کد خبر: 880594
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
آن‌هایی که دچار مرگ مغزی شوند فرصت چندروزه‌ای دارند که می‌توانند عضوشان را اهدا کنند، قلب، کلیه و کبد و چند عضو دیگر قابل‌اهدا بوده که می‌توانند به بیماران نیازمند اهدا کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان بیان داشت: همان‌طور که در زمان گرسنگی غذا مصرف می‌کنیم در زمان مریضی هم باید دارو مصرف کنیم، این‌که در بین جامعه نسبت به مصرف دارو مقاومت وجود دارد، اشتباه است.

بهنام صانعی گفت : کبد چرب امروزه در حال تبدیل‌شدن به معضل سلامت در کل جهان است، این بیماری چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و در صورت تشدید آن کبد از کار می‌افتد.

رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در زمان چاقی، همه اعضا هم چاق می‌شود و کبد هم مستثنی نیست، مرض قند و چربی بالا می‌تواند کبد چرب را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه غذاهای فست‌فودی به شدت افزایش پیدا کرده، گفت: بزرگ‌ترین خدمتی که می‌توانید به خانواده خود داشته باشید نوشابه نخریدن و کم کردن غذاهای فست‌فودی و جایگزین کردن آن با میوه و سبزیجات است.

صانعی در رابطه با بیماران کلیوی اظهار کرد: اگر کسی کلیه‌اش به دلیل عدم مراقبت از کار افتاد باید جایگزینی برای کلیه داشته باشد، در حال حاضر دیالیز و پیوند کلیه دو راه درمان است، بیمار دیالیزی هر هفته 3 تا 4 بار باید دیالیز می‌شود و حال عمومی خوبی هم نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم پیوند بزنیم یا باید از فرد زنده بگیریم که در این صورت افراد زنده خود دچار مشکلاتی می‌شوند یا از فرد مرگ مغزی شده که بهترین راه پیوند اعضای مرگ مغزی است و اهدای عضو در کشور ایران آهسته آهسته به یک فرهنگ تبدیل شده است.

رئیس اداره پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان این‌که برای نارسایی قلب هیچ راه درمانی به‌جز پیوند وجود ندارد، عنوان کرد: به دو صورت انسان‌ها می‌میرند، یا قلب ابتدا از کار می‌افتد یا مغز، کسانی که مرگ مغزی می‌شوند نعمتی است از سوی خداوند، از هر 100 نفر 5 نفر مرگ مغزی می‌شوند.

وی توضیح داد: آن‌هایی که دچار مرگ مغزی شوند فرصت چندروزه‌ای دارند که می‌توانند عضوشان را اهدا کنند، قلب، کلیه و کبد و چند عضو دیگر قابل‌اهدا بوده که می‌توانند به بیماران نیازمند اهدا کنند.

صانعی با اشاره به تفاوت میان مرگ مغزی و کما، ابراز داشت: مرگ مغزی زمانی است که مرگ فاسد می‌شود و از بین می‌رود اما خداوند استخوان‌های اطراف مغز را طوری قرار داده که اعضای دیگر متوجه از بین رفتن مغز نمی‌شوند اما در کما این‌گونه نیست و مغز هم ادامه فعالیت می‌دهد.

وی افزود: در کما احتمال برگشت فرد به زندگی وجود دارد اما در مرگ مغزی این‌طور نیست و شخص مرگش حتمی است؛ آن فردی که مرگ مغزی می‌شود دستش از دنیا کوتاه می‌شود، اما وظیفه سنگین متوجه اولیای دم است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار