کد خبر: 880381
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
فرار 4 ساله غربگراها – غرب باورها ازواقعيت هاي صحنه بين الملل
«سناریوی جنگ» يک تيتر روزنامه بهار امروز است ، تيتري که ادامه ديرهنگام سناريوي 4 ساله جريان غربگرا و...
امير عباس رسولي

«سناریوی جنگ» يک تيتر روزنامه بهار امروز است ، تيتري که ادامه ديرهنگام سناريوي 4 ساله جريان غربگرا و غرب محور مبني بر «مقدمه سازي براي به باور رساندن افکارعمومي جهت تعديل مواضع انقلابي در مقابل غرب» و «دستاورد سازي از توافق هسته اي» است، سناريوي که ماههاست براي جامعه ايراني رنگ باخته و طيف مورد اشاره براي رهايي از بار انتقادات منتقدان هسته اي چنين مسئله اي را مورد تاکيد قرار مي دهند.

روزنامه بهار در قالب سناریوی نظامی آمریکا علیه ایران مي نويسد :« برخی تحلیلگران مسائل منطقه بر این عقیده‌اند که نطق ترامپ، اسناد سیا ( اتهام ارتباط ایران با القاعده)، استعفای حریری و ... سناریویی برای آغاز یک برخورد نظامی در خاورمیانه است. در صورت تحقق چنین سناریویی هیچ کس در آن برنده نخواهد بود و می‌توان آنرا یک ناکامی بزرگ برای کشورها دانست. از همین رو این انتظار وجود دارد که حداقل مقامات ایرانی به عنوان یک سوی مسئله با به کار بستن تدابیری از به‌وجود آمدن یک تنش بزرگ در این منطقه به شدت جلوگیری کنند».
اين ادعا در حالي بار ديگر مطرح مي شود که ارديبهشت ماه امسال مقام معظم رهبري در پاسخ به اين ادعا که برجام سايه جنگ را از کشور دور کرد ، تاکيد کردند که آنچه سايه جنگ را از کشور دور کرد حضور مردم در صحنه هاي مختلف بوده است ، ديدگاهي که با سانسور روزنامه هاي زنجيره اي نيز مواجه شد.

* ادعايي که رهبري آن را رد مي کند 
ايشان چند هفته مانده به برگزاري انتخابات دوازدهم رياست جمهوري ودر هنگامي که برخي از نامزدهاي انتخاباتي تلاش مي کنند بواسطه دستاوردسازي برجام را حاوي دستاوردهاي مبالغه آميز نشان دهند ، فرمودند : « گاهي مي‌شنويم بعضي مي‌گويند يا در گذشته گفته‌اند كه وقتي ما آمديم مسئوليت پيدا كرديم، توانستيم سايه جنگ را از سر كشور رفع كنيم، اما اين حرف‌ها درست نيست و واقعيت آن است كه در تمامي سال‌هاي متمادي، حضور ملت در صحنه، موجب رفع سايه جنگ و تعرض از سر ايران شده است. ايشان، مهم‌ترين مظهر اين حضور ملي را شركت در انتخابات خواندند و افزودند: هرگز نمي‌گويم به چه كسي رأي بدهيد يا ندهيد، اما اصرار دارم كه در پاي صندوق رأي حاضر باشيد و به هر كسي تشخيص مي‌دهيد رأي دهيد. رهبر انقلاب در جمع بندي اين بخش از سخنانشان تأكيد كردند: هركس كشور، نظام و امنيت را دوست دارد در انتخابات شركت كند، اين حضور تعيين‌كننده شرّ دشمن را از سرِ كشور كم خواهد كرد. »

* دستاوردسازي براي فرافکني
پيش از روزنامه بهار بارها مقامات رسمي کشورمان به چنين مسئله اي اشاره کرده اند به طوري که بيان جملاتي نظير: «دور کردن سايه جنگ از کشور»، «ملغي کردن قطعنامه‌هاي بين‌المللي عليه کشور» و «مخابره کردن عزت و مقاومت ملت ايران به دنيا» با هدف دستاوردسازي از توافق هسته اي صورت گرفت به طوري که عباس عراقچي در يکي از اظهارات بحث برانگيز خود بيان مي کند: «برجام چهره و موقعيت ايران را تغيير داد».
يا مجيد انصاري در يکي از سخنراني هاي خود بيان مي کند :« در دیدار آقای روحانی با رییس‌جمهوری فرانسه، ایشان به آقای دکتر روحانی گفتند تصمیم ما برای حمله به ایران قطعی بود ولی برای زمان آن تردید داشتیم و انتخابات ریاست جمهوری و توافق هسته‌ای سایه جنگ را از سر ایران برداشت».

حسن روحاني رئيس جمهور کشورمان نيز بارها به اين مسئله اشاره کرده و در زمان تبليغات انتخاباتي امسال بارها برداشته شدن سايه جنگ از سر ايران را به عنوان يک دستاورد مورد ارزيابي قرار داد ، وي در يکي از سخنراني هاي خود مي گويد:« امروز بعد از ۲۳ ماه مذاکره پیگیر توسط فرزندان انقلابی شما و دیپلمات های قهرمان ، به نقطه ای رسیده ایم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم» 

وي در سال 95 نيز و در هنگامه اي که جامعه انتظار داشت ايران پاسخ مناسبي به نقض هاي برجام توسط آمريکا ارائه دهد بيان مي کند :« شش یا هفت قطعنامه علیه ما تصویب کرده بودند و شرایط طوری بود که هر لحظه ممکن بود یک جنگ و یا آتش ناخواسته در کشور ما ایجاد شود. اما با تصویب برجام ایران‌هراسی از بین برده و تهدید از سر ما برداشته شد.»
يا محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم نيز بيان کرده است :« تنها دستاورد برجام دور کردن سایه شوم جنگ از کشور نبود که برخی به آن اشاره می‌کنند. بلکه ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور نیز از جمله دستاوردهای برجام است».

* اعتراف هاآرتص
در حالي دولتمردان «تغيير موقعيت و برداشته شدن سايه جنگ از سر کشور» را مطرح مي کنند که بر اساس گفته هاي مقامات ارشد آمريکا آنچه باعث شده تاکنون حمله نظامي به ايران صورت نگيرد اقتدار نظامي و توان دفاعي کشور بوده است.
در حالي دولت و حاميان مذاکره مستقيم با آمريکا اينگونه از تهديدات آمريکا احساس نگراني مي کنند که روز گذشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشي به توان خيره کننده نظامي ايران پرداخته و  نوشته است :« شکست‌دادن کامل ایران و حزب الله از توان اسرائیل خارج است».
در حالي اقتدار امروز کشور ناشي از قدرت گفتماني- دفاعي است و هيچ‌گونه ارتباطي با حوزه دستگاه سياست خارجه ندارد که مجموع اقدامات دستگاه ديپلماسي کشور طي 4سال گذشته منجر به آن شده که آمريکايي ها 3 بار پرونده تست موشکي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل کشانده و بسيار گسترده تر از سالهاي گذشته جمهوري اسلامي ايران را تهديد به حمله نظامي کنند، مسئله اي که نشان مي دهد هزينه هاي توافق هسته اي ايران با غرب تنها در حوزه اقتصادي و سياسي خلاصه نشده و به مباحث امنيتي و نظامي هم کشيده شده است.

* تهديدات همچنان ادامه دارد 
به بيان بهتر و به اسنتاد به اتفاقات پسا برجام و رويه هاي ضد ايراني امريکا برجام و قطعنامه2231 نه تنها سايه جنگ را از کشور برنداشته بلکه «تهديدات ضدايراني را پايدار» و «گسترده» کرده تا جايي که «حمله نظامي» پرکاربردترين کليدواژه مقامات غربي درباره کشورمان بوده است. به‌راستي چگونه مي‌توان مدعي تغيير موقعيت کشور بود در حالي که دامنه تهديدات نظامي بسيار گسترده شده و حتي دولتمردان امريکايي به واسطه پالس‌هاي دريافتي از داخل کشور، خواهان تغيير رفتار ايران در قبال مظلومان منطقه و حتي موشک‌هاي دفاعي يا همان برجام 2 و 3 شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار