کد خبر: 880376
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تحليلي درباره وعده‌هاي توخالي سازمان سينمايي
شعار‌زدگي از سوي مديران سازمان سينمايي به راهكاري عملي براي انحراف افكار از موضوعات اصلي بدل شده است.
فرزين ماندگار

شعار‌زدگي از سوي مديران سازمان سينمايي به راهكاري عملي براي انحراف افكار از موضوعات اصلي بدل شده است. اين روزها كم‌كردن هزينه‌هاي جشنواره فيلم فجر به ترجيع‌بند صحبت‌هاي مديران سينمايي تبديل شده‌است و آنها مي‌كوشند به شكل مداوم اين نكته را از طريق رسانه‌ها منتقل كنند. در جديدترين موضع‌گيري، رئيس سازمان سينمايي به «صرفه‌جويي» و «حذف تشريفات زائد» از جشنواره اشاره كرده است. سال گذشته حجت‌الله ايوبي وقتي در تنگناي انتقادات ناشي از رشد فيلم‌هايي با مضامين تلخ و نااميد‌كننده قرار گرفت، با اتخاذ سياست فرار به جلو در هر سخنراني، شعار سينماي اميد سر داد، ولي در نهايت به فاصله چند ماه مجبور شد با حكم وزير جايش را به محمد مهدي حيدريان بدهد.

امسال نيز حيدريان همان شيوه سر دادن شعار را البته با تغيير محتواي شعار به عنوان تاكتيك سرمشق خود قرار داده است. شعار امسال حذف تشريفات زائد و صرفه‌جويي است؛ شعاري كه به واسطه انتقاد رسانه‌ها از بودجه 20 ميليوني جشنواره سال گذشته آن هم در شرايط اقتصاد مقاومتي اتخاذ شده است. در واقع مهدي حيدريان همان راه سلف خود حجت‌الله ايوبي را مي‌رود و به اين درك رسيده كه مي‌توان با سوار شدن بر شعار زدگي، ضعف مديريت را تحت‌الشعاع قرار داد. محمدمهدي حيدريان درباره تحولات پيش روي جشنواره فيلم فجر گفته‌است: «جشنواره به عنوان فعاليت مردمي اين قابليت را دارد كه حاميان مالي مختلف از آن حمايت كنند كه اين حاميان مي‌توانند فرهنگي نيز باشند. او با اشاره به اينكه جشنواره فيلم فجر يك فعاليت ميداني است، مي‌گويد: «شكوه جشنواره با ظواهر و فعاليت‌هايي كه در عرصه اتفاق مي‌افتد، سنجيده مي‌شود و ما در عين حال كه مي‌خواهيم از اين شكوه كم نكنيم، صرفه‌جويي هم انجام دهيم و تشريفات زائد را برداريم. رويكرد ما در جشنواره اين است كه هزينه مراسم با درآمد فرهنگي كه براي ما دارد سازگار باشد.»

اما سؤالي كه مطرح مي‌شود، اين است كه حيدريان دقيقاً قرار است كدام تشريفات زائد را حذف كند و از چه طريقي دست به صرفه‌جويي مالي بزند؟ اين سؤالي است كه بايد پاسخ داده شود، حذف افتتاحيه رويكرد درستي است كه اتخاذ شده، اما آيا تشريفات زائدي مثل فرش قرمز، رونمايي از كتاب‌هاي كم‌مايه و بولتن‌هاي حجيم و بدون كاربرد هم حذف خواهد شد. همه مي‌دانند كه سود بولتن‌سازي در جشنواره‌ها چيزي نيست كه مديران زيردستي به راحتي از آن صرف‌نظر كنند، آيا مشاوران و مديران ريز و درشت حذف خواهند شد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار