشورهای متعدد وجزوه های آموزشی نیزچاپ ودر اختیار  شهروندان قرار داد ه ایم.

مدیرعامل موسسه خیریه دیابت اصفهان نیز در این نشست  بیان نمود : اصفهان یک شهر صنعتی است و آلاینده ها باعث بیمارهای متعدد شده ودر تشدید بیماریها رو به ازدیاد است،  پس علی رغم تاکید استفاده از دوچرخه و ورزش می تواند در کاهش بیماریهامانند دیابت وکبد چرب نقش بسزایی داشته باشد .

 احمد نیلفروشان  اذعان نمود:در این موسسه خیریه حدود 7  هزار بیمار میتلا به دیابت دارای پرونده و تحت پوشش هستند واین خیریه   تنها موسسه تخصصی دیابت اصفهان است که  نرخ خدمات دهی به بیماران دیابتی را با یک سوم قیمت سایر مراکز بهداشتی دیگر به بیمارانش ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: این موسسه به طور دوره ای گروه های غربالگری قندخون را به ادارات و کارخانه ها کشانده و سعی برآن دارد افراد جامعه را از هر قشری که باشند را از بیماری  دیابت خود مطلع نماید. لذا با ارائه وبرگزاری کلاسهای آموزشی شامل کارگاه عمومی، روانشناسی و اطفال  کلاسهای آموزشی عمومی ،نحوه مراقبت از پا و آموزش انسولین و کارگاه تغذیه را برای آگاهی این قشردائرنموده وبیماران بطور مستمر از این کلاسها استفاده می نمایند .

وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی، کاهش طول عمر و هزینه های درمان از تبعات دیابت است، تاکید نمود: اجرای طرح غربالگری قند خون در استان بسیار ضروری است.از این رو مسوولان بایستی بیش از پیش روی آگاه سازی این بیماری به مردم حساس شوند.

نیلفروشان می گوید : از آنجا که دیابت بیماری فراگیر و پرهزینه است وشعار موسسه  نیز« آموزش، کنترل و پیشگیری » از دیابت می باشد تا افراد در معرض خطر به آن مبتلا نشوند. افراد بیمار با کنترل می توانند با رعایت اصول بهداشت وپرهیز ازتوصیه هایی که اشاره شد  دچار عوارض نشوند و با درمان مناسب از زندگی با کیفیت مناسب برخوردار شوند .

 در ادامه قائم مقام مؤسسه خیریه دیابت اصفهان نیز بیان داشت : علاوه برخدمات درمانی وآموزشی درزمینه فرهنگی و رفاهی موسسه خیریه دیابت خدمات خوبی را ارائه می دهد ،که  شامل : برگزاری اردوهای آموزشی، تفریحی، زیارتی وگردشگری همچنین بازدید و دلجویی از مددجویان در منازل ایشان، تهیه و توزیع دستگاههای اندازه گیری قند خون و انسولین با قیمت مناسب و همچنین انجام تست خون برای تشخیص وضعیت خون بیماران و برگزاری همایش های علمی آموزشی از جمله خدمات و فعالیت این موسسه خیریه است .

محمد طیفوری افزود این موسسه توسط مردم وخیرین راه اندازی و فعالیت می کند و بسیار از بیماران از قشر ضعیف ،ناتوان  وفقیرهستند وما با جمع آوری اعانات و کمکهای خیرین  که همیشه این موسسه را یاری نموده اند واز طریق همین  واریزها خانواده های ناتوان  راتحت پوشش قرار داده.  

شایان ذکر است مردم نیکو کاراصفهان وخیرین خیر اندیش کمکهای بی دریغ نقدی وجنسی خودرا  می توانند  به آدرس : خیابان جی خیابان لاهور چهار راه اول ابتدای بلا ل شرقی موسسه خیریه دیابت اصفهان ارائه نمایند و وجوه نقدی خود را  به حسابهای زیر واریز کنند.

بانک ملی حساب: 0105412421000  با کد شبا  IR400170000000105412421000

-بانک ملت حساب: 1706016561 با کد شباIR5601200000000017060165

  بانک صادرات حساب: 0103461488001  وکد شباIR830190000000103461488001

عابر بانک ملي: 6037991199523949     

تلفن موسسه :32258444 – 32258891 – 32258771

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر