کد خبر: 880507
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
دكتر روحاني خطاب به سران آل‌سعود:
«شما قدرت ايران را مي‌شناسيد، جايگاه ايران در منطقه را مي‌شناسيد، از شما بزرگ‌ترها آمدند و شاخ‌شان شكسته شد، شما كه چيزي نيستيد.
«شما قدرت ايران را مي‌شناسيد، جايگاه ايران در منطقه را مي‌شناسيد، از شما بزرگ‌ترها آمدند و شاخ‌شان شكسته شد، شما كه چيزي نيستيد. امريكا آمد در اين منطقه نتوانست كاري بكند، اذناب امريكا هم جمع شدند و نتوانستند، قلدرتر از شما هم صدام بود، آمد و شاخش شكسته شد.»

اين عبارت بخشي از مواضع صريح دكتر روحاني رئيس‌جمهور كشورمان در واكنش به مواضع ضدايراني سران آل‌سعود بود كه روز چهارشنبه در جلسه هيئت دولت بيان شد. 
محمد‌بن‌سلمان، وليعهد جوان و تازه‌كار عربستان هفته گذشته در واكنش به شليك يك موشك از يمن به خاك اين كشور مدعي شد: اقدام ايران در تأمين موشك براي حوثي‌ها يك تهاجم نظامي عليه ما بوده و ما آن را به معني «اقدام جنگي» تلقي مي‌كنيم. 

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري، دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه حضور باشكوه و ميليوني مردم در مراسم اربعين حسيني پيام جدي به همه آنهايي است كه تفكرات نادرست و بعضاً توطئه‌آميزي را در منطقه دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: قدرت‌هاي بزرگ جهاني و غربي همواره به دنبال ايجاد شكاف و اختلاف در بين ملت‌ها و كشورهاي منطقه بوده‌اند و اميدوارم حاكمان برخي از كشورهاي منطقه نيز با درك اين واقعيت، در مسير وحدت و همگرايي ملت‌هاي منطقه قرار بگيرند. 
    
مهارت خاص دولت امريكا در جيب‌بري
روحاني لزوم وحدت و همدلي كشورهاي منطقه را مورد تأكيد قرار داد و گفت: در خصوص توطئه‌گري و دشمني امريكا و رژيم‌صهيونيستي نسبت به منطقه تعجبي وجود ندارد، چرا كه اينها همواره و در طول ساليان دراز بدخواه ملت‌هاي منطقه بوده‌اند و پيوسته براي حضور و سلطه خود در منطقه بهانه‌تراشي مي‌كردند تا بدين وسيله نفت و ثروت منطقه را غارت کنند و در مقابل تسليحات خود را به فروش برسانند و دولت اخير امريكا مهارت خاصي در اين زمينه و جيب‌بري نسبت به كشورهاي منطقه به ويژه عربستان سعودي دارد. رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: سلطه‌گران نفت و ثروت منطقه را چپاول مي‌كنند و در مقابل تسليحات مختلف خود را به فروش مي‌رسانند تا آتش شعله را همچنان روشن نگه دارند. 
دكتر روحاني با ابراز شگفتي از اقدامات برخي كشورهاي منطقه، اظهار داشت: امروز سؤال اينجاست كه دشمني‌هايي كه عربستان سعودي نسبت به مردم منطقه آغاز كرده چه فايده و خاصيتي مي‌تواند برايش داشته باشد و چگونه افكار سران اين كشور راضي به اين دشمني‌ها شده است. 

رئيس‌جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران به جز خيرخواهي نيت ديگري براي ملت‌هاي منطقه نداشته و هيچ‌گاه نخواهد داشت، گفت: در طول تاريخ روابط دوستانه و برادرانه‌اي بين ملت ايران و ملت عربستان وجود داشته است. وي اضافه كرد: حالا بر فرض كه عربستان با ملت ايران دشمني مي‌كند، چرا با ملت يمن خصومت مي‌ورزد و ملتي را كه در همسايگي‌اش قرار دارد، مرتباً بمباران مي‌كند. 
رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: ملت يمن در مقابل اين حجم از بمباران كشورش چه عكس‌العملي مي‌تواند نشان دهد؟ مي‌گويند از سلاح خود استفاده نكنند؟ خب شماها بمباران را متوقف كنيد، سپس ببينيد آيا ملت يمن به آن پاسخ مثبتي نمي‌دهد؟ شما اجازه ارسال دارو، غذا و كمك‌هاي سازمان ملل را هم به ملت يمن نمي‌دهيد آيا اين كار شما درست، معقول و اسلامي است؟
   
چرا داعش را تقويت كرديد؟
رئيس‌جمهور خطاب به سران عربستان سعودي گفت: با مردم سوريه و عراق چرا دشمني مي‌كنيد و چرا داعش را تقويت كرده و به جان مردم منطقه انداختيد؟ چرا در امور و حكومت لبنان دخالت مي‌كنيد؟ در تاريخ موردي را سراغ نداريم كه كشوري براي دخالت در امور كشور ديگر، مسئول آن كشور را آن چنان كه به نظر مي‌رسد، در كشورش مجبور به استعفا كند. اين در تاريخ منطقه بي‌سابقه است. با اين راهي كه در پيش گرفته‌ايد به كجا مي‌خواهيد برسيد؟
 روحاني تصريح كرد: اگر در عربستان با مشكلات داخلي مواجه هستيد، به دنبال برطرف كردن آن مشكل باشيد چرا به‌خاطر مشكل داخلي خود، قصد داريد ديگران را با مشكل مواجه كنيد و عليه همه ملت‌هاي منطقه حرف بزنيد؟ رئيس‌جمهور تأكيد كرد: شما قدرت و جايگاه جمهوري اسلامي ايران را به خوبي مي‌شناسيد و بزرگ‌تر از شماها نتوانستند عليه ملت ايران كاري از پيش ببرند. امريكا و اذنابش تمام امكانات و قدرت خود را بسيج كردند، اما نتوانستند كاري بكنند. 

دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه خواست ايران در منطقه صلح، امنيت، ثبات و توسعه است، اظهار داشت: ما براي يمن، عراق، سوريه و حتي عربستان هم خواهان توسعه و پيشرفت هستيم و همه بدانند، راهي جز برادري، دوستي و كمك به همديگر وجود ندارد و اشتباه مي‌كنيد، اگر فكر كنيد ايران دوست شما نيست و امريكا و رژيم‌صهيونيستي دوست شما هستند. چنين تفكري خطاي راهبردي و محاسباتي است. 
   
افتخار مي‌كنيم توانستيم داعش را ناكام بگذاريم
رئيس‌جمهور گفت: مسير ما در منطقه استقرار و تقويت ثبات است و مي‌خواهيم مرزهاي جغرافيايي تغيير نكند. ملت‌ها براي خود تصميم بگيرند و بمباران و تجاوز به ملت‌هاي منطقه متوقف شود. روحاني خاطر نشان كرد: اتهام دخالت ايران در منطقه در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران به درخواست عراق و سوريه و براي مبارزه با تروريسم، در مسير كمك به اين كشورها قرار گرفته است و افتخار مي‌كنيم توانستيم داعش را ناكام بگذاريم. 
رئيس‌جمهور گفت: قدرت‌هاي بزرگ غربي به دنبال ايجاد اخلال در مسئله برجام برآمدند، اما در آن گرفتار آمده‌اند و افكار عمومي جهان با آنها همراهي نكرد، بنابراين به دنبال ايجاد شكاف و اختلاف در بين ملت‌هاي منطقه برآمدند. 
روحاني با بيان اينكه قدرت‌هاي بزرگ جهاني و غربي همواره با وحدت ملت‌هاي منطقه مشكل داشته‌اند و براي غلبه با آن شكاف و دو دستگي را دنبال مي‌كنند، اظهار داشت: از نظر ما شيعه و سني و همه اقوام با يكديگر برادرند و در كنار يكديگر قرار دارند و اميدوارم حاكمان جديد عربستان سعودي از دشمني با ملت‌هاي منطقه دست بردارند و مسير دوستي را انتخاب كنند. بدانند كه از احترام و ادب نسبت به ديگران ضرر نمي‌كنند و آگاه باشند كه نيت ايران در منطقه به‌جز ايجاد ثبات و امنيت چيز ديگري نيست. 
    
تشكر روحاني از ميهمان‌نوازي دولت و ملت عراق
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت فرا رسيدن ايام اربعين حسيني، اظهار داشت: در سال‌هاي اخير شور و شوق مردم ايران و همچنين ساير كشورهاي مسلمان نسبت به اين مراسم سال به سال بيشتر شده و توجهات جهاني را به خود جلب كرده است و اساس اين مراسم به عشق مردم مسلمان به امام‌حسين(ع) و خاندان رسالت مربوط مي‌شود كه پيامبر عظيم‌الشأن اسلام(ص) نسبت به آن توصيه داشته‌اند. 
وي با بيان اينكه مراسم اربعين از لحاظ سياسي و منطقه‌اي نيز از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، گفت: در روز اربعين جمعيت چند ميليون نفري كه شايد اجتماع چنين جمعيتي در تاريخ كم‌نظير و بي‌نظير باشد با شكوه و عظمت فراوان براي احترام به سالار شهيدان در كربلا جمع مي‌شوند و اين در حقيقت احترام به آزادي، آزادگي، ‌ايثار و راه شهادت است. رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: از دولت و ملت عراق، به خاطر ميهمان‌نوازي‌شان در اين ايام صميمانه تشكر مي‌كنم و از ملت بزرگ ايران نيز به خاطر اهميتي كه براي اين روز قائل هستند، سپاسگزارم. ملت ايران نشان دادند عاشق اهل بيت(ع) هستند و اين عشق نجات‌دهنده و هدايتگر است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
واقعا نمی دانم چه بگویم ؟ همین آقای روحانی چند ماه قبل می گفتند : لازم نیست قدرت اول منطقه باشیم !!
یا سخنان دشمن شاد کن ایشان که با عباراتی چون دولت تفنگدار به سپاه حمله می کردند . آیا این همان حسن روحانی چند ماه قبل است ؟! جل الخالق !!
خدا کند این سخنان را تا آخر ادامه دهند و به خط انقلابی بازگردند و اینقدر در مقابل دشمنان عقب نشینی نکنند .
دلیجانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
سخنان رئیس جمهور خلاف امنیت ملی است چون تندتر از تیتر کیهان است لازم است با او برخورد شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اکبر ضد سرقت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
بجای کاتولیک شدن از پاپ و ژستهای انقلابی ، آوار امنیت ملی الکی را سر کیهان فرو نریز .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
آمریکا و عربستان هیچ غلطی نمی تواند بکند
تندزبان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
آقای کلید ساز آیا خودتی ؟! شما که می خواستی با کدخدا ببندی چظور شد حالا ادای انقلابی گری در می آوری ؟ اگر راست می گویی عملا انقلابی رفتار کن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
کاش میشد با «تافت» روحانی رو به همین حالت نگه داشت چون ایشون سابقه چرخش 180درجه ایش کم نیست؛ زیاد حرفاشو جدی نگیرید
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۵
0
0
این حرفها متاسفانه برای داخل است این را روحانی خوب میدونه. سیاست های اشتباه ایشان در سال اخیر ژیاده خواهی غرب را به دنبال دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار