کد خبر: 880565
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
برای مجبور كردن ایران به مذاكره، لازم باشد تحریم‌های جدیدی اعمال خواهیم كرد...
روسیه، چین‌، اروپا و انگلیس می‌گویند كه برجام باید به شكل و شمایل كنونی خود باقی بماند. دولت فرانسه موضعی مشابه دارد ولی ظاهراً رئیس‌جمهور فرانسه كه اوایل سال آینده میلادی (دی و بهمن 96) به تهران خواهد آمد، قصد دارد پایه‌گذار دور جدیدی از مذاكرات برای محدود كردن برنامه موشكی ایران باشد؛ مذاكراتی كه او آن را شبیه مذاكرات بر سر برجام می‌داند و گفته كه اگر لازم باشد برای وادار كردن ایران به این مذاكرات، باید تحریم‌های جدیدی اعمال كرد. 

به گزارش «جوان»، یوكیو آمانو، مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته بعد از دومین ملاقات خود با نیكی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل به شبكه سی بی اس امریکا گفت:
«ایران تحت قدرتمندترین رژیم راستی‌آزمایی جهان قرار دارد و‌ آژانس هر ماه انبوهی از اطلاعات ‌را از ایران جمع آوری می‌کند». آمانو كه 10 روز قبل در تهران با مقام‌های بلندپایه ایران ملاقات كرد و روز پنج‌‌شنبه به گفته خودش، در ملاقات با نیكی هیلی نماینده امریکا گزارشی از فعالیت‌های پادمانی قوی و مؤثر آژانس درباره ایران به طرف امریکایی ارائه كرده، گفته است:« دوربین‌های نصب شده در تأسیسات هسته‌ای ایران صد‌ها هزار عکس می‌گیرند و آژانس 2 هزار نقطه را در تأسیسات هسته‌ای ایران مهر و موم کرده است.» مدیركل آژانس همه این دستاورد‌ها را ناشی از توافق هسته‌ای با ایران می‌داند، توافقی كه به گفته او به «كاهش زیاد فعالیت‌های هسته‌ای ایران‌» منجر شده و «نظام راستی‌آزمایی قدرتمندتری برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های کاهش یافته هسته‌ای‌» فراهم كرده است. آمانو روز پنج‌‌شنبه در ملاقات با نیكی هیلی هم یك بار دیگر برجام را «دستاوردی چشمگیر‌» در جهت راستی‌آزمایی هسته‌ای توصیف و تأكید كرد: «تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران ذیل این توافق، در حال اجرا هستند.»

 شرایطی كه توافق هسته‌ای فراهم كرده، باعث شده به رغم انتقادهای تند و تیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا از این توافق، روسیه، چین، اروپا و حتی دولت انگلیس، بر لزوم پایبندی به آن تأكید كنند. روز گذشته بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در جمع خبرنگاران در واشنگتن با بیان اینکه لندن معتقد است توافق هسته‌ای ایران دارای ارزش زیادی است، به صراحت گفت:« برخلاف امریکا که در مورد توافق هسته‌ای ایران تردید دارد، انگلیس فکر می‌کند که این توافق دارای ارزش زیادی است.» وی همچنین تأكید كرد:« تردید امریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران برخلاف موضع انگلیس است. ‌» همچنین فدریكا موگرینی‌، كمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا یك بار دیگر هم برنامه جامع اقدام مشترک را «‌دستاورد بزرگ دیپلماسی چندجانبه‌ اروپا و جامعه‌ جهانی‌» خواند و گفت:« اتحادیه اروپا اجرای تام و تمام برجام از سوی تمامی طرف‌ها را مدنظر داشته است.» او گفت:«اتحادیه اروپا قصد دارد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ نماید. ‌» به  رغم اصرار طرف‌های اروپایی بر حفط برجام، دولت فرانسه معتقد است كه لازم است مذاكراتی مشابه توافق هسته‌ای‌، باید بر سر برنامه موشكی ایران نیز شروع شود. امانوئل ماكرون، رئیس‌جمهور فرانسه كه قرار است اوایل سال آینده میلادی (ژانویه 2018-دی و بهمن 1396) به تهران سفر كند،روز پنج‌‌شنبه پیش از سفر به ریاض گفت:« نگرانی‌های شدیدی درباره ایران وجود دارد. باید درباره موشک‌های بالستیک ایران مذاکره کنیم.» 

رئیس‌جمهور فرانسه اواخر سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ملاقات و در همان ملاقات پیشنهاد مذاكره درباره برنامه موشكی را به رئیس‌جمهور ایران ارائه كرد. رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌‌شنبه به شكل جدی‌تری پیشنهاد مذاكرات موشكی با ایران را ارائه كرد و گفت:« مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام شد، ضروری است که چارچوب مذاکرات درباره فعالیت‌های موشکی ایران را تبیین کنیم و در صورت نیاز با اعمال تحریم روندی را آغاز کنیم که مذاکرات را امکان‌پذیر کند.» ماكرون در عین حال برای سفر به تهران ابراز علاقه كرده و گفته است: ‌«ایران یک قدرت منطقه‌ای است. در رابطه با ایران نباید ساده‌انگاری کرد، سیاست ما حمایت از متحدان‌مان به خصوص امارات عربی متحده است اما این بدین معنی نیست که سیاست‌هایی را اتخاذ خواهیم کرد که تعادل منطقه‌ای را به هم بزند و ایجاد تنش کند.»
غیر قابل انتشار: ۲۳۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
ماکرون رو ول کنید از سلفی بگیران با زنش بگید
اکبر ضد سرقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
2
تا دولت ... ایران به جای دفاع غیرتمندانه از منافع ملی با آنها خوش و بش میکند ، نتیجه اش همین است و از قبل هم همه دلسوزان پیش بینی میکردند . روحانی بخاط میهمان بازی خودش به سوء استفاده های آنان توجه تدارد . آمد و شدی که به زیان ایران است به چه درد میخورد ؟
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
1
ماکرون " داماد تازه به حجله نشسته فرانسه " هنوز زود ست که بخواهید نقش پلیس بد فرانسه " در مذاکرات برجام را " تو دنبال کنید " و سخن از برجام موشکی راه بیاندازید " تانشان دهید غلام حلقه به گوش ترامپ هستید " تا ترامپ از تو بیشتر خوشش بیاید " وبیشتر در محافل بین المللی از هیکل زنت تعریف کند " که کم نیاورید " برای چه موضوعی قصد امدن به ایران را دارید؟ اگر قصد سخن از برجام موشکی دارید ؟ بهترست به ایران نیائید" کسی منتظرت نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
1
ابجی مهرناز !!!نمیدونی که برای دیدن این اروپائی هااز دهان دولتمردان ما بجای اب ،سیلاب راه افتاده !
said
|
Switzerland
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
0
1
به اروپایی ها اعتماد نکنید ! ! !
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
غلط های اضافی ! آقای ماکرون فکر کردی ایران ، ایران زمان قاجاریه است ؟ نه شما بلکه آمریکا هم تا کنون هیچ غلطی نکرده و نخواهند کرد . به کوری چشم غرب گرایان داخلی به هیچ اجنبی اجازه دخالت در امور داخلی کشورمان را نمی دهیم .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار